OAK

케어푸드 HMR의 선택 속성이 고객 만족과 재구매 의도에 미치는 영향

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Alternative Title
소비자 인식의 조절 효과와 고객 만족의 매개효과
Abstract
According to Korea's future population estimates, the proportion of the elderly aged 65 or older in the total population is 17.5% this year, 25.5% in 2030, 40.1% in 2050, and 46.4% in 2070, and care food HMR products are prominent in the restaurant industry, while the image of care food, which has been consumed only as patient food, special medical food, and elderly-friendly food, is becoming more demanded by general consumers as customized personal diets for health care, and the needs of consumers who want to purchase products are diversifying, and the need for research on the concept of care food HMR is increasing, and the need to conduct research based on customer satisfaction and consumer perception of what the intention is to repurchase is confirmed by consumers who purchased it.
Therefore, this study was derived as 'product taste, product quality, convenience, and health' as the selection attributes of care food HMR based on previous studies, and the purpose of this study was to present academic and practical implications for care food HMR by verifying the relationship between customer satisfaction and repurchase intention of care food HMR selection attributes, the moderating effect of consumer perception, and the mediating effect of customer satisfaction. To this end, a survey was conducted on consumers who lived in Seoul and Gyeonggi areas and had purchased/used care food HMR products, and an empirical analysis was conducted to verify the research hypothesis using SPSS Statistics 30.0. The results of the research derived through this are as follows.
First of all, as a result of multiple regression analysis to verify the effect of the selection attribute of care food HMR on customer satisfaction and repurchase intention, it was confirmed that customer satisfaction had a significant positive (+) effect in the order of health, product taste, convenience, and product quality among the selection attributes of care food HMR. In addition, it was confirmed that repurchase intention had a significant positive (+) effect in the order of health, product taste, convenience, and product quality among the selection attributes of care food HMR. As a result of simple regression analysis to verify the effect of customer satisfaction on repurchase intention, it was confirmed that customer satisfaction had a significant positive (+) effect on repurchase intention, and as a result of regression analysis to verify the moderating effect of consumer perception between the selection attribute of care food HMR and repurchase intention, it was confirmed that only health, excluding product taste, product quality, and convenience, received a moderating effect of consumer perception. Finally, as a result of mediating regression analysis to verify the mediating effect of customer satisfaction between the selection attribute of care food HMR and repurchase intention, it was confirmed that the taste of the product, product quality, and health showed a partial mediating effect, and convenience showed a complete mediating effect.
This study provided meaningful academic basic data on the selection attributes of care food HMR through the results of this study, and suggested the need to consider selection attributes more suitable for the ever-diversifying care food HMR products. In addition, the restaurant industry studied what optional attributes differed when consumers experience care food HMR products, suggesting an effective direction for the development and promotion of products that can attract fixed customers by developing satisfaction felt by customers after purchase into repurchase intentions, and suggesting that the consumption image of care food HMR products is not limited to age-friendly and patient-style, but further expanding the scope of the care food market by developing products that are accessible to general consumers will form the basis for long-term demand creation.| 우리나라의 장래인구추계를 확인하면, 전체 인구 중에 65살 이상 고령인구의 비중이 올해 17.5%에서 2030년 25.5%, 2050년 40.1%, 2070년 46.4%로 초고령화 시대를 맞이하면서 케어푸드 HMR 제품이 외식업계에 두각을 나타내고 있는 한편, 그동안 환자식, 특수의료식품, 고령친화식으로만 소비되었던 케어푸드의 이미지가 건강관리를 위해 맞춤형 개인 식단으로 찾게 되는 일반 소비자들의 수요가 더해지며 제품을 구매하고자 하는 소비자들의 니즈가 다각화 되어가고 있어 케어푸드 HMR에 대한 개념 연구의 필요성이 커지고 있으며, 이를 구매한 소비자들의 고객 만족과 재구매하게 되는 의도가 무엇인지에 대한 소비자 인식을 바탕으로 연구를 진행해야 할 필요성을 확인했다.
이에 본 연구에서는 선행연구를 바탕으로 케어푸드 HMR의 선택 속성으로 ‘제품의 맛, 제품의 품질, 편의성, 건강성’으로 도출하였고, 케어푸드 HMR 선택 속성의 고객 만족과 재구매 의도와의 영향 관계, 소비자 인식의 조절 효과, 고객 만족의 매개효과 검증을 통해 케어푸드 HMR에 관한 학문적, 실무적 시사점을 제시하는 데 목적을 두었다. 이를 위해 서울, 경기지역에 거주하며 케어푸드 HMR 제품을 구매/이용한 경험이 있는 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였고 SPSS Statistics 30.0을 사용하여 연구가설의 검증을 위한 실증분석을 진행하였다. 이를 통해 도출된 연구의 결과는 아래와 같다.
우선 케어푸드 HMR의 선택 속성이 고객 만족과 재구매 의도에 미치는 영향을 검증하기 위한 다중회귀 분석 결과, 고객 만족은 케어푸드 HMR의 선택 속성 중에 건강성, 제품의 맛, 편의성, 제품의 품질 순으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한 재구매 의도는 케어푸드 HMR의 선택 속성 중에 건강성, 제품의 맛, 편의성, 제품의 품질 순으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 고객 만족이 재구매 의도에 미치는 영향을 검증하기 위한 단순회귀분석 결과, 고객 만족은 재구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, 케어푸드 HMR의 선택 속성과 재구매 의도 간 소비자 인식의 조절 효과를 검증하기 위한 조절 회귀 분석 결과, 제품의 맛, 제품의 품질, 편의성을 제외한 건강성만이 소비자 인식의 조절 효과를 받는 것으로 확인되었다. 마지막으로 케어푸드 HMR의 선택 속성과 재구매 의도 간에 고객 만족의 매개효과를 검증하기 위한 매개 회귀 분석 결과, 제품의 맛, 제품의 품질, 건강성은 부분매개효과를 보였으며 편의성은 완전 매개효과를 보이는 것으로 확인되었다.
본 연구에서는 이러한 연구 결과를 통하여 케어푸드 HMR의 선택 속성에 대한 유의미한 학문적 기초자료를 제공하였고, 케어푸드 HMR 제품의 개념을 명확히 이해한 뒤 그에 따라 도출한 선택속성을 바탕으로 이론적 배경을 정립하였다. 따라서 향후 케어푸드 HMR과 유사한 연구에 이론적인 근거가 될 수 있다는 학문적 시사점을 제시하였다. 또한 계속해서 다각화되고 있는 케어푸드 HMR 제품에 더욱 적합한 선택 속성에 대한 고찰의 필요성을 제시하였으며 외식업계에서는 소비자들이 케어푸드 HMR 제품을 경험하는 것에 있어 어떠한 선택 속성이 차별성을 두고 있는지에 대해 연구하여 구매 후 고객이 느낀 만족도가 재구매 의도로 발전해 고정고객을 유치할 수 있는 제품의 개발과 홍보에 효과적인 방향성을 제시하였고, 케어푸드 HMR 제품의 동향이 20대 ~ 40대 사이의 소비자층이 늘어나고 있다는 본 연구의 연구 결과에 따라 소비 이미지가 고령친화식품, 환자식으로 국한되는 것이 아니라 케어푸드 HMR 제품의 범위를 일반소비자들에게도 접근성이 좋은 현대적인 제품을 개발하여 케어푸드 시장의 범위를 더욱 넓혀 가는 것이 장기적인 수요 창출의 기반을 형성할 것이라는 실무적 시사점과 케어푸드 HMR의 선택 속성과 재구매 의도 간 소비자 인식의 조절 효과 검증 단계에서 건강성만이 소비자 인식의 조절 효과를 받는 것으로 나타난 사실을 바탕으로 그 이유가 기존 시장에 존재하는 HMR 제품이 발전됨에 따라 제품의 맛과 품질, 편의성 대한 소비자들의 가치 인식이 상향평준화 되었기 때문이라는 결론을 내리며 이를 극복하기 위해 식품업계는 건강성이라는 요인을 중심으로 차별화된 케어푸드 HMR 제품을 연구함과 동시에, 시장경쟁력을 한층 더 끌어올리기 위해서는 제품의 맛, 제품의 품질과 편의성에 대한 요인을 더욱 세분화하여 기존의 제품들과 다른 차별적 요인을 극대화시킨 제품의 연구개발이 필요할 것이라는 실무적 시사점을 제시하였다.
Author(s)
박효리
Issued Date
2025
Awarded Date
2025-02
Type
Thesis
Keyword
케어푸드 HMR고객 만족재구매 의도소비자 인식
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8991
Affiliation
한성대학교 경영대학원
Advisor
김경자
Degree
Master
Publisher
한성대학교 경영대학원
Appears in Collections:
호텔관광외식경영학과 > 1. Thesis
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