초등학교 방과 후 학교정책의 평가에 관한 연구
- Abstract
- 복지선진국인 미국이나, 독일, 스웨덴에서는 맞벌이 가정의 초등학생 자녀들을 대상으로 방과 후부터 부모가 퇴근할 때까지 보호하고 교육하는 애프터스쿨프로그램(after school program)을 운영하고 있다. 우리나라에서는 ‘방과 후 학교’, ‘방과 후 탁아’, ‘방과 후 아동교실’, ‘방과 후 보육’, ‘어린이 공부방’, ‘아동공부방’등 다양한 명칭으로 운영되고 있으나 근본 내용은 같은 의미를 가지고 있다.
현대사회는 급속한 산업화 및 도시화의 진행으로 수도권의 인구 및 산업의 집중현상을 초래하면서 전통적인 가족구조에서 핵가족화, 이혼증가 및 한 부모가구 증가, 국제결혼으로 인한 다문화가정의 증가, 맞벌이부부 증가와 같은 가족구조의 변화로 인해 아동에 대한 삶의 질이 크게 위협받고 있는 실정이다. 영유아에 비해 상대적으로 적은 관심의 대상이었던 아동의 방과 후 보육에 대한 중요성이 높아지고, 영유아에 한정되었던 보육서비스를 아동으로 확대할 필요성이 제기되고 있다.
초등학교 저학년일수록 학교에서 보내는 시간이 짧은데 방과 후 맞벌이 부모보다 먼저 집에 돌아와 열쇠를 통해 문을 열고 들어와 간식들을 찾아먹으며 부모님의 귀가를 기다리거나, 또래 친구들과 시간을 보내며, 학원수업에 참가하는 등 스스로 알아서 해야 한다. 이들은 ‘열쇠아동(latchkey child)'이라 불리고 있다.
우리나라의 1990년대 초반 초등학생의 자기보호 실태는 24~33%정도로 추산되었으며, 2000년대 초반 연구결과인 취업주부의 자녀 중 35~40%가 방과 후 부모의 보호 없이 3~7시간을 혼자 보내는 것으로 나타났고(박윤주, 2003: 10), 2004년 전국보육․교육 실태조사(2005)에 따르면 초등학생의 방과 후 70%가 사설학원을 이용하는 것으로 조사되었다.
초등학생의 학원이용은 저학년의 비율보다는 고학년의 비율이 상대적으로 높은데, 이는 교육적인 측면에 의한 필요성과 많은 맞벌이가구에서 아이를 맡길 곳으로 이용한 요인에 의한 것이다. 이처럼 보육기능이 취약한 맞벌이 가정이나 한 부모 가정 및 저 소득층의 자녀들의 방과 후 부적절한 영상시청이나, 컴퓨터의 사용, 사고 및 유해환경에 대한 노출 등은 아동들의 건전한 육성과 여성의 사회참여를 위해 사회적 보호망을 갖추어야 한다.
| Even the initial responsibility of breeding up the children under school age after school lies on their parents, it is the role of modern country to set up policy and provide service for them under the national and social responsibility. The reality of self-protection for primary students has been estimated around 24∼33% in the early 1990, and around 35∼40% of children in dual-income family are faced to spend 3∼7 hours alone without parents' protection after school (Park, Yoonjoo, 2003: 10), 70% of elementary students are attending private institute after school according to the survey for reality of national child-care and education of 2004 (2005).
Currently various types of child program after school are implementing through many institutions such as 'After School' by the Ministry of Education & Science Technology (MEST), 'Teenagers Academy' by the Ministry of Gender Equality & Family (MGEF), 'Community Child Center', 'Care-Facility for baby and infant (House of Child-care)' by the Ministry of Health & Welfare (MW), and those are categorized into a public subsidy facility, and a civil care-facility based on the financial support. Implementation without integrated related regulations nor supervising authority is not only systematic, but also lack of consistency due to the implementation of similar programs in various standards, and bringing lots of confusion in choice to the beneficiary.
After School may mean various terms in mix such as Educational Activity After School, After School Class, After School Program, After School Care, After School Guidance, After School Service, After School Child Protection, and After School Child Nurturing Support, I have used unified terminology of 'After School' in this study. The method of this study has been carried out through the study of documentary records selected from the various statistical data, publication, research reports, and preceding scientific treatise of government, as I have chosen documentary access.
In Chapter 1 Introduction, I have presented the purpose, scope and method of the study, In Chapter 2, I have presented the concept, legal ground of After School, In Chapter 3, I have composed the model of criteria for policy evaluation through the comparison of the ways of program operation of After School in foreign counties, and thereby suggestions to our country.
In Chapter 4, I have examined the present situation and the point at issue of policy for After School in elementary school using matrix of analysis of Gilbert and Specht. In Chapter 5 Conclusion, I have presented the ways of improvement on After School policy in the elementary school in our country. 1st, preparation of independent regulations in relation to the After School is necessary. Second, as the care should be given priority in After School policy rather than the educational approach, it is most appropriate that the MW will undertake the charge. Third, it is necessary to implement various programs targeting mainly beneficiary and cultivation of excellent teachers. 4th, the connectivity among the After School, Community Child-Care Center, After School Care Class, Teenagers Academy, and Study Room in the community with the authority should be increased. 5th, universal service should be provided to the children under school age and teenagers. 6th, it is necessary to expand the After School facility with consideration of the peculiarity of the district and to secure financial support as well.
- Author(s)
- 권정숙
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 방과 후 학교; 방과 후 보육
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8859
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.