初等學校圖書館 藏書管理의 活性化方案 硏究
- Abstract
- 오늘 날 지식기반사회에서는 정보와 지식을 창출할 수 있는 창의력이 강조되었고 학교 교육은 이 사회가 요구하는 인재를 양성하기 위하여 교육혁신의 필요성이 대두되었다. 급변하는 21세기에 있어서 학교 교육을 지원하기 위한 가장 적합한 장소로써 학교도서관 또한 그 역할이 확대되었다. 다시 말해, 독서를 통한 인성교육은 물론 다양한 정보자료를 제공하여 자기주도적학습을 가능하게 하고 교수-학습과정에 적극 개입하여 교육과정 운영의 효과를 극대화시킬 수 있는 학교 시설로 학교도서관은 주목받게 된 것이다. 이에 본 연구에서는 국내외 초등학교도서관의 정책과 사례를 비교분석하여 향후 국내 초등학교도서관 장서관리의 활성화방안의 하나로 발전시키고자 한다.
본 연구를 위하여 초등학교도서관 장서관리에 관한 문헌조사를 통하여 미국과 일본의 초등학교도서관의 정책과 사례를 조사하였고, 국내 초등학교도서관 장서관리의 실태를 조사하기 위하여 2007년 「좋은 학교도서관 만들기」 사업의 지원을 받았던 서울지역 62개 초등학교도서관을 대상으로 설문조사하였다.
본 연구의 국내 초등학교도서관 장서관리의 실태는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 조사대상 학교도서관의 전담인력으로 사서교사 배치되어 있는 도서관은 7.5%, 사서가 배치되어 있는 도서관은 80.0%로 대부분 계약직사서가 배치되어 있는 것으로 조사되었다.
둘째, 조사대상 학교의 평균 소장장서수는 약 15,000여 권, 학생 1인당 기본장서는 평균 21.6권으로 장서는 증가한 것으로 조사되었으나, 시청각 및 전자자료의 소장은 미미한 것으로 조사되었다.
셋째, 조사대상 학교도서관의 87.5%가 장서평가를 실시하고 있지 않았으며, 그 이유로는 인력부족으로 행하지 못하는 경우가 48.6%로 조사되었다.
넷째, 장서폐기는 77.5%가 실시하였고, 연 평균 1,000권 이상을 폐기한 학교도서관이 64.5%로 집계되었으며, 폐기의 주된 이유로는 파손과 내용의 노후성이 각각 31.9%로 조사되었다. 한편, 폐기하지 않은 이유로는 54.5%가 인력부족이라는 응답이 가장 높았다.
본 연구의 국내외 초등학교도서관을 비교분석한 결과를 토대로 제시한 우리나라 초등학교도서관의 활성화방안은 다음과 같다.
첫째, 장서의 최신성을 확보할 수 있도록 현 장서기준을 수정·보완하여 명시적으로 규정해야 한다.
둘째, 폐기대상을 선정하는데 객관성을 유지할 수 있도록 현 실정에 맞는 장서폐기기준이 마련되어야 한다.
셋째, 공공도서관의 학교도서관에 대한 지원을 교과연계도서 뿐만 아니라 시청각 및 전자자료까지 확대하여야 한다.
넷째, 공공도서관의 장서관리와 관련된 업무 지원을 활용하여 부족한 인력난을 극복해야 한다.
이상과 같이 장서기준 및 폐기기준을 명시화하여 현재보다 계획적이고 객관적인 장서관리정책을 마련하고, 시청각 및 전자자료와 인력부족 현상은 공공도서관의 지원을 받아 교수-학습자료의 형태를 다양하게 확보하도록 하며, 인력부족으로 인하여 소홀하였던 장서관리를 활성화하여 효율적인 초등학교도서관 운영이 되어야 할 것이다.
| In today's information-based society, emphasis is being placed on creativity which can generate information and knowledge, and the need for education innovation has become an issue so that school education can cultivate human talents required by the society. Also, in the fast-changing 21st Century, school library has seen its roles expanded as the best place to support school education. That is, school library has become the focus of attention as the school facility which, in addition to providing character education through reading, can enable self-initiated study through provision of various information and resources and maximize effect of school curriculum through active intervention in teaching-learning process. Thus, this study is intended to suggest methods of revitalizing elementary school library collection management in Korea in the future through comparative analysis of policies and cases of domestic and overseas elementary school libraries.
This study surveyed policies and cases of elementary school libraries in the US and Japan through literature survey on elementary school library collection management and, in order to survey the status of elementary school library collection management in Korea, it conducted questionnaire survey for 62 elementary school libraries in Seoul receiving support from the "Good School Library project" in 2007.
In this study, the status of collection management in domestic elementary school libraries can be summarized as follows:
First, with respect to library specialist personnel in surveyee schools, 7.5% of the libraries had librarian-cum-teachers while 80.0% had librarians. This means that most libraries had librarians as temporary employees.
Second, in the surveyee schools, average number of collection was about 15,000 and average number of basic books per student was 21.6, showing increase in collection. However, the survey showed little audiovisual and electronic resources collection.
Third, 87.5% of surveyee school libraries failed to conduct collection evaluation, of which 48.6% replied personnel shortage was the reason.
Fourth, 77.5% of surveyee school libraries conducted collection discard and 64.5% discarded an average of 1,000 books or more a year. And the main reasons for discard were damage and obsolescence of contents, accounting for 31.9% respectively. Meanwhile, 54.5% gave personnel shortage as the reason for failure to discard, accounting for the highest percentage.
Based on comparative analysis of domestic and overseas elementary school libraries in this study, the methods to revitalize elementary school libraries in Korea are as follows:
First, current collection criteria has to be amended, complemented and specified to secure an up-to-date collection.
Second, a realistic collection discard criteria has to be established so that discarded materials can be selected objectively.
Third, public libraries' support of school libraries has to be expanded to include audiovisual and electronic resources as well as school curriculum-linked books.
Fourth, personnel shortage has to be overcome by utilizing collection management-related support by public libraries.
A more planned and objective collection management policy than now has to be established by clarifying criteria for collection and discard thereof. With respect to shortage of audiovisual and electronic resources and personnel, diverse formats of teaching-learning resources have to be secured by obtaining support from public libraries, and efficient elementary school library operation has to be achieved by revitalizing collection management which has been ignored due to personnel shortage.
- Author(s)
- 이수아
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 초등학교; 도서관; 장서관리
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8858
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.