OAK

천연향료 레시피 분석을 통한 향수 이미지 적용 디자인에 관한 연구

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Abstract
급변하는 사회 속에서 보다 풍요롭고 개성 있는 삶을 추구하고 있는 현대인들은 자신을 표현 할 수 있는 다양한 방법들에 관심을 키워가고 있다. 그들의 관심은 나날이 예민해져가는 오감(五感, Five Senses)을 반영, 각종 예술과 산업의 발전으로 이어지고 있으며 그 중에서도 후각의 발달은 향수문화의 급속한 발전을 가속화하고 있다.
그러나 향수의 사용증가로 인한 대량생산 속에서 우리는 그 대부분을 합성향료에 지나치게 의존하고 있는 경향이 있다. 본 연구자는 합성향료로 만든 인공향이 향기가 지닐 수 있는 수많은 긍정적 기능을 무시한 채 아름다움의 추구에만 집착하고 있지 않았나하는 걱정과 우려를 느껴왔다. 향수의 사용은 개인을 표현하는 도구이자 타인에 대한 배려이면서 건강을 위한 치료의 도구로까지 그 기능의 폭을 무한대로 갖고 있기 때문이다. 그래서 이와 같은 고민을 이유로 연구자는 천연향료가 갖고 있는 심리적, 의학적 장점을 활용한 레시피를 향수 이미지에 적용하여 향이 갖는 색채 감성효과를 제시하고 향수 디자인의 특수성을 제안하고자 하였다.
먼저 그 시대를 대표했던 향수의 문화적 산실로서의 기능을 고려, 역사 속에서 향수가 어떻게 존재 하였는지 문헌고찰을 통해 개념화하였으며 향수의 새로운 이미지를 기능화하기 위해 컬러테라피의 원리에 입각하여 차크라 시스템을 바탕으로 고바야시 이미지 스케일을 사용하여 천연향료에 따른 향수 이미지의 체계적인 연구를 진행하였다.
분석대상은 향수에 사용되는 15가지 유형의 천연향료를 나열하였고 그에 해당하는 향수 브랜드의 대표 향수를 선정하므로 천연향료의 후각적 메커니즘과 색채 감성효과를 향수 이미지에 적용하였다.
본 연구자는 위의 분석 결과를 통해 15가지 유형별 향료들의 이름과 원산지, 추출부위, 추출법, 향의 휘발도, 냄새특징, 식물특징, 기능효능을 종합하였고 각각의 천연향료의 이미지를 색출해내었으며 이에 따라 향수 제품의 발향단계별 성분과 향 유형의 주요 발향지점을 제시할 수 있었다. 즉, 본 천연향료 레시피의 특성과 현재까지 출시된 향수의 성향을 파악하므로 천연향료만의 몇 가지 결점을 깨고 합성향료로 얻을 수 없는 향수 제품의 타당성을 밝혀낼 수 있었다. 천연향료에 따른 향수브랜드의 이미지스케일 분포도는 따뜻함(Warm)과 부드러움(Soft)의 사이에 가장 많은 향의 분포를 볼 수 있으며 차가움(Cool)과 부드러움(Soft)의 사이에 분포하는 향이 두 번째로 많음을 알 수 있었다. 몇몇의 유형에서는 차가움(Cool)과 딱딱함(hard)사이에서 향의 분포를 보여주었고, 따뜻함(Warm)과 딱딱함(Hard)사이에서는 가장 적은 분포를 보였다.
이상과 같은 분석은 고바야시 단색 이미지 스케일, 고바야시 감성 어휘 이미지 스케일, 색채 감성효과로 천연향료와 향수의 이미지를 디자인에 적용하여 살펴볼 수 있었다.
본 연구는 인간에게 향수의 미적 아름다움과 동시에 의학적 영향력을 만족시키고자 천연향료의 레시피를 규명하였으며 인간이 향수로 누릴 수 있는 권한을 더욱 폭넓게 하기위해 향수에 대한 올바른 이해와 향수 이미지의 디자인적 요소들에 관한 영향력을 제시하였다.
향수의 발향단계별 성분의 조합은 단지 좋은 향기를 내고자 하는 것이 아니라 성분에서 줄 수 있는 이점과 감성 이미지로서 줄 수 있는 이점을 교차적으로 조화롭게 이루어 내는 것이 연구의 결과이다.
마지막으로 결론에서는 연구의 요약과 시사점 및 연구의 과제를 제시한다.| People who seeks a rich and unique life in fast-paced modern society are interested in a variety of ways to express themselves. Their attention led various arts and industries to develop reflecting the improvement of the five senses which are more sensitive than ever, and among them, particularly, the development of sense of smell is accelerating the rapid development of perfume culture.
However, due to the increased use of fragrances in mass production, it tends that we rely most of it on synthetic fragrances. I have been worried and concerned about whether we only pursue the beauty of synthetic fragrances ignoring many positive features they have. Because the use of perfume has infinite width of the feature as a tool for expressing personality, concern for others and the treatment. For the concerns I have had, I suggest the unique characteristic of the design and the emotional effect of fragrance colors by applying the perfume recipes using psychological and medical advantages of the natural fragrances to the image of fragrances.
Frist, I have conceptualized how the perfume have existed through literature reviews by considering a function as a cultural birthplace of perfume which is a representative of that era and performed a systematic study about the image of perfumes using the Kobayashi image scales, based on the principles of color therapy and the chakra system to function the new image of perfume.
Analyzed subjects are 15 types of natural fragrances used in the perfume and I applied olfactory mechanism of natural fragrance and the emotional effect of fragrance colors to the image of perfume by selecting representative perfumes of the perfume brands corresponding the 15 types of natural fragrances.
From the results of the analyzation above, I put together name, origin, parts of extraction, method of extraction, volatilization of flavor, odor characteristics, plant characteristics, and functional features of the 15 types of fragrances and found each images of natural fragrances and I could suggest fragrance ingredients for each fragrance phase and principal point of typed fragrance.
In other words, I could find the feasibility of perfumes which are not able to be obatained from the synthesized fragrance breaking some drawbacks of natural fragrances by knowing the characteristics of these natural fragrance recipes and released perfume so far. The image scale distribution of Natural perfume brand showed that the most of scent exists between warmth and softness, second part of scent between cold and softness. In some of the types the distribution of scent exists between cold and hardness and the smallest warmth and hardness.
Such analyzation above could be researched by applying the Kobayashi monochrome image scales, Kobayashi emotional vocabulary image scales, the emotional effect of fragrance colors of natural fragrances and perfumes to the design.
This study established the recipes of natural fragrances for the satisfactory of the aesthetic beauty and medical impact of natural fragrances to human and suggested impact about design elements of perfume images and the correct understanding of perfumes to broaden the right that human can enjoy.
The result of the study is that the combination of the ingredients of perfumes in each fragrance phase is making the advantages of ingredients and emotional images in harmony, rather than just isolating the good smell from the ingredients.
Finally, the conclusions will present the summary and implications in the research.
Author(s)
신정화
Issued Date
2012
Awarded Date
2012-02
Type
Thesis
Keyword
향수천연향료
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8796
Advisor
신인숙
Degree
Master
Publisher
한성대학교 예술대학원
Appears in Collections:
뷰티예술학과 > 1. Thesis
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