창업기업의 기술사업화역량이 사업화성과에 미치는 영향에 관한 연구
- Alternative Title
- 변혁적 리더십의 조절효과를 중심으로
- Abstract
- 현재 경영환경은 거세게 밀려오는 4차 산업혁명의 도래로 산업구조는 물론 사회경제시스템 전반에 걸쳐 커다란 변화에 직면하고 있으며, 그 어느 때보다 불확실성이 깊어져서 이에 대한 빠른 대응이 필요한 시대가 되었다. 더욱이 경제발전 패러다임이 산업경제에서 지식기반경제로 전환되고, 4차 산업혁명의 주축인 디지털 정보화와 코로나19 사태로 변화의 가속화를 겪으면서 이러한 변화의 흐름에 얼마나 신속하게 대응하고 변모하느냐가 생존과 성장의 핵심이 되었다. 이에 ‘중소벤처가 주도하는 창업과 혁신 성장’이라는 국정운영 전략이 제시되었고, 4차 산업혁명 가속화에 따른 산업구조 패러다임의 변화에 효과적으로 대응하면서 성공가능성을 높이기 위해서는 기술을 기반으로 한 창업기업의 기술사업화와 사업의 성과에 기대를 걸지 않을 수 없다.
본 연구에서는 창업기업의 기술사업화 추진시 중요한 내부역량인 기술사업화역량이 사업화성과에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하고, 공식적·비공식적 통합 메카니즘 역할을 하는 최고경영자의 변혁적 리더십이 사업화성과에 어떤 역할을 하는 지를 분석하고자 한다.
먼저 기술사업화역량에 대한 선행연구를 통하여 기술사업화역량의 하위요소인 제조생산화능력, 마케팅능력, 제품화능력, 기술개발능력을 도출하고 이러한 기술사업화역량이 사업화성과에 어떠한 영향을 미치는 지에 대한 실증분석을 실시하였다.
다음으로 경영패러다임의 급격한 변화 속에서 기존에 정해진 목표에 따라 일상적인 수준의 과업달성에 그치는 거래적 리더십이 한계를 보임에 따라 도전적이고 불확실성이 높은 체제 안에서 기대이상의 성과를 이루어 낼 수 있도록 구성원들로 하여금 스스로 고차원적인 욕구를 활성화하여 자신들이 가지고 있는 잠재력을 발휘하고 개인과 조직의 성과를 향상시키는 변혁적 리더십이 기술사업화역량과 사업화성과와의 관계에 있어서 어떠한 조절효과를 미치는 지에 대한 실증분석을 실시하였다.
기술사업화역량이 사업화성과에 미치는 영향에 대한 실증분석에 있어서는 기술사업화역량 중에서 마케팅능력과 기술개발능력은 사업화성과에 유의미한 영향을 미치고 있는 반면에 제조생산화능력, 제품화능력은 유의미한 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 마케팅능력과 기술개발능력이 사업화성과에 미치는 영향력을 비교하면 마케팅능력이 기술개발능력보다 사업화성과에 더 영향을 미치는 것으로 나타났다.
변혁적 리더십은 기술사업화역량과 사업화성과 간의 관계에 있어서 변혁적 리더십의 각 요소인 카리스마, 지적 자극, 개별적 배려가 기술사업화역량의 하위요소 중 기술개발능력과 사업화성과 간의 관계에 있어서 유의미한 조절효과를 보이고 있는 것으로 나타났으며. 변혁적 리더십의 요인들의 조절효과에 대한 영향력을 비교하면 카리스마, 지적 자극, 개별적 배려 순으로 기술개발능력과 사업화성과와의 관계에서 조절효과를 보이는 것으로 나타났다.|The current business environment is facing major changes not only in the industrial structure but also in the overall social and economic system due to the advent of the fourth industrial revolution, and uncertainty has deepened more than ever, making it necessary to respond quickly. Moreover, as the paradigm of economic development shifted from the industrial economy to a knowledge-based economy, and underwent accelerated changes due to digital Informatization and the Corona 19 crisis, which are the main pillars of the fourth industrial revolution, how quickly to respond to and transform this trend of change has become the core of survival and growth. As a result, the government's management strategy of "start-up and innovation growth led by small and medium-sized ventures" was proposed, and one cannot help but expect technology commercialization and business performance of technology-based start-ups to increase their chances of success while effectively responding to changes in the paradigm of industrial structure following the acceleration of the fourth industrial revolution.
In this study, we analyzed how the technical commercialization capacity, which is an important internal capacity of the start-up company, affects the commercialization performance and how the transformational leadership of the CEO, which serves as an official and unofficial integrated mechanism, plays a role in the commercialization performance.
First of all, prior research on technical commercialization capabilities was conducted to derive manufacturing and production capabilities, marketing capabilities, product development capabilities, and R&D capabilities as elements of technical commercialization capabilities, and to conduct empirical analysis on how these technical commercialization capabilities affect commercialization performance.
Next, as transactional leadership, which is limited to day-to-day achievement of tasks in accordance with previously set goals, showed limitations, an empirical analysis was conducted on how transformational leadership that improves the performance of individuals and organizations by enabling members to achieve more than expected performance within a challenging and highly uncertain system and realizing their potentials.
In the empirical analysis of the effects of technical commercialization capabilities on commercialization performance, it was found that among the technical commercialization capabilities, marketing and R&D capabilities have significant effects on commercialization performance, while manufacturing and production capabilities and product development capabilities have no significant effects. Comparing the influence of marketing capabilities and R&D capabilities on commercialization performance, marketing capabilities have more impact on commercialization performance than R&D capabilities.
Transformational leadership has shown that each element of transformational leadership, charisma, intellectual stimulus and individual consideration, among the elements of technological commercialization capability, have significant moderating effect in relation to R&D capability and commercialization performance. Comparing the influence on the moderating effect of the factors of transformational leadership, it has been shown in the order of charisma, intellectual stimulus, and individual consideration in relation to R&D capability and commercialization performance.
- Author(s)
- 김재광
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 창업기업; 기술사업화역량; 사업화성과; 변혁적 리더십
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8772
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