집단미술치료를 통한 지적장애 아동의 사회성 향상에 관한 연구
- Abstract
- 본 연구는 지적장애아동의 사회적응 능력 향상에 미치는 영향을 알아보기 위해 예상되는 미술치료를 실시하여 그 효과를 검증하고 이를 바탕으로 지적장애 아동의 사회적응 능력 향상에 도움이 되는 미술 프로그램 발판을 마련하는데 그 목적이 있었다.
이를 위해 선행 연구논문 및 각종 문헌, 정부기관의 통계자료 등을 이용하여 이론을 고찰하였다. 이를 실증적으로 살펴보고자 선행연구를 근거로 하여 미술치료를 독립변인으로 설정하고 사회 적응능력을 종속변수로 설정하여 경기도 의정부시에 소재한 본 연구자의 운영시설인 의정부시장애인주·단기보호센터의 아동과 특수교사를 대상으로 미술치료와 사회적응 능력 관계를 분석하였다.
본 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 집단미술치료는 지적장애아동의 사회적 적응수준을 향상시키는데 효과적이다. 미술치료 프로그램의 내용적인 측면에서도 개별작업에서 공동작업으로의 전환, 미술활동을 통한 구체적인 규칙의 습득, 재료 공동 사용을 비롯한 타협하기 및 그림을 통한 의견교환 등은 아동들이 타인을 인식하며 사회적으로 바람직한 적응적 태도를 습득할 수 있는 기회를 주었다고 볼 수 있다. 또한 인지적인 지시 대신, 작품을 통하여 은유적으로 대화하고 자신의 욕구를 표현함으로서, 미술치료를 통해 적절한 관계 맺기가 어려웠던 아동들에게 간접적인 대화로부터 시작하여 안전한 수준에서의 관계 확립을 도움으로서 사회적 적응을 높일 수 있었다.
둘째, 집단미술치료는 지적장애아의 ‘공격’, ‘반사회적’, ‘습관’, ‘증후행동’, ‘대인관계’에서 유의미한 변화의 폭이 크게 나타났다는 점에 주목할 수 있다. 본 연구에서는 실험집단이 ‘증후적 행동’ 영역에서 유의미한 적응적 변화를 보여 집단미술치료가 지적장애아의 부적응적 측면에서 치료적인 역할을 하였다고 볼 수 있다.
미술치료는 미술활동을 하는 과정 자체가 보상과 회복을 촉진시키는 역할을 한다는 특징으로 최근 심리치료 분야에서 많이 활용되고 있으며, 최근에는 특수하교 교육에 요육 활동의 하나로 부적응행동 교정을 포함시키고 있으며, 부적응행동의 교정은 요육 활동 시간에만 이루어질 것이 아니라 생활 또는 교과 활동시간, 특별 활동 시간 및 가정에서도 이루어져야 할 만큼 중요한 부분이다.
지적장애아는 지능과 적응적 측면에서 비정신지체아들과 차이가 있을 뿐 타인과의 상호적 관계를 이울 수 있는 능력이 가능하므로, 이 점을 활용하여 이들의 적응적 개선을 돕는 프로그램을 지속적으로 개발하고 체계화시켜야 할 것이다.|The purpose of this study was to analyze the effects of a group fine art therapy on improvement of intellectually retarded children's sociability. For this purpose, the researcher tested the effects of the group fine art therapy to provide a groundwork for development of the fine art programs conducive to improvement of intellectually retarded children's ability of social adaptation.
To this end, the researcher reviewed preceding studies, relevant literature and government statistics theoretically, and thereupon, set the fine art therapy as independent variable and ability of social adaptation as dependent variable, and thereby, tested the therapy for the children attending researcher's Disabled Children Protection Center and its teachers to analyze the relationship between the therapy and children's ability of social adaptation.
The results of this study can be summarized as follows;
First, it was found that the group fine art therapy was effective in improving intellectually retarded children's social adaptation. Namely, the children could convert their working style from individual work to cooperative work, understand the specific rules of fine art activities, compromise with their peer group through joint use of the materials, and exchange the opinions with their peer group through painting activities. In short, the group fine art therapy helped them to recognize others well and adapt themselves to the human relationship in a desirable way. In addition, since the children were encouraged to converse metaphorically with others and express their desires through fine art works rather than instructed cognitively by the teachers, they could start an indirect conversation with their peer group and then, establish a relationship with their peer group at a safe level to improve their social adaptation.
Second, the group fine art therapy helped the intellectually retarded children to change themselves significantly in terms of 'aggressiveness,' 'anti-social trait,' 'habits,' 'symptomatic behaviors' and 'human relationship.' Namely, since the experimental group children showed significant adaptative changes in terms of 'symptomatic behaviors,' it could be confirmed that the group fine art therapy had a therapeutic effect on improvement of children's maladjustment.
Fine art therapies play a role of compensating and recovering the symptomatic behaviors, and therefore, they have been used much in the psychological treatments. Recently, maladjustment correction programs have been included in special school education curriculum. However, the maladjustment correction programs should be included not only in the regular educational activities but also in school life, classroom activities, extracurricular activities and even in home life.
Intellectually retarded children differ from the normal children only in terms of intellect and adaptation, so they are able to establish a mutual relationship with others. Drawing on such aspect, it is necessary to continue to develop and systematize the programs conducive to their adaptational improvement.
- Author(s)
- 김순연
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 미술치료; 지적장애; 사회성향상
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8761
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.