OAK

직업전문학교 조리교육생의 기본심리욕구가 진로성숙 및 행동의도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
-자기조절을 조절효과로-
Abstract
본 연구는 직업훈련기관의 조리교육생들의 기본심리욕구와 관련된 진로성숙, 행동의도의 요인을 관계모형을 설정하여 확인하고자 한다. 이 과정에서 조리교육생의 기본심리욕구를 자율성, 유능성, 관계성 측면 모두 직·간접적으로 진로성숙, 행동의도에 어떠한 영향을 주고받는지 살펴보고, 조리교육생을 기본심리욕구와 진로성숙에 자기조절이 조절역할을 할 수 있을 것인지를 확인하고자 하는 목적을 제시하였다. 첫째, 직업교육기관, 기본심리욕구, 진로성숙, 행동의도, 자기조절에 대한 기존의 선행문헌들을 기반으로 개념을 정립한다. 둘째, 선행연구를 중심의 기본심리욕구의 자율성, 유능감, 관계성, 진로성숙, 행동의도, 자기조절에 대한 측정요인들을 구체화하고, 설문문항을 개발한다. 셋째, 실증분석을 통한 직업훈련기관의 조리교육생들의 기본심리욕구에 대한 파악과 진로성숙 및 행동의도에 미치는 영향관계를 규명한다. 넷째, 자기조절의 조절효과에 따른 기본심리욕구가 진로성숙에 미치는 영향관계를 규명한다. 마지막으로 본 연구결과가 향후 직업전문학교의 조리교육생들에게 효율적이며 활용적인 진로교육 방향에 필요한 근거제시를 통한 자료를 운영관리자에게 제시한다. 실증분석을 위한 설문은 서울과 경기도지역의 직업훈련기관 조리교육생들을 모집단으로 한정하였다. 또한 자료 수집을 위한 설문조사는 2019년 10월 15일부터 10월 31일까지 실시하였으며, 서울과 경기도 지역의 직업훈련기관의 교육생을 중심으로 320부의 설문 중 설문 회수 결과 305부로 회수율이 95.3%이며 불성실 응답의 설문 24부를 제외한 281부(87.8%)를 최종분석에 이용하였다. 본 연구는 조리교육생들의 욕구 만족을 높이고 진로성숙을 통하여 취업률을 높이고 재수강등의 행동의도를 높이기 위하여 전략적인 시사점을 제시하고자하는 것에 의의를 가진다. 첫째, 직업학교에서는 수강종료 후 취업과 관련된 전담직원을 채용하고 있으며 교육생들의 성향이 다양한 형태를 나타내고 있는 시점에서 조리교육생의 기본심리욕구인 자율성, 유능성, 관계성이 진로성숙에 영향을 줄 것이라는 연구자의 가설과는 차이를 보이며 유능성과 관계성만이 진로성숙에 영향을 준다는 연구결과를 도출하였다. 또한 자율성, 유능성, 관계성이 행동의도에 영향을 줄 것이라는 연구자의 가설과 차이를 보이며 관계성만이 행동의도에 영향을 준다는 연구결과를 도출하였다. 이는 서로 다른 과거 이력을 가지고 조리교육을 접하는 교육생을 대상으로 하여 교육이 진행되다보니 강사나 기관에 의존하는 성향이 강하고 경험에 부족으로 자신감이 결여되어 나타나는 결과라고 할 수 있다. 이에 기관과 강사, 직원 등은 조리교육의 체계적인 교육을 제공하여 의존하지 않고 스스로 해결할 수 있는 능력배양을 위한 기초지식을 조리교육생들에게 고취시키기 위한 노력을 하여야 할 것이다. 또한 다양한 조리교육의 경험을 통한 이해력 향상과 자신감을 부여하기 위한 노력을 지속적으로 하여야 할 것이다. 둘째, 진로성숙도가 높을수록 행동의도가 높아지고 있음을 알 수 있으며 이는 직업전문학교의 교육 후 진로를 결정하고 취업으로 연결되어진다는 신념이 높아질수록 다른 프로그램을 재수강하던지 추천할 수 있으므로 조리교육생들이 희망하고 취업에 도움을 줄 수 있는 교육과정개발에 기관은 노력하여야 함을 내시사하고 있다. 셋째, 자기조절이 기본심리욕구와 진로성숙에 조절역할 관계에 대한 규명을 위한 다중회기분석을 실시 결과 직업전문학교 조리교육생이 인지하는 기본심리욕구 중 자율성, 유능성에는 조절효과가 없다는 연구 결과를 도출하고 관계성만이 조절역할을 하고 있으나 부의 영향관계를 보이고 있다. 이는 조리교육을 정부지원을 받아 교육을 받는 직업학교의 조리교육생들은 그동안의 경험과 다른 새로운 기능을 익히면서 그에 따른 두려움과 적성, 앞으로의 진로에 대하여 많이 생각을 하게 될 것이다. 나의 성장에 중요한 역할을 하고 스스로 흥미롭게 열심히 하는 등 본인에게 중요하다고 느끼고 생각하는 부분이 타인과의 공감대형성과 친밀감, 도움을 주고받는 부분이 부의 영향관계를 보이는 것이 조리교육의 전제조건에 따른 것으로 조리학습 시 각자가 가지고 있는 개인차이로 인하여 어떤 교육생에게는 매우 쉬운 부분이 다른 교육생에게는 매우 어려운 부분으로 작용할 수 있는 상황으로 발생하는 경우라 볼 수 있을 것이다. 따라서 기관과 강사들이 제시해주는 방향에 대한 확신을 필요로 할 것이며 졸업생들의 우수사례 등과 같은 기회를 접하고 같이 교육 받는 동기들의 관계에서 자신감을 충족시키고 자기신감을 가지고 재수강과 추천, 긍정적 행동을 할 수 있을 것이다. 그러므로 직업전문학교의 운영진들은 조리교육생들에게 현장을 간접경험 할 수 있는 다양한 세미나와 현장실습의 기회를 제공하기 위한 노력을 하여야 할 것이다.













【주요어】조리교육기관, 기본심리욕구, 진로성숙, 행동의도, 자기조절|The purpose of this study is to identify the factors of career maturity and behavioral intention related to basic psychological needs of culinary trainees in vocational training institutions by establishing a relationship model. In this process, we examine how the basic psychological needs of culinary trainees are directly or indirectly affected by career maturity and behavioral intention in terms of autonomy, competence, and relationship. The purpose of this study was to identify whether this regulatory role could be achieved. First, the concept is established based on existing prior literature on vocational education institutions, basic psychological needs, career maturity, behavioral intention, and self-regulation. Second, this study embodies the measurement factors for autonomy, competence, relationship, career maturity, behavioral intention, and self-regulation of basic psychological needs centered on prior studies, and develops questionnaires. Third, through the empirical analysis, the basic psychological needs of cooked trainees of vocational training institutes are examined, and their influence on career maturity and behavioral intention. Fourth, the relationship between basic psychological desire and career maturity according to the moderating effect of self-regulation is examined. Finally, the results of this study present the data through the evidence presented to the management manager for the direction of effective and effective career education for culinary trainees in the future. The questionnaire for the empirical analysis limited the cooking trainees of vocational training institutions in Seoul and Gyeonggi-do to the population. In addition, surveys for data collection were conducted from October 15 to October 31, 2019. Among 320 surveys centered on trainees from vocational training institutions in Seoul and Gyeonggi-do, the number of surveys was 305, and the recovery rate was 95.3%. 281 parts (87.8%) were used for the final analysis except 24 parts of the questionnaire response. The purpose of this study is to suggest strategic implications for improving the satisfaction of cooking students, the employment rate through career maturity, and the intention to retake classes. First, the vocational school employs dedicated employees related to employment after the completion of the course, and the basic psychological desires of cooked trainees, autonomy, competence and relationship, will affect career maturity when the students' tendency is varied. The research results were different from the researcher's hypothesis and resulted in the study that only competence and relationship affect career maturity. In addition, it differs from the researcher's hypothesis that autonomy, competence, and relationship will affect behavioral intention. This is a result of the training being conducted for trainees who have different past histories and the cooking education, resulting in a strong tendency to depend on instructors or institutions and lack of confidence due to lack of experience. Institutions, instructors, and staff should make efforts to instill culinary trainees with basic knowledge for developing skills that can be solved on their own without relying on them by providing systematic education of culinary education. In addition, efforts should be made to improve understanding and give confidence through various cooking education experiences. Second, the higher the career maturity, the higher the behavioral intention. The higher the belief that the vocational college decides the career path and leads to employment, the higher the degree of recommendation is to retake or recommend other programs. It suggests that institutions should make efforts to develop curricula that hope and can help them find employment. Third, a multi-session analysis was conducted to investigate the relationship between self-regulation and basic psychological needs and career maturity. The results showed that there was no moderating effect on autonomy and competence among basic psychological needs perceived by culinary trainees of vocational colleges. Derivation and relevance only play a moderating role, but show a negative impact. This means that cooking trainees in vocational schools, which are trained with government support for cooking education, will think a lot about their fears, aptitudes, and future careers as they learn their experiences and other new functions. It is a prerequisite for cooking education that the part that feels and thinks important to me, such as playing an important role in my growth and making myself interesting and hard, shows a negative influence on the formation of sympathy, intimacy with others, and the exchange of help. Due to individual differences in learning, it may be said that the situation that is very easy for some students can be a very difficult part for other students. Therefore, you will need to be convinced of the direction that institutions and instructors will present, and you will be able to meet the opportunities such as best practices of graduates, meet your confidence in the relationship of your educated motives, and retake, recommend, and act positively with confidence. will be. Therefore, managers of vocational colleges should make efforts to provide cooking trainees with various seminars and on-the-job opportunities.
















【Key Words】Culinary Institute, Basic Psychological Needs, Career
Maturity, Behavioral Intention, Self-Regulation
Author(s)
박성옥
Issued Date
2020
Awarded Date
2020-02
Type
Thesis
Keyword
조리교육기관기본심리욕구진로성숙행동의도자기조절
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8750
Advisor
허진
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
호텔관광외식경영학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.