지속 가능한 경영을 위한 CSR 활동이 인지된 재무성과에 미치는 영향
- Alternative Title
- 기업 명성의 조절효과를 중심으로
- Abstract
- The business environment of a company is becoming increasingly difficult. Without an accurate recognition of the objective of CSR activities from an economic point of view to a social point of view and again to an environmental point of view, a sustainable development of an enterprise becomes remote. However, companies must survive and further grow together while communicating with stakeholders. Businesses should actively and actively communicate with their communities and perform the social responsibilities assigned to them, as well as achieving the entity’s own. A company's CSR activities are a critical factor in its sustainable management, and ignoring them will inevitably bring down the value of This study was initiated to understand the circumstances of these entities and to provide a relevant direction for the entity’s CSR activities. It provides the rationale for whether the budget spent on CSR activities should be recognised as an expense or as an investment for the future of the entity’s performance. First, the concepts and components of CSR activities were identified through the preceding study and the assumptions that the components would have a positive effect on the financial performance of the entity were made. In addition, the concept of an intangible asset, the entity’s reputation, was compiled through prior research and literature, and analyzed whether the entity’s reputation has an adjustment in the relationship of CSR activities’ impact on financial performance. To ensure sustainable management, an entity must make difficult decisions. The findings of this study would be successful if they could help the decision-making and also provide direction for the companies involved in the CSR. In summary, the conclusions are as follows: First, the three components of CSR activities presented by Elkington, economic responsibility activities, social responsibility activities and environmental responsibility activities, were found to have a positive effect on perceived financial performance. In particular, it is meaningful to confirm the impact of social and environmental responsibility activities on financial performance. Second, the differences between multiple groups were analyzed by separating the corporate reputation into a rigid and a low group in relation to the control of the corporate reputation. As a result, among the three components of economic, social and environmental responsibility activities, the company’s reputation has been controlled in the context of the relationship between environmental responsibility activities on financial performance. In other words, the stronger the recognition of a corporate reputation, the stronger the relationship between environmental responsibility activities and financial performance can be. Therefore, an entity would have to understand and strategically manage the value of its intangible asset, the entity’s reputation.
【Key words】sustainable management, sustainable development, CSR, corporate social responsibility, CSR activities, economic responsibility activities, social responsibility activities, environmental responsibility activities, perceived financial performance, corporate reputation|기업의 경영 환경은 날로 어려워지고 있다. 경제적 관점에서 사회적 관점으로, 다시 환경적 관점으로 이행하는 CSR 활동의 목표를 정확하게 인식하지 않으면 기업의 지속 가능한 발전은 요원해진다. 그러나 기업은 생존해야 하고 나아가 이해관계자들과 소통하면서 함께 성장해야 한다. 기업은 능동적이고 적극적으로 자신이 속한 사회와 소통하면서 기업 고유의 목적 달성은 물론 그에 수반하여 부여된 사회적 책임을 수행해야 한다. 기업의 CSR 활동은 기업의 지속 가능한 경영에 매우 중요한 요소이며 이를 무시하게 되면 기업의 가치는 떨어질 수 밖에 없다. 본 연구는 이러한 기업의 상황을 이해하고 기업이 CSR 활동에 타당한 방향을 제시하고자 본 연구를 시작하였다. CSR 활동을 위해 지출하는 예산을 비용으로 인식할 것인지, 기업의 경영성과를 제고하거나 미래를 위한 투자로 인식할 것인지에 대한 근거를 제시하는 것이다. 우선, 선행연구를 통해 CSR 활동의 개념과 그 구성요소를 알아보고 그 구성요소들이 기업의 재무성과에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설을 세워 이를 검정하였다. 그리고, 무형자산인 기업 명성의 개념을 선행연구와 문헌을 통해 정리하고, 기업 명성이 CSR 활동이 재무성과에 미치는 영향 관계에 있어서 조절작용을 하는지를 분석하였다. 기업이 지속 가능한 경영을 하기 위해서는 어려운 의사결정을 하여야 한다. 이 연구의 결과가 CSR과 관련된 기업의 의사결정에 도움이 되고 방향성도 제시할 수 있다면 성공적일 것이다. 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, Elkington이 제시한 CSR 활동의 3가지 구성요소인 경제적 책임활동, 사회적 책임활동, 환경적 책임활동이 인지된 재무성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 특히, 사회적 책임활동과 환경적 책임활동이 재무성과에 미치는 영향을 확인한 것에 의미를 둔다. 둘째, 기업 명성의 조절작용과 관련하여 기업 명성을 고집단과 저집단으로 분리하여 다중집단 간 차이 분석을 하였다. 그 결과 경제적, 사회적, 환경적 책임활동의 3가지 구성요소 중에서 환경적 책임활동이 재무성과에 미치는 영향 관계의 경로에서 기업 명성이 조절작용을 하는 것을 확인하였다. 즉, 기업 명성을 강하게 인식할수록 환경적 책임활동과 재무성과 간의 관계를 강화할 수 있음을 시사한다. 따라서, 기업은 무형자산인 기업 명성의 가치를 이해하고 전략적으로 관리해야 할 것이다.
- Author(s)
- 표순천
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 지속 가능한 경영; 지속 가능한 발전; CSR; 기업의 사회적 책임; CSR 활동; 경제적 책임활동; 사회적 책임활동; 환경적 책임활동; 인지된 재무성과; 기업 명성
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8705
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