증강현실 콘텐츠와 전시공간 요소의 맥락적 관계 연구
- Alternative Title
- 근거이론을 중심으로
- Abstract
- 오늘날 실감 콘텐츠를 다양한 산업 분야에 적극적으로 도입하는 추세이며 그중 전시에 도입된 사례 또한 증가하고 있다. 실감 콘텐츠 중 증강현실(AR)은 현실 공간에 가상 그래픽을 중첩하여 영상으로 보여주는 방법으로, 전시에서 다양한 구현 방법으로 활용하여 연출하고 있다. 하지만 운영 중인 증강현실 체험 전시 대부분이 콘텐츠와 전시관의 연결성이 부족하며 기존 전시관이 새로운 연출 방법인 증강현실 콘텐츠를 원활하게 수용할 방법이 필요한 시점이다. 증강현실 콘텐츠와 전시공간 요소들의 연결성 보완을 위해 건축물과 주변 환경의 시공간적 배경을 고려하여 수용하는 건축 맥락주의 개념에 주목하여 전시공간에 접목하였다.
본 연구의 목적은 맥락주의 개념을 증강현실 체험 전시공간에 접목하여 증강현실 콘텐츠와 전시공간 속 요소들의 맥락적 관계를 파악할 수 있는 맥락적 관계 모형을 제시하는 것이다.
복잡한 두 개념과 현상을 다루고 새로운 이론 제시를 위해 근거이론 방법을 사용하였으며 자료는 이론 고찰과 관찰을 통해 수집하였다.
Strauss&Corbin의 절차적 근거이론의 단계에 따라 수집된 자료는 개방, 축, 선택 코딩 과정으로 분석되었고 선택 코딩 단계에서 최종 맥락적 관계 모형을 도출하였다. 맥락적 관계 모형을 바탕으로 증강현실 체험 전시공간 디자인 계획 혹은 검토 시 활용할 수 있는 맥락적 관계 체크리스트까지 도출할 수 있었다. 이를 바탕으로 내린 결론은 다음과 같다.
첫 번째, 증강현실 체험 전시공간의 맥락화를 이루려면 관람자와의 간접적 상호작용에 해당하는 형태 혹은 관념적 가닥보다 직접적 상호작용에 해당하는 질서와 비질서의 관계에 주목하여 고려해야 한다. 두 번째, 질서(전시공간)에 해당하는 전시와 공간의 요소는 함께 상호작용하며 공존한다. 세 번째, 맥락주의에서 간과했던 사용자, 즉 관람자의 행위는 증강현실 체험 전시공간에서 가장 중요한 기준점이 되며, 이를 고려한 맥락적 관계 모형은 향후 증강현실 체험 전시공간 디자인의 구체적인 방향을 제시할 수 있다.
본 연구는 한정적인 시간으로 인한 자료수집의 한계, 그리고 근거이론 패러다임에 의존하여 연구 방법 창의성의 한계가 있었다. 후속 연구에서는 이를 보완하고 본 연구에서 도출된 관계 모형을 바탕으로 더욱 발전적인 디자인 이론을 제시할 수 있을 것이다.| The incorporation of immersive content into various industries has been actively increasing in recent years, and its application in exhibitions is also on the rise. Among immersive content, Augmented Reality (AR) is a method of overlaying virtual graphics onto the physical space and displaying them as images. In exhibitions, AR is used in various ways to enhance the experience. However, most AR-based exhibitions currently in operation suffer from a lack of connection between the content and the exhibition space, and there is a growing need to find ways for existing exhibition spaces to effectively accommodate the new method of AR content. To improve the connection between AR content and exhibition space elements, this study focuses on the concept of architectural contextualism, which takes into account the spatiotemporal background of buildings and their surrounding environments, and applies it to exhibition spaces.
The purpose of this study is to propose a contextual relationship model that allows for the understanding of the contextual relationship between AR content and elements within the exhibition space by integrating the concept of contextualism into AR-based exhibition spaces.
To address these complex concepts and phenomena and propose a new theory, a grounded theory approach was used, with data collected through literature review and observations. Following the procedural stages of grounded theory by Strauss and Corbin, the collected data were analyzed through open, axial, and selective coding processes, and the final contextual relationship model was derived during the selective coding stage. Based on this model, a contextual relationship checklist for the design and evaluation of AR-based exhibition spaces was also developed.
The conclusions derived from this study are as follows: First, in order to contextualize an AR-based exhibition space, attention must be paid to the relationship between order and disorder, which pertains to direct interactions, rather than focusing on indirect or conceptual interactions with the audience. Second, the elements of the exhibition and space, which correspond to order, interact and coexist with each other. Third, the actions of the user, or the audience, which were often overlooked in contextualism, become the most crucial point of reference in an AR-based exhibition space. The contextual relationship model that takes this into account can provide specific directions for the design of future AR-based exhibition spaces.
This study has limitations due to the constraints of time for data collection and the reliance on the grounded theory paradigm, which may limit the creativity of the research methodology. In future studies, these limitations can be addressed, and more advanced design theories can be proposed based on the relational model derived in this research.
- Author(s)
- 장윤희
- Issued Date
- 2025
- Awarded Date
- 2025-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 증강현실 전시; 전시디자인; 맥락주의; 맥락적 관계; 근거이론
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8685
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.