중소기업 컨설팅 수진기업의 컨설팅 만족도가 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구
- Alternative Title
- 제조업과 서비스업의 비교를 중심으로
- Abstract
- With the recent revitalization of the management consulting service market, many companies are receiving management consulting services to solve the problems at hand or to establish long-term strategies. Since 2005, we have been supporting government-led SME consulting support projects to address the intensification of productivity polarization and lack of professional manpower due to sluggish innovation activities
of domestic SMEs.
The results of a performance analysis on the consulting support project have shown that the overall satisfaction level of consulting contents and service completion and the achievement of consulting goals has been high, and it has established itself as an effective policy tool for continuous growth and innovation of small and medium enterprises. However, it is difficult to measure the direct impact of the consulting performance on management performance and the intention to repurchase the consulting results, which raises controversy over whether the consulting effect is effective.
At the center of this change, this study looked at the relationship between the consulting satisfaction level of consulting firms in the small business consulting support projects to the intention of repurchase. The concern began with the concern that the consulting performance of the different industrial groups in the manufacturing and service industries would have a different effect on the intention of repurchase, and what is important is that the questionnaires for each variable in the entire group, the manufacturing group and the service group were applied the same. For the purpose of making a high level comparison of the study model, the results of the study are as follows.
First, if satisfaction level of progress process is high in the consulting project, the result satisfaction level has increased and the consulting performance has improved, indicating that the intention of repurchase has increased.
Therefore, it is necessary to establish detailed response measures to effectively carry out the project, such as the appropriate factors of the consulting support projects felt by the receiving companies, the appropriateness of the promotion process and consulting goals and by actively participating in the project itself so that it can have value for its responsibilities and performance and by transferring the knowledge and know-how of the relevant methods, the company should improve its satisfaction by making itself feel valued.
Second, the relationship between consulting satisfaction and repurchase agreement showed that the manufacturing group had no intermediate effect and the service group had a medial effect, and that the consulting performance of the manufacturing group did not affect the willingness to repurchase.
This reflects the nature of the industrial structure and, in the case of manufacturing, is a capital-intensive industry that involves multiple departments, so more people are involved in decision making and professional purchasing efforts are not necessarily the result of a
repurchase. On the other hand, the service sector is a labor-intensive industry, which generally has a management-oriented decision-making structure, indicating that management's interest, support and willingness to act will affect the intention of repurchase. This suggests that policies should be formulated through systematic and objective analysis according to the industry classification of the consulting support project, and that performance and repurchase intentions may vary depending on the industry classification or the environment of the consulting receiving enterprise.|최근 경영컨설팅 서비스 시장이 활성화되면서, 많은 기업들이 당면한 문제를 해결하거나 장기적 전략을 수립하기 위해 경영컨설팅 서비스를 받고 있으며, 2005년부터 정부 주도의 중소기업 컨설팅 지원사업을 시행, 국내 중소기업의 혁신활동 부진 등에 따른 생산성 양극화 심화, 전문 인력 부족 등을 해결하고자 지원하고 있다. 그동안 컨설팅 지원사업에 대한 성과분석을 한 결과 컨설팅 내용 및 서비스의 완료 수준, 컨설팅 목표달성 등 종합적으로 만족도가 높게 나타났고 중소기업의 지속적인 성장과 혁신을 위한 효과적인 정책수단으로 자리매김하고 있으나, 컨설팅 성과가 경영성과 및 재구매 의도에 미치는 직접적 영향을 측정하기 어렵기 때문에 컨설팅 효과가 실효성이 있는지에 대한 논란이 발생하고 있다.
본 연구는 이런 변화의 중심에서 중소기업 컨설팅 지원사업에 있어 컨설팅 수진기업의 컨설팅 만족도가 재구매 의도에 미치는 영향 관계에 대하여 살펴보았으며, 제조업과 서비스업의 산업군의 차이에 따른 컨설팅 성과가 재구매 의도에 서로 다른 영향을 미칠 것이라는 고민으로부터 시작되었으며, 중요한 것은 전체그룹과 제조업그룹, 서비스업그룹의 각 변수에 대한 설문문항을 동일하게 적용하였다는 것이다. 이는 연구모형의 수준 높은 비교를 위함으로 그 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 컨설팅프로젝트에 있어 진행과정에 대한 만족도가 높으면 결과만족도도 올라가고 컨설팅 성과가 좋아져 재구매 의도가 높아짐을 알 수 있었다. 따라서 수진기업에서 느끼는 컨설팅지원사업의 불편 요소 즉, 추진절차 및 컨설팅 목표의 적절성, 목표달성을 위한 컨설턴트의 성실한 역학 수행 등 사업의 효과적인 수행을 위해서 각 세부적인 대응방안을 구축해야 하며, 수진기업 스스로 책임과 성과에 대한 가치를 가질 수 있도록 적극적으로 참여시키고 이를 통해 관련 지식과 방법의 노하우를 전수함으로써 수진기업 스스로 가치가 증대되고 있는 것을 느끼도록 하여 만족도를 향상시켜야 할 것이다.
둘째, 컨설팅 성과가 컨설팅 만족도와 재구매 의도 간의 관계에서 제조업그룹은 매개적 효과가 없고 서비스업그룹에서는 매개적 효과가 있는 것으로 나타났으며, 제조업그룹의 컨설팅 성과가 재구매 의도에 영향을 미치는 않는 것을 알 수 있었다. 이는 산업구조의 특성이 반영된 결과로 제조업의 경우는 자본집약적 산업으로 여러 부서와 관련되어 있기 때문에 의사결정에 있어 보다 더 많은 사람들이 참여하게 되며 전문적인 구매노력을 하게 되어 결과가 좋다고 꼭 재구매가 발생한다고 할 수는 없음을 알 수 있다. 반면 서비스업의 경우는 노동집약적 산업으로 일반적으로 경영자 중심 의사결정구조를 갖고 있어 경영자의 관심과 지원 그리고 실행의지는 재구매 의도에 영향을 미침을 알 수 있다. 즉 컨설팅 지원사업의 산업분류에 따른 체계적이고 객관적인 분석을 통해 정책 수립을 해야 하며, 산업구분에 따라서 또는 컨설팅 수진 기업의 환경에 따라 성과 및 재구매 의도가 다르게 나타날 수 있음을 유의하여야 함을 시사한다.
- Author(s)
- 문기정
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 컨설팅; 컨설팅만족도; 컨설팅성과; 재구매의도; 중소기업; 제조업; 서비스업
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8646
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