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중소기업의 혁신활동이 재무성과와 비재무성과에 미치는 영향에 관한 연구

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Alternative Title
강원지역 소재 혁신형 중소기업을 주요 대상으로
Abstract
21세기 들어서면서 기업의 사회적 책임은 중요한 화두가 되었다.
과거 몇 년 전 까지만 해도 기업의 이윤추구를 최고의 목적으로 하는 기업에서 사회적 책임 활동은 단순한 비용으로 치부되었지만 이제는 많은 기업들이 스스로 자신의 가치를 높이고 소비자에게 신뢰와 사랑을 받는 기업으로 다가서기 위해서는 능동적인 사회책임 활동의 전개가 필연으로 다가서게 되었다. 세계 경제가 글로벌화 될수록 기업에 대한 사회적 책임 요구 또한 높아지고 있으며, 이러한 사회적 책임활동이 중소기업에게도 이젠 객체가 아닌 주체로서 인식되어야 한다는 견해가 확산되고 있다.
따라서 정부는 2016년 10월 중소기업이 사회 환경과 상생하며 성장하는 기업문화를 확산시키코자 ‘사회적 책임경영 중소기업 육성 기본계획(2017~2021)’을 수립 운영하게 되었다.
본 연구에서는 중소기업의 사회적 책임경영이 중요한 경영활동으로 떠오르고 있는 시대적 흐름의 경영환경에 능동적으로 대응하고자, 과거 4대 경영혁신활동에서 이미지혁신활동(환경경영, 사회공헌활동)을 포함하는 5대 경영혁신할동이 중소기업의 재무성과와 비재무성과에 어느 정도의 유의한 영향을 미치는 지와 특히 새롭게 추가된 이미지 혁신이 재무, 비재무성과에 미치는 영향 정도을 분석하여, 중소기업의 장. 단기 경영전략 수립시 선택과 집중을 통한 혁신활동으로 기업의 성과 향상을 실현하고 경쟁력 강화를 도모하는데 기여하고자 한다.
연구대상으로는 강원도 전 지역에 소재하는 혁신형 중소기업(메인비즈:386개사, 이노비즈: 338개사)을 주요 대상으로 하여 2019년 10월부터 11월까지 설문조사가 이루어졌다. 설문지는 경영의 전반적 상황을 파악하고 있는 임원진 또는 관리자에 배포하였으며 총 818부를 배포하여 278부가 회수 되었다. 회수된 설문지 중 활용하기에 부적합한 8부를 제외하고 270부를 최종 분석에 사용하게 되었다.
연구주제는 중소기업의 혁신활동(제품, 공정, 마케팅, 조직, 이미지)이 중소기업의 재무, 비재무성과에 미치는 영향을 분석하는 것이며, 특히 혁신활동 중에서 사회적 책임경영의 일환인 이미지혁신(환경경영, 사회공헌활동)이 중소기업의 재무, 비재무성과에 미치는 영향을 중점적으로 연구하고자 한다.
이를 위하여 본 연구논문에서는 혁신활동을 제품(서비스)혁신, 공정(프로세스)혁신, 마케팅혁신, 조직혁신, 이미지혁신 등 5가지로 분류하고, 재무성과는 매출액 증가, 영업이익률 증가, 판매관리비 감소, 재무구조 개선, 비재무성과로는 기업이미지 향상, 기업 경쟁력 향상, 직원 직무만족도 향상으로 측정하였다.
본 연구는 혁신활동은 기업의 재무성과와 비재무성과에 영향을 준다는 전제하에 혁신활동 유형별로 재무성과와 비재무성과에 미치는 영향을 분석하였으며 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 5대 혁신활동 모두가 기업의 재무성과와 비재무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 이는 중소기업에서의 혁신활동이 재무, 비재무 성과를 증가시키며 중소기업의 성장, 발전에 영향을 미친다는 의미로 해석된다.
둘째, 경영환경의 변화와 패러다임 흐름을 반영한 사회 책임경영의 일환인 이미지혁신활동은 기업의 재무, 비재무성과에 다른 혁신활동보다 더 높은 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이는 환경경영과 사회공헌활동의 이미지혁신활동이 중소기업 경영에도 선택이 아닌 필연적인 활동이라는 시사점을 제시하는 점이다.
셋째, 유형별 혁신활동이 재무성과, 비재무성과에 어느 정도의 유의한 영향을 미치는 지를 확인함으로써, 기업이 얻고자 하는 성과와 혁신활동의 관련성을 명확히 할 수 있었다. 이런 결과를 바탕으로 기업은 장.단기 경영계획을 수립함에 있어 기업의 특성에 맞는 혁신활동을 선택과 집중을 통하여 실행함으로써 기업의 성과향상을 실현하고 경쟁력 강화를 도모하는데 기여할 수 있다는 시사점을 제공하고자 한다.
따라서 혁신형 중소기업의 경쟁력 강화를 통한 글로벌 중견기업이 되기위하여는 중소기업에서의 혁신활동이 의욕적이고 능동적으로 수행될 수 있도록 정부의 각종 우대지원 제도의 확대와 더불어 다양한 정책적 뒷받침이 지속적으로 확대되어야 할 것이다.



【주요어】 중소기업, 혁신형중소기업, 혁신활동, 재무성과, 비재무성과
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In the 21st century, corporate social responsibility became an important topic. In the past few years, social responsibility activities have been dismissed as simple costs in companies with the best aim of pursuing corporate profits, but now the development of active social responsibility activities is inevitable in order for many companies to raise their own values and reach out to companies that are trusted and loved by consumers. As the global economy becomes more globalized, there is also a growing demand for social responsibility for companies, and there are growing views that such social responsibility should now be recognized by small and medium-sized companies as an entity, not as an object. Therefore, the government established and operated the Framework Plan for Promotion of Social Responsibility Management SMEs (2017-2021) in October 2016 when small and medium-sized enterprises spread a growing corporate culture that co-exist with the social environment. In this study, in order to actively respond to the business environment of the times in which social responsibility management of small businesses is emerging as an important management activity, the five major management innovation activities including image innovation activities (environmental management, social contribution activities) in the past four major management innovation activities have a significant impact on the financial performance of small businesses and medium-sized enterprises, especially the newly added image, on the financial performance ofIn developing short-term management strategies, we intend to contribute to realizing the improvement of corporate performance through innovative activities through selection and concentration and to strengthening competitiveness. The survey was conducted from October to November 2019 with the main target of innovative small and medium-sized enterprises (Main Biz: 386 and Innovese: 338 companies) based in all Gangwon Province. The questionnaire was distributed to executives or managers who understood the overall situation of management, and a total of 818 copies were distributed to 278 copies. Part 270 of the retrieved questionnaire was used for the final analysis, except for the eight that were not suitable for use. The subject of research is to analyze the impact of innovation activities (product, process, marketing, organization, image) on small businesses' financial and non-financial performance, especially those that are part of social responsibility management (environmental management, social contribution activities) on small businesses' financial and non-financial performance. To that end, this research paper classified innovative activities into five categories: product (service) innovation, process (process) innovation, marketing innovation, organizational innovation, and image innovation. Financial performance was measured by increasing sales, increasing operating profit rate, decreasing sales management costs, improving financial structure, improving the corporate image, improving corporate competitiveness, and improving employee job satisfaction. This study analyzed the impact of innovative activities on financial performance and non-financial performance by type of innovation on the basis that they affect the financial performance of the entity and the non-financial performance, and the results are as follows: First, all five innovative activities have a positive impact on an entity's financial performance and non-financial performance, which is interpreted as meaning that innovation activities in small and medium enterprises increase financial and non-financial performance and affect the growth and development of small businesses. Second, it was analyzed that image innovation activities, which are part of socially responsible management reflecting changes in the management environment and paradigm trends, have a higher positive impact on the financial and non-financial performance of the company than other innovative activities. This suggests that image innovation activities in environmental management and social contribution activities are essential, not an option, for the management of small and medium enterprises. Third, by identifying the extent to which type of innovation has a significant effect on financial performance and non-financial performance, an entity could clarify the relationship between the performance it seeks to achieve and the innovation activity. Based on these results, companies are in the market.In developing short-term management plans, the government intends to provide hints that innovative activities that suit the characteristics of the entity can contribute to realizing the improvement of the company's performance and enhancing its competitiveness by focusing on selection and concentration. Therefore, in order to become a global medium-sized business through the enhancement of competitiveness of innovative SMEs, various policy supports should be continuously expanded along with the expansion of the government's various preferential support systems so that innovation activities in small and medium-sized enterprises can be carried out in a proactive manner.

[Keywords] SME, Innovation, Image Innovation, Financial Performance, Non-Financial Performance]
Author(s)
임영표
Issued Date
2020
Awarded Date
2020-02
Type
Thesis
Keyword
중소기업혁신형 중소기업혁신활동재무성과비재무성과
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8635
Affiliation
한성대학교 지식서비스&컨설팅 대학원
Advisor
최창호
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
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