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중소기업의 사회적책임활동(CSR) 인식이 기업경영성과에 미치는 영향에 관한 연구

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Abstract
기업의 사회적 책임 중요성 부각과 대/내외 여건의 성숙가운데 각국 정부의 CSR 촉진정책이 고도화되고 있으며, 이에 따라 CSR에 대한 관심 증대 및 이해관계자의 요구증대가 나타나고 있다. 특히 글로벌 CSR 라운드 강화 추세에서 UN 및 WTO와 같은 국제기구는 CSR에 대한 가이드라인 및 기준을 공표하고 있으며, ISO는 ISO26000을 2010년 11월 1일 공표했다. 이러한 상황가운데서 CSR은 기업에 있어서 당면과제임과 더불어 CSR의 중요성은 계속적 강화되고 있는 상황이다.
이러한 관점에서, CSR은 최근에 기업경영의 키워드로 글로벌 기업뿐만 아니라, 국내 기업에서도 각광받고 있으며, 글로벌 시대에 생존의 요구로 여겨지고 있어 CSR에 관한 기업의 역할에 대한 인식의 전환은 필수불가결한 것이다.
본 연구에서는 CSR의 인식과 기업경영성과의 상관관계를 밝히고자 함이며, 또한 금번 연구의 결과를 토대로 연구모형을 발전시키고자 한다.
본 연구자는 한국 중소기업의 CSR 인식을 기초로 기업경영성과에 대한 중소기업의 CSR 가치를 212개의 설문을 통해 조사하였으며 조사결과는 다음과 같다.
첫째, CSR 인식은 통계적으로 기업경영성과에 영향을 주고 있으며, 기업의 CSR 인식이 강화될수록 기업경영성과 또한 증가하는 것으로 나타났다.
둘째, CSR 인식은 통계적으로 기업경영성과와 상당한 상관관계를 가지고 있으며, p=.000<.05, 수정된 R2=.445로 인과관계를 가지는 것으로 나타났다.
금번 연구를 통해 다음과 같은 시사점을 찾을 수 있었고, 그 내용은 아래와 같다.
첫째, CSR에 대한 기업의 인식과 기업경영성과는 상관관계를 가지고 있으며, 여기에는 기업경영성과는 CSR 인식을 기초로 한다는 사실이 밝혀졌다.
둘째, CSR은 실행하기에 있어서 다양하고 복잡하지만, 연구자는 CSR 인식 강화를 위한 교육이 필요하다고 확신한다. 또한, 본 연구자는 중소기업 CSR의 인식이 기업경영성과에 중장기적으로 영향을 줄 수 있다는 연구결과 아래 CSR의 수준을 강화시킬 수 있는 교육의 필요성을 강하게 주장한다.
마지막으로, 본 연구결과는 CSR경영을 기업의 지속가능 경영전략으로 바라보기보다는 단순 마케팅 관점에서 기부 및 사회공헌 활동으로 인식하는 한국의 실정에서 CSR추진에 대한 동기부여를 제공하기 위한 방안으로 기업이 직면하고 있는 CSR 인식 및 제약요인에 대한 파악과 인과관계 분석을 통해 CSR의 추진은 기업당사자의 요구에 대한 시작임과 동시에 결정적 성과임을 보여준다.| International organizations like UN and WTO released guidelines and standard for CSR, and International Organization for Standardization(ISO) launched ISO 26000:2010. They provide the guideline for both business and public sector. Given the situation, it seems that CSR has become a current issue for all corporations, and the importance of CSR will be increasingly emphasized.
In this view, CSR is lately getting the spotlight to domestic as well as global corporations as the management keyword. Thus, CSR is the choice to survive in the global era and we need to have the turning point of perception on the role of the enterprise considering Corporate Social Responsibility(CSR).
This paper examines the co-relationship between Korean corporations’ recongnition and management performance on Corporate Social Responsibility(CSR) and also developes a research model based on the results of the study.
I’ve surveyed 212 Korean SMEs’s CSR values about the Management Performance with Korean SMEs’s recognition of CSR and the below are results of the survey.
Firstly, Recognition of CSR has the main role of influencing the long-term gains in statistics with the management performace of enterprise. So the more SMEs have corporations’ recongnition on CSR, the more SMEs have the strong improvement of the management performance.
Secondly, the recongnition of CSR is statistically significant at the management peformance of corporate. Two variables, recognition of CSR and management performance, have p=.000<.05 and corrected R2 = 445.
In this study, we may find the folllowing things.
At first, in searching the relation between Korean corporations’ recongnition and management performance on Corporate Social Responsibility(CSR), I’ve found that the management performance of corporate is based on the recongnition of CSR.
Seconely, althoough CSR is so diversified and complicated to carry. I’m confident that we need education to enhance the recognition of CSR. Also I strongly suggest that SMEs need the education to improve the level of CSR through showing how the SMEs’s recognition of CSR has an impact on the medium and long-term gains.
This study motivates the corporate to push forward CSR in Korea where CSR is considered as a marketing or social contribution, not as a corporate sustainable strategy. In addition, it is the decisive performance and the beginning of corporate request to prosecute CSR by understanding the recognition and restriction factor and annalying the cause-and-effect.
Author(s)
김기현
Issued Date
2012
Awarded Date
2012-08
Type
Thesis
Keyword
중소기업 사회적책임사회적책임 인식기업경영성과
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8620
Affiliation
한성대학교 지식서비스 & 컨설팅대학원
Advisor
정진택
Degree
Master
Publisher
한성대학교 지식서비스 & 컨설팅대학원
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
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