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중소기업의 사회적책임(CSR)활동이 경영성과에 미치는 영향

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Alternative Title
조직몰입과 기업평판의 매개효과를 중심으로
Abstract
This study was based on survey data collected by employees of SMEs to study the effects of Corporate Social Responsibility(CSR) activities of businesses that are perceived as an important strategic element of management in terms of sustainability on internal performance variables, organization commitment, corporate reputation, and management performance. Statistical analysis was conducted using statistical programs SPSS 22.0 and AMOS 22.0 with 290 samples collected, and the results of the study are as follows: First, Corporate Social Responsibility(CSR) activities of SMEs have been shown to have a partial impact on organizational commttment. Economic, legal and philanthropic responsibilities had a positive effect, but ethical responsibility was not statistically significant. Second, Corporate Social Responsibility(CSR) activities of SMEs have been found to have a partial impact on the corporate reputation. Economic, legal and philanthropic responsibilities had a positive effect, but ethical responsibility was not statistically significant. Third, Corporate Social Responsibility(CSR) activities of SMEs have been found to have a partial impact on management performance. Economic responsibility has a positive effect on both financial performance and non-financial performance, but legal, ethical and philanthropic responsibilities have not been statistically significant. Fourth, organizational commitment and corporate reputation were found to have a positive effect on both management performance (financial performance and non-financial performance). Fifth, organizational commitment has been shown to play a mediating role in the relationship between Corporate Social Responsibility(CSR) activities and management performance of SMEs. In the relationship between Corporate Social Responsibility(CSR) activities and financial performance of SMEs, it was found that organizational commitment mediated in relation to economic responsibility, legal responsibility and financial performance, while there was no intermediary effect in relation to ethical responsibility, philanthropic responsibility and financial performance. The relationship between Corporate Social Responsibility(CSR) activities and non-financial performance of SMEs showed that organizational commitment mediated in relation to economic responsibility, legal responsibility, ethical responsibility and non-financial performance, whereas there was no interaction between philanthropic and non-financial performance. Sixth, in relation to Corporate Social Responsibility(CSR) activities and management performance of SMEs, corpotate reputation has been shown to play a mediating role. The relationship between Corporate Social Responsibility(CSR) activities and financial performance of SMEs showed that corporate reputation mediated in terms of economic responsibility, ethical responsibility, philanthropic responsibility and financial performance, while that between legal responsibility and financial performance did not have a mediated effect. While the relationship between Corporate Social Responsibility(CSR) activities and non-financial performance of SMEs is mediated in terms of economic responsibility, legal responsibility, ethical responsibility and non-financial performance, it is found that there is no intermediary The results of this study show that Corporate Social Responsibility(CSR) activities of SMEs have an impact on their management performance through organizational commitment, which is an internal performance variable, and the external marketing effect, the company's reputation. It suggests the importance of providing strategic incentives for SMEs with weak physical capital to pursue social responsibility(CSR) activities and the importance of devising government policies to promote sound corporate culture among SMEs and create conditions for them to innovate their social responsibility management levels.


【Keywords】Corporate Social Responsibility, Organizational Commitment, Corporate Reputation, Management Performance| 본 연구는 지속가능측면에서 경영의 중요한 전략적 요소로 인식되고 있는 중소기업의 사회적책임(CSR)활동이 경영성과에 미치는 영향을 조직몰입과 기업평판의 매개효과를 중심으로 하여 연구하고자 중소기업 종사자를 대상으로 수집한 설문 자료를 기반으로 하여 실증 분석하였다. 수집한 290개의 표본으로 통계프로그램인 SPSS 22.0과 AMOS 22.0을 사용하여 통계분석하였으며 연구 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 중소기업의 사회적책임(CSR)활동은 조직몰입에 부분적으로 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 경제적책임, 법적책임, 자선적책임은 정(+)의 영향을 미쳤으나, 윤리적책임은 통계적으로 유의하지 않았다.
둘째, 중소기업의 사회적책임(CSR)활동은 기업평판에 부분적으로 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 경제적책임, 법적책임, 자선적책임은 정(+)의 영향을 미쳤으나, 윤리적책임은 통계적으로 유의하지 않았다. 셋째, 중소기업의 사회적책임(CSR)활동은 경영성과에 부분적으로 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 경제적책임은 재무성과와 비재무성과 모두 정(+)의 영향을 미치나, 법적책임, 윤리적책임, 자선적책임은 통계적으로 유의하지 않았다. 넷째, 조직몰입과 기업평판은 경영성과(재무성과, 비재무성과)에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 중소기업의 사회적책임(CSR)활동과 경영성과와의 관계에서 조직몰입은 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 중소기업의 사회적책임(CSR)활동과 재무성과와의 관계에서는, 조직몰입이 경제적책임, 법적책임과 재무성과와의 관계에서는 매개하는 반면, 윤리적책임, 자선적책임과 재무성과와의 관계에서는 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 중소기업의 사회적책임(CSR)활동과 비재무성과와의 관계에서는 조직몰입이 경제적책임, 법적책임, 윤리적책임과 비재무성과와의 관계에서는 매개하는 반면, 자선적책임과 비재무성과와의 관계에서는 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 여섯째, 중소기업의 사회적책임(CSR)활동과 경영성과와의 관계에서 기업평판은 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 중소기업의 사회적책임(CSR)활동과 재무성과와의 관계에서는 기업평판이 경제적책임, 윤리적책임, 자선적책임과 재무성과와의 관계에서는 매개하는 반면, 법적책임과 재무성과와의 관계에서는 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 중소기업의 사회적책임(CSR)활동과 비재무성과와의 관계에서는 경제적책임, 법적책임, 윤리적책임과 비재무성과와의 관계에서는 매개하는 반면, 자선적책임과 비재무성과와의 관계에서는 매개효과가 없는 것으로 나타났다.
본 연구 결과는 중소기업의 사회적책임(CSR)활동이 내부 성과 변수인 조직몰입과 외부 마케팅 효과인 기업평판을 통하여 경영성과에 미치는 영향이 입증됨으로써 인적.물적자본이 취약한 중소기업이 사회적책임(CSR)활동을 추진하는데 필요한 전략적 동기를 제공해 주며, 중소기업의 건전한 기업문화 확산과 중소기업의 사회적책임경영수준을 혁신할 수 있는 여건을 조성하기 위한 정부정책 마련의 중요성을 시사하고 있다.
Author(s)
강형석
Issued Date
2020
Awarded Date
2020-02
Type
Thesis
Keyword
기업의 사회적책임CSR조직몰입기업평판경영성과
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8619
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
방선이
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
지식서비스&컨설팅학과 > 1. Thesis
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