OAK

중국인 한국어 학습자를 위한 한국 속담 교육 연구

Metadata Downloads
Abstract
속담은 조상들의 지혜가 담겨 오랜 세월동안 쓰여서 전해오며 한국어 및 한국문화 교육에 있어서 매우 중요한 역할을 하고 있다. 따라서 속담은 그 문화의 역사, 종교, 풍속, 제도, 사고방식 등을 이해하는데 좋은 재료가 되는 만큼 속담 교육도 한국어 교육에서 중점적으로 다뤄야 할 것이다. 그러나 속담이 한국어 교육에서 차지하는 비중이 그리 높지가 않다. 한국어 학습자가 속담을 적절히 활용하고 사용하기에는 부족한 부분이 많았다. 심지어 한국어 고급 학습자라도 한국 속담을 정확히 활용할 수 없는 경우가 많다. 즉 속담에 대해 실제 활용 능력이 부족하다고 볼 수 있다. 그래서 한국어를 배우는 학습자가 한국인처럼 자연스럽게 의사소통을 진행하려 대화 용언의 차원을 높이기 위해서는 속담 교육이 반드시 필요하다.
본 연구는 중국인 한국어 학습자를 대상으로 한국 속담을 활용해서 자연스러운 의사소통을 이루기 위해 교육용 속담을 선정하여 등급을 나누고 이에 따라 속담 교육 방안을 마련하고자 했다.
본고의 각 장에서 다룰 내용을 다음과 같이 정리했다.
제I장에서는 본 연구의 필요성과 목적을 밝히고 선행연구의 검토를 통하여 문제점을 살펴보고 연구의 방향을 제시했다.
제2장에서는 속담 관련 기본적인 지식과 한국어 교육에서 속담 교육의 의의를 추가로 살펴보았다.
제3장에서는 2개의 중국 대학 교재와 7개의 한국 대학 교재에서 나타난 속담을 정리하고 그 결과에 따라 문제점을 정리했다.
제4장에서는 교육용 속담 및 등급 분류였다. 앞에 정리된 7개의 대학 교재에서 나타난 속담을 바탕으로 우선 출현 빈도수가 높은 속담 60개를 선정했다. 그 다음으로 어휘. 문법의 난이도 및 중국 속담의 대응에 따라 초, 중, 고급으로 등급을 구별했다.
제 5장에서는 중국인 학습자를 위한 선정된 교육용 속담을 바탕으로 초, 중, 고급을 나눠서 교육 방안을 제시해 보았다.
제6장에서는 앞서 논의한 내용을 정리하고 본 연구의 의의와 한계를 밝혔다. |Proverbs have been used for many years with the wisdom of ancestors, and play a very important role in Korean language and Korean culture education. Therefore, proverb education should also be focused on Korean language education as it is a good material for understanding the history, religion, customs, institutions, and ways of thinking of the culture. However, proverbs do not account for a large portion of Korean language education. There were many shortcomings for Korean learners to properly use and use proverbs. Even advanced Korean learners often cannot use Korean proverbs accurately. In other words, it can be seen that the actual ability to use proverbs is insufficient. Therefore, proverbial education is essential for learners who learn Korean to increase their level of conversational terminology in order to communicate naturally like Koreans.
To achieve natural communication by using Korean proverbs for Chinese Korean learners, this study attempted to select educational proverbs, divide grades, and prepare proverbs education plans accordingly.
The contents to be covered in each chapter of this paper are summarized as follows.
Chapter I clarified the necessity and purpose of this study, examined the problems through the review of previous studies and presented the direction of the study.
Chapter 2, basic knowledge related to proverbs and the significance of proverbs education in Korean language education were additionally examined.
Chapter 3 summarizes the proverbs in two Chinese university textbooks and seven Korean university textbooks, and summarizes the problems according to the results.
Chapter 4 was an educational proverb and classification. Based on the proverbs from the seven university textbooks summarized earlier, 60 proverbs with a high frequency of appearance were first selected. Then vocabulary. Grades were classified into elementary, middle, and advanced according to the difficulty of grammar and the response of Chinese proverbs.
Chapter 5 presents educational plans by dividing elementary, middle, and advanced classes based on selected educational proverbs for Chinese learners.
Chapter 6 summarizes the contents discussed earlier and reveals the significance and limitations of this study.
Author(s)
우양
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Thesis
Keyword
한국 속담교육용 속담 선정등급 분류교육 방안
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8568
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
이은희
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
한국어교육학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.