중국에서 실시되는 한국 단기피부미용교육 프로그램에 대한 만족도 및 직무활용 기여도
- Abstract
- 국문초록
현재 중국의 피부미용시장은 빠른 속도로 성장하고 있는 반면 피부전문인력, 현장실무에 대한 체계적인 시스템은 미비하여 중국 현지 뷰티산업의 발전을 저해하는 요소로 분석되고 있다. 전문적인 교육체계가 앞선 한국 단기피부미용교육을 받기 위해 많은 중국 뷰티종사자들이 한국피부미용기관을 방문하거나 중국에서 한국 강사진을 초빙한 한국 단기피부미용교육이 이루어지고 있다.
이에 본 연구에서는 한국 단기피부미용교육을 받은 중국 교육생들을 대상으로 한국 단기피부미용교육의 필요성, 교육과정, 교육프로그램에 대하여 조사하여 교육서비스품질, 교육만족도 및 직무활용 기여도의 상관관계를 분석하고자 하였다.
본 연구는 이와 같이 한국 단기피부미용교육의 교육만족도 및 직무활용 기여도에 미치는 영향을 검증한 것이다.
다음과 같이 4가지 연구문제를 제시하고 이를 구명하고자 했다.
첫째, 중국에서 실시되는 한국 단기피부미용교육 프로그램에 대한 중국 교육생들의 교육만 족도는 어떠할 것인가?
둘째, 중국에서 실시되는 한국 단기피부미용교육 프로그램의 교육서비스품질에 대한 중국 교육생들의 만족도는 어떠할 것인가?
셋째, 중국에서 실시되는 한국 단기피부미용교육 프로그램이 중국 교육생들의 직무활용에 미치는 영향은 어떠할 것인가?
넷째, 중국에서 실시되는 한국 단기피부미용교육 프로그램 효과에 대한 한국 단기피부미용교육 프로그램, 교육서비스품질, 직무활용성 간의 상호관계는 어떠할 것인가?
연구의 결과 분석은 다음과 같다.
연구는 문헌연구와 실증조사를 병행했으며, 통계처리는 SPSS WIN 25.0 통계 패키지 프로그램을 활용하였다.
본 연구의 연구문제를 실증조사를 통해 연구가설을 검증한 결과는 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났으며 검증내용은 다음과 같다.
첫째, 한국 단기피부미용교육의 이론교육과 실무교육 프로그램에서 필요하다고 응답했으며 이는 중국 교육생들의 교육만족도에 영향을 주는 것으로 밝혀졌다.
둘째, 한국 단기피부미용교육 재방문의사, 호의적 감정에 대하여 응답수가 많은 것으로 보아 대부분 한국 단기피부미용교육서비스품질에 대한 중국 교육생들의 선호도는 높은 것으로 밝혀졌다.
셋째, 단순회귀분석 결과로 보아 유의한 정적 영향으로 나타났으며 이는 한국 단기피부미용교육 프로그램이 중국 교육생들의 직무활용 기여도에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다.
넷째, 한국 단기피부미용교육서비스품질, 교육만족도, 직무활용 기여도 상관관계 통계에서는 유의미한 영향력을 미치는 것으로 밝혀졌다.
이상으로 중국에서 실시되는 한국 단기피부미용교육이 학습만족도 및 직무활용 기여도에 긍정적인 영향력을 미치는 것으로 결론지을 수 있다. 그러나 아직 중국 피부미용학생들의 학습 희망 요구사항에 비해 교육프로그램이 충분하지 못한 것이 현실이므로 중국 피부미용사에 대한 직무분석을 통해, 역량개발을 할 수 있는 한국 단기피부미용 교육프로그램이 더 많이 개설되고 효율적으로 운영되기를 바란다.
【주요어】피부미용, 피부미용 교육만족도, 피부교육 직무활용, 한국 단기피부미용교육
|ABSTRACT
The current Chinese skin beauty market is rapidly grown, while skin professionals and systematic systems for field practical affairs are not sufficient, which are recognized as factors disrupting the development of the Chinese local beauty industry. In order to receive the Korean short-term skin beauty education whose professional educational system is superior to Chinese one, a lot of Chinese beauty workers visit Korean skin beauty institutes or China holds the Korean short-term skin beauty education, by inviting Korean instructors.
This study, therefore, attempted to analyze the correlation among educational service quality, education satisfaction and contribution to job application, by examining the necessity of the Korean short-term skin beauty education, curriculum and educational programs, for Chinese students who received the education.
This study verified the satisfaction with the Korean short-term skin beauty education and its contribution to job application.
It suggested following four questions and attempted to investigate them.
First, how much are Chinese students satisfied with the Korean short-term skin beauty education program implemented in China?
Second, how much Chinese students are satisfied with the quality of the Korean short-term skin beauty education program implemented in China?
Third, what an effect does the Korean short-term skin beauty education have on Chinese students' job application?
Fourth, what correlations do effects of the Korean short-term skin beauty education program have with the Korean short-term skin beauty education program, the quality of educational services and job application?
The findings are as follows:
This study was accompanied with literature review and an empirical research, and statistical treatment was conducted by using SPSS WIN 25.0.
Hypotheses above were tested through an empirical research of the questions. The findings are as follows:
First, students responded that the Korean short-term skin beauty education is required for theoretical and practical education programs, which was found to have an effect on Chinese students' educational satisfaction.
Second, most of Chinese students showed preference for the quality of Korean skin beauty education service, given that both intention to revisit the Korean short-term skin beauty education and favorable emotions for it often appear in their responses.
Third, the results of a simple regression analysis showed that the Korean short-term skin beauty education program had a significantly positive effect on Chinese students' contribution to job application.
Fourth, the programs also had a significant effect on the correlation among the quality of the Korean short-term skin beauty education service, education satisfaction and contribution to job application.
It can be concluded that the Korean short-term skin beauty education implemented in China have a positive effect on learning satisfaction and contribution to job application. The current education programs, however, do not meet Chinese skin beauty students' needs for learning. It would be thus desirable to open and effectively operate more Korean short-term skin beauty education programs for developing Chinese aestheticians' capacity, by analyzing their jobs.
【Key words】 Korean short-term skin beauty education, education satisfaction, educational service quality, contribution to job application
- Author(s)
- 이효영
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 피부미용; 피부미용 교육만족도; 피부교육 직무활용; 한국 단기피부미용교육
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8481
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.