OAK

중국 애니메이션 전문인력 양성을 위한 교과과정에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
한, 중 대학 애니메이션 교과과정 비교분석을 중심으로
Abstract
현대 산업에 가장 주요한 산업중의 하나인 문화콘텐츠 산업 중 애니메이션 산업이 서서히 활성화되고 있는 요즘에 해마다 그 수가 계속 늘어나고 있는 애니메이션 대학은 앞으로 중국의 미래를 이끌어갈 우 수한 인재들이 계속 진학하는 곳이 될 것이다.
중국의 애니메이션 관련학과는 현재 약 400여 개에 달한다. 하지만 중국의 대부분의 애니메이션 대학은 몇몇 대학을 제외하고는 교과목 구성, 시설 및 기자재 확보 및 운영, 전공 교수진 확보 등의 근본적인 교육환경 구축보다는 높은 지원율 및 인기도를 의식하여 지나치게 많은 애니메이션 관련 학과들을 경쟁적으로 신설하고 있다. 따라서 이러한 현상으로 불과 몇 년 후에 본격적으로 나타날 관련 학과간의 생존경쟁은 당연히 학과의 전문성 또는 특성화에 따라 그 결과가 나타날 것이지만 이 과정에서 잉여인력의 배출 및 일부 학과들의 도태 등의 바람직하지 않은 결과도 함께 발생할 것이다.
애니메이션은 여러 전문분야가 모여서 하나의 영상 작품으로 완성되는 예술이다. 하나의 애니메이션을 완성하기 위한 각각의 전문 분야에 대한 교육이 중요하지만 특히 창의성을 길러주는 기초교육이 가장 중요하다는 것은 의심할 여지가 없는 것이다. 이와 같이 현재, 사회적으로 이슈가 되고 있는 애니메이션학과를 신설 증대하는 것도 중요하지만 대학들은 애니메이션 교육에서 기본바탕이 되는 기초교육을 중요시하는 교육과정을 개편하여 창의적인 발상으로 제작 할 수 있는 여건을 만들어 나가야 하는 중대한 임무를 안고 있다.
미국과 일본 및 한국의 경우 애니메이션 대학들의 교과과정은 기초분야에서 중국대학과는 달리 창의성을 길러주는 폭넓고, 다양한 전문과정을 강조하는 교과과정으로 편성되어 있다. 중국과는 애니메이션 관련 대학의 설립에 있어서 역사적으로 차이가 많고, 대학의 재정여건도 수준차이가 있지만, 창의력을 키우는 교과과정의 내용을 주목할 필요가 있다고 본다. 따라서 본 연구는 애니메이션 산업에서 우수한 인력을 배출하기 위한 교육 프로그램 연구를 목적으로 한국의 애니메이션 대학 교과과정과 비교분석을 통해서 중국의 애니메이션 산업의 특성을 연구하고 나아가 중국 대학 교과과정을 분석하고 문제점을 발견하고자 한다.
이에 본 연구에서는 미국, 일본과 한국의 유명 애니메이션 대학의 교과과정을 분석하고 중국 대학의 교과과정과 비교 분석하여 기초교육에서의 비교적 많은 차이가 있는 다양한 학문을 통한 글쓰기, 비평교육과 드로잉교육, 전공교육에서의 캐릭터디자인 교육을 분석하여, 중국과 한국 애니메이션 대학의 교과과정의 차별성에서의 중한 애니메이션 창의력 개발과 산학협력과정을 집중적으로 비교 분석하고 중국 대학들의 기초교육과 전공교육이 나아가야 할 방향을 제시한다. 또한 애니메이션 기업의 경영자 및 대학 교수를 대상으로 한 절문조사를 통하여 중국대학의 교과과정 에 대한 제안, 기대효과 및 문제점의 개선을 분석하며, 향후 애니메이션 전문인력 양성을 위한 교과과정의 모델과목을 설정한다.
중국의 애니메이션 교육에 있어서 외국의 교과과정을 무조건 수용하는 위험성 있는 교과과정 편성은 물론 배제해야 하겠지만 그들의 교과과정을 이해하고 중국의 교육에 적합하며 바람직한 교육 안을 새롭게 편성할 수도 있다는 작은 희망을 갖는 측면에서 본 논문을 발표한다.|These days, the animation industry, one of the most important cultural contents industries in the modern times, is getting gradually activated and is increasing in number every year. The animation universities, therefore, will be the place in which the excellent talents who will build the future of China will continue to come and study.
There are approximately 400 departments in Chinese universities that are specialized in animation. However, except for some universities specialized in animation, most of them are opening animation-related departments competitively because they are too conscious of the recent popularity and thus a lot of students are applying for those departments, rather than because they are interested in building the basic educational environment to secure facilities and equipment or secure good professors. As a result, in no less than a few years, the competition for survival among the universities will depend on the professionalism and the uniqueness of their departments, but there will also be untoward side effects such as the surplus human resources and the weeding out of some universities or majors.
Animation is the art completed as an art production by various professionals. The education on each professional area is important to make a complete animation. Yet, there is no doubt that the basic education that raises creativity is the most important. So, while it is important for universities to open animation departments anew, it would be even more important to adjust the curriculum so that the basic education that is of critical importance to the animation education is adjusted and the creative environment can be fostered.
In the cases of the US, Japan and Korea, the curriculums of the universities with the animation departments, unlike the Chinese universities, consist of the broad and various curriculum that stresses creativeness and broad and various professional courses. Though there are a lot of historical differences in the process of establishing the universities with the animation departments and there are many differences in the financial level, still it is necessary to pay attention to the curriculum that raises creativeness. Therefore, this study, with the objective of studying educational programs that produce excellent people in the animation industry, aimed to examine the characteristics of the Chinese animation industry through the comparative analysis of the curriculums of the Chinese and Korean animation universities, to find and analyze problems of Chinese universities' curriculums
This study, therefore, examines the curriculums of the famous universities of the US, Japan and Korea that have the animation departments and compares them with those of Chinese universities, analyzes the writing through various subjects that present relatively a lot of gaps in the basic education, education on the criticism and drawing and the character designing, and then makes a concentrated comparative analysis between the Chinese and Korean creativity programs and the industry-university cooperation processes and proposes the direction for Chinese universities to follow in their basic and professional education. Besides, through the survey using questionnaires to the managers of Chinese companies and professors of universities, the study analyzes the suggestions as to the curriculum of Chinese universities, expected effects and solution of problems. It also shows the model subject in the curriculum to grow the animation professionals.
In the animation education in China, the absolute acceptance of foreign curriculumn should be avoided. But this study shows a hope that such curriculums can be understood and be re-adjusted to be made appropriate for the Chinese education.
Author(s)
조계정
Issued Date
2009
Awarded Date
2009-02
Type
Thesis
Keyword
중국한국애니메이션
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8479
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
김효용
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
미디어디자인학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.