중국 베이징의 통합 모빌리티 체계의 확장성과 수용성에 관한 연구
- Abstract
- 최근 학계에서는 통합 모빌리티 체계(MaaS)와 위치기반서비스(LBS)와 관련된 이론 연구가 지속적으로 새로운 성과를 내고 있으며, 기존 기능을 최적화하는 방법이 중점 연구 분야 중 하나가 되었다. 그러나 현재까지도 관력학계와 업계에 MaaS 서비스와 LBS 기술이 가져오는 새로운 변화에 대한 통일된 이해가 형성되지 못하고 있고 현재의 인터넷 시장 발전속도를 따라가지 못 하고 있다. 이는 관련 연구 결과가 분산되어 있어서 MaaS 서비스 및 LBS 생태계 최적화를 위한 발전 방향을 명확하게 제시하지 못하고 있기 때문이라고 볼 수 있다.
따라서 현 단계에서 MaaS 서비스를 보급하고 LBS 기술을 융합하는 최적화된 설계 모델을 개발하고, 사용자의 이동 편리성과 효율성을 개선하고, 도시계획의 발전을 촉진할 수 있는 생태계 구축 방안 모색이 매우 중요하고 시급한 과제 중 하나라고 할 수 있다.
본 논문은 이 같은 문제인식하에 중국 베이징을 대상으로 통합 모빌리티 체계(MaaS)와 위치기반 서비스(LBS)의 이용 및 융합 추세 관련 동향을 검토 및 확인하고, 향후 이러한 융합추세가 지속될 것이라는 전제하에 그에 대응 가능한 베이징시에 적합한 대도시형 MaaS+LBS의 융합모델 구상, 설계안의 틀을 제시하는 것을 연구 목적으로 한다.
이 같은 목적 하에 국내외 관련 선행 연구와 실제 사례를 종합적으로 고찰, 검토하여 MaaS와 LBS 융합의 혁신 개념, 핵심 기술, 정책 과제 및 도시공간 지속 가능성에 미치는 영향, 스마트 시티를 촉진하고 지속 가능한 모빌리티를 위한 MaaS+LBS 모델의 미래 확장성과 수용성 추세에 대해서 분석, 고찰하였다.
본 연구는 베이징을 중심으로 중국의 수도권지구인 징진지(京津冀: 北京-天津-河北)지구를 대상으로 크게 아래와 같이 3개의 주요 가설을 기초로 실증분석을 진행했다.
연구 가설1: MaaS의 수용성은 MaaS의 확장성에 정(+)의 영향을 미친다.
연구 가설2: LBS의 수용성은 MaaS의 확장성에 정(+)의 영향을 미친다.
연구 가설3: MaaS의 확장성은 생활편리성, 만족감에 정(+)의 영향을 미친다.
본 연구에서는 사용자의 모델 인식과 태도를 반영한 구조방정식모델(SEM: Structure Equation Model)을 통해서 MaaS, LBS, MaaS+LBS 세 가지 유형의 시스템에 대한 실증분석을 진행했다. 분석결과 MaaS와 LBS의 융합모델(MaaS+LBS) 사용 이후 사용 빈도와 편리성, 만족도가 더 높아지고 가설에서 설정한 예상 효과를 충족시켰음을 확인했다.
본 연구는 MaaS와 LBS와 관련한 혁신적인 솔루션의 개발을 촉진하고, 학계 및 실무자에게 관심 분야에 대한 보다 심층적인 이해를 위한 기초적인 틀을 제공할 수 있을 것이다.| In recent academic research, continuous progress has been made in theoretical studies related to Mobility as a Service (MaaS) and Location-Based Services (LBS). Optimizing existing functionalities has become one of the key research areas. However, there is still a lack of unified understanding in both the academic and industrial sectors regarding the new changes brought about by MaaS services and LBS technology. This gap is attributed to the dispersed nature of research results, which has failed to clearly articulate the development direction for optimizing the MaaS service and LBS ecosystem.
Therefore, one of the most important and urgent tasks is to develop an optimized design model that distributes MaaS services and integrates LBS technology, improve the convenience and efficiency of movement of urban users, and find ways to build an ecosystem that can promote the development of urban planning.
This paper, recognizing these challenges, focuses on reviewing and confirming the trends related to the integration of Mobility as a Service (MaaS) and Location-Based Services (LBS) in the context of Beijing, China. The research aims to propose a conceptual framework and design for an integrated model of large-city MaaS+LBS, suitable for Beijing, assuming that this integration trend will continue in the future.
To achieve this objective, the study comprehensively reviews and examines domestic and international related prior research and practical cases. It analyzes and reflects on the innovative concepts, core technologies, policy challenges, and the impact on urban spatial sustainability brought about by the integration of MaaS and LBS. The research further explores the future development trends of MaaS+LBS for promoting smart cities and sustainable mobility.
The study conducted empirical analysis based on three major hypotheses rooted in the Beijing metropolitan area and the Jing-Jin-Ji region of China. These hypotheses are as follows:
1. Research Hypothesis 1: The acceptability of MaaS is positively influenced by the scalability of MaaS.
2. Research Hypothesis 2: The acceptability of LBS is positively influenced by the scalability of MaaS.
3. Research Hypothesis 3: The scalability of MaaS is positively influenced by convenience in daily life and satisfaction.
Using a Structural Equation Model (SEM) that reflects user perception and attitudes, the study conducted empirical analysis on three types of systems: MaaS, LBS, and MaaS+LBS. The results confirmed that after the implementation of the integrated MaaS+LBS model, the frequency of use, convenience, and satisfaction increased, aligning with the expected effects set in the hypotheses.
In conclusion, this research aims to stimulate the development of innovative solutions related to MaaS and LBS, providing a foundational framework for in-depth understanding in the academic and professional fields.
- Author(s)
- 왕천호
- Issued Date
- 2024
- Awarded Date
- 2024-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 통합 모빌리티체계; 위치기반서비스; 베이징MaaS; 수용성; 확장성
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8474
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