OAK

중·고급 학습자를 위한 한국어 조사 '은/는' 교육 방법 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
문제중심학습(PBL)을 중심으로
Abstract
본 연구는 한국어교육에서 지속적인 오류 문법으로 지적되는 조사 ‘은/는’의 교육을 위해 메타언어 인지가 가능한 중·고급 학습자를 대상으로 문제중심학습을 활용한 조사 ‘은/는’의 교육 방안을 제안하는 데 목적이 있다.
이를 위해 2장에서는 조사 ‘은/는’의 사전 기술 방식을 내국인을 위한 규범사전과 외국인을 위한 한국어사전으로 나누어 살펴보았다. 이를 통해 사전에서 제시하고 있는 조사 ‘은/는’의 의미를 ‘화제’, ‘대조’, ‘강조’로 정리할 수 있었다. 사전 기술을 통해 조사 ‘은/는’을 의미를 파악한 후에는 교육 방안의 기초가 되는 문제중심학습의 개념과 특징 및 절차를 살펴보고 한국어교육에서 문제중심학습을 기반으로 한 연구의 흐름을 알아보았다. 특히 본고의 연구와 관련이 있는 문제중심학습을 활용한 문법 교육의 연구를 중점적으로 살펴보았다.
이후 3장에서는 조사 ‘은/는’의 교육 현황과 학습자의 사용 양상을 살펴보고자 하였다. 먼저 교육 현황을 알아보기 위해 대학 출판의 일반 목적 한국어 교재 5종을 초급과 중급, 고급으로 나누어 살펴본 결과 초급에서는 주로 ‘은/는’의 ‘화제’의 의미를 중심으로 명시적인 교육이 이루어지고 있었으며 중급과 고급에서는 ‘은/는’을 다른 문법과 함께 문형으로 나타내거나 비명시적으로 나타내며 이때 ‘대조’와 ‘강조’의 의미를 중점적으로 제시하고 있었다. 이후 한국어교육 현장의 교사를 대상으로 인터뷰를 하여 조사 ‘은/는’의 교육 현황을 살펴보았다. 교사 인터뷰를 통해 초급에서는 ‘은/는’의 다양한 의미를 교육하기에는 한계가 있으며 학습자가 ‘은/는’ 학습 시 가장 어려워하고 많이 일으키는 오류로 조사 ‘이/가’와의 구별과 ‘은/는’을 사용하지 않는 문제를 지적하였다. 마지막으로 학습자의 ‘은/는’ 사용 양상 파악을 위해 학습자 말뭉치를 살펴본 결과 오류 양상 중 대치 오류가 절반이 넘게 나타났으며 특히 ‘이/가’와의 대치 오류가 높은 비율을 보였고, 다음으로 누락의 오류 또한 약 30% 정도로 높게 나타나고 있었다.
메타언어 인지가 가능한 중·고급 학습자를 대상으로 본고에서는 교수자의 일방적인 지식 전달 방식이 아닌 학습자 중심의 주체적인 학습으로 교육의 효과를 높일 수 있는 문제중심학습을 교육 방안에 활용하고자 하였다. 이에 초급에서 가르치지 않는 ‘대조’와 ‘강조’의 의미를 바탕으로 조사 ‘이/가’와의 구별과 ‘은/는’의 누락을 문제 요소로 보았다. 구체적인 교육 방안 제시를 위해 중급에서는 ‘은/는’이 가진 ‘대조’의 의미를 중심으로 ‘이/가’와의 구별을 제시하였고, 고급에서는 ‘강조’의 의미를 중심으로 ‘은/는’의 누락 문제를 해결하기 위한 지도안을 각각 제시하였다.|The purpose of this study is to propose educational plans for the particle ‘eun/nun,’ which has been an ongoing source of grammar errors in Korean education, based on problem-based learning to target learners at the intermediate and advanced level capable of meta-linguistic cognition.
For this purpose, Chapter 2 examined the ways that ‘eun/nun’ was described in dictionaries including the standard dictionary for native speakers and a Korean dictionary for foreigners. The results show that the meanings of ‘eun/nun’ were sorted out into "topics," "contrast," and "emphasis" in the dictionaries. After figuring out the meanings of ‘eun/nun’ based on its descriptions in dictionaries, the investigator examined the concept, characteristics, and procedures of Problem-Based Learning(PBL), which is a basis in educational plans for the particle, and looked into the flow of researches based on problem-based learning in Korean education with a special focus on researches on PBL-based grammar education related to the present study.
Chapter 3 examined the current education of ‘eun/nun’ and its usage patterns among learners. Trying to investigate the current education of the particle, the chapter classified five Korean textbooks published by universities for general purposes according to the elementary, intermediate, and advanced level and found that explicit education was usually provided around the "topic" meanings of ‘eun/nun’ at the elementary level and that ‘eun/nun’ was combined with other grammatical elements or presented in an implicit manner in sentence structures at the intermediate and advanced level with a focus on the "contrast" and "emphasis" meanings of the particle. Then, an interview followed with teachers in the field of Korean education to examine the current education of the particle. Their interviews show that there were limitations with teaching the diverse meanings of ‘eun/nun’ to students at the elementary level. The most difficult and frequent errors that they made with ‘eun/nun’ were the distinction of ‘eun/nun’ from ‘i/ka’ and no use of ‘eun/nun.’ Finally, the investigator examined the corpora of learners to understand their usage patterns of ‘eun/nun’ and found that the substitution error accounted for over 50% of the entire error types with the high percentage of the substitution error with ‘i/ka’ and the omission error at about 30%.
Targeting learners at the intermediate and advanced level capable of meta-linguistic cognition, the study made use of problem-based learning, which increases the effects of education through independent learner-centric study rather than the one-sided delivery of knowledge by instructors, in educational plans. Based on the "contrast" and "emphasis" meanings of ‘eun/nun’ not covered at the elementary level, the study identified problematic elements including its distinction from ‘i/ka’ and its omission. Specific educational plans were made as instructional plans including its distinction from ‘i/ka’ with a focus on its "contrast" meanings at the intermediate level and the prevention of omitted ‘eun/nun’ with a focus on its "emphasis" meanings at the advanced level.
Author(s)
김슬기
Issued Date
2019
Awarded Date
2019-08
Type
Thesis
Keyword
한국어교육문법교육문제중심학습조사은/는
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8467
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
이은희
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
한국어교육학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.