조직의 내부평판이 직무행태에 미치는 영향에 관한 연구
- Alternative Title
- 서울특별시 보육시설을 대상으로
- Abstract
- 본 연구의 목적은 보육시설의 생산성이나 효율성을 담보하기 위해 취해지는 일련의 보육정책들이 가능하면 시설이나 교직원들에게 부작용이나 비효율성을 노정하지 않고 제대로 추진되기 위해서는 어떠한 대안이나 시사점 등이 필요한지를 보육교직원들이 지각하고 있는 평판연구를 통해 도출해 내는 것이다. 이를 위해 서울시 보육시설의 교직원 380명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, SPSS-21 통계패키지 프로그램을 이용하여 그 결과를 분석하였다.
연구모형으로 보육교직원의 지각된 내부평판을 독립변수로 설정하였으며, 하위 변수로서 비전공유, 영감을 주는 리더, 원활한 의사소통, 사회적 책임, 성과주의 추구 등 5가지 요인을 설정하였다. 그리고 매개변수로는 보육교직원의 조직몰입을, 종속변수로는 보육교직원의 직무만족과 조직시민행동을 설정하여 그 영향관계를 고찰하였다.
연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교직원이 지각하고 있는 내부평판 요인 중 가장 중요한 것은 원활한 의사소통이었으며 다음으로 성과관리, 비전공유, 사회적 책임, 공감적 리더의 순으로 나타났다. 따라서 보육정책의 혁신과 변혁을 위해서는 시설장이 주가 되는 것이 아니라 아래에서 위로 올라가는 상향식(bottom-up)의 의사소통 과정이 중요하다.
둘째, 보육교직원의 평판, 조직몰입 그리고 직무만족 및 조직시민행동 간의 관계에서 내부평판의 하위 구성개념인 공감적 리더십은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이는 시설장이 보신주의(補身主義)로 인해 관행과 선례, 규칙에 지나치게 집착하면 보육교직원들이 새로운 사고와 방식을 거부하고 변화를 기피하게 됨으로써 공감적 리더십이 발휘되지 않는다는 것을 시사한다. 따라서 보육시설의 환경변화에 효과적으로 적응하고 대응하기 위해서는 시설장이 보육교직원들에게 비전을 제시하고, 인격체로 대하고 존중하며, 일방적인 지시보다는 역량을 펼칠 수 있도록 지원하고, 스스로 생각할 수 있는 기회를 제공하는 등 교직원의 가치관을 변화시킬 수 있는 공감적 리더십의 발휘가 필요하다.
셋째, 보육교직원의 내부평판과 직무만족 간의 관계에서 조직몰입이 양자를 매개하고 있음이 검증되었다. 이처럼 조직평판과 매개변인으로서의 조직몰입이 직무만족에 유의한 긍정적인 영향을 미친다는 사실은 조직평판을 높게 인식하고 있는 보육교직원들이 보육시설의 추구가치를 수용하여 조직에 대한 자긍심을 가지게 되고, 나아가 교직원들의 보육시설에 대한 우호적인 분위기를 형성함으로써 결근률과 이직률을 낮추고 결과적으로 보육시설 전체의 업무성과를 증진시킬 수 있다는 것을 보여준다.
그러나 본 연구는 평가인증을 실시하는 보육시설을 대상으로 횡단적 연구를 하고 있기 때문에 인과관계의 일반화가 제한되고 있다. 따라서 향후 연구에서는 다양한 보육시설을 대상으로 종단적인 연구를 실시하여 연구결과의 일반화 가능성을 제고할 필요가 있다. 그리고 본 연구는 보육시설의 평판을 구성하는 다양한 개념들을 포괄하는 분석모형 구성이라는 측면에서는 여전히 한계가 존재한다. 본 연구의 결과를 기초로, 향후 보육교직원뿐만 아니라 학계, 시민단체, 언론, 일반인을 포함한 포괄적인 평판연구가 필요하다.|This study was conducted to derive any necessary alternatives or suggestions in order to properly promote child care policies for productivity and efficiency of child care facilities without possible side effects or inefficiencies on the facilities or staffs through a reputation research perceived by the staffs. To this end, survey was conducted on 380 child care staffs in child care facilities in Seoul. The results were analyzed with the SPSS-21 statistics package program.
The perceived internal reputations of child care staffs was used as an independent variable of the study model while there were 5 factors of lower variables such as shared vision, empathic leader, good intercommunication, social responsibility and pursuit of meritocracy. An organizational commitment of staffs was used as a parameter and the job satisfaction of staffs and organization behavior of citizen were used as dependent variables to consider the effect relations.
Study results are as the followings: First, most important element of the internal reputations perceived by staffs was good intercommunication followed by the performance management, shared vision, social responsibility and empathic leader, in that order. Therefore, bottom-up communication process is important for innovative and new child care policies instead of focusing on the head of facility.
Second, it was determined that the empathic leadership was not significant in correlations of reputation of child care staffs, organizational commitment, job satisfaction and organization behavior of citizen. This indicated that if the head of facility was obsessive about practices, precedents and rules due to his or her self protectionism, this suggested that the empathic leadership was not demonstrated since staffs would rather refuse new ideas and method and avoid changes. Therefore, it required empathy from the head of facility to demonstrate his or her leadership by offering visions to staffs, respecting staffs as individuals, helping unfold their capacities rather than one directional instructions and providing opportunities to think on their own in oder to effectively respond to changing environment of child care industry.
Third, it was empirically verified that the organizational commitment mitigated the relations between the internal reputation and job satisfaction of child care staffs. The fact that the organization reputation and the organizational commitment as a parameter had a significantly positive effect on the job satisfaction meant staffs with higher awareness of the organization reputation would easily accommodate the pursuit of the childe care and further form a friendly atmosphere to the facility which would reduce the absenteeism and job turnover rates. This demonstrated that entire work performance would benefit.
However, there was limitation in generalization casuality since this was done as a cross-sectional study. Therefore, it is require to have longitudinal studies in the future in the subjects of various child care facilities to be able to generalization. There still was limitations in terms that this study was configured as an analysis model inclusive of various concepts that make up the reputation of child care facilities. It is necessary to conduct a comprehensive reputation study in the future including not only the child care staffs but also academia, civil society, the media and public, based on the results of this study.
- Author(s)
- 김소영
- Issued Date
- 2015
- Awarded Date
- 2015-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 조직평판; 내부평판; 조직몰입; 직무만족; 조직시민행동
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8427
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