조운 시조 연구
- Abstract
- 현대시조는 신라의 향가에서 유래를 찾는다면 천년을 넘어서고, 고려 말로부터 잡는다면 칠백 년의 역사를 가진 현대시의 한 갈래이다. 이렇듯 현재 진행 중인 현대시조는 시조성과 현대성을 동시에 충족해야 한다. 즉 현대성을 충족해야 고시조의 빈자리를 대신할 수 있는 존재이유가 되고, 현대인의 미의식에 부합할 수 있어 앞으로 지속적으로 창작될 수 있기 때문이다. 또한 시조의 정체성을 확고히 해야 자유시와의 변별력을 가질 수 있어 존재 의미가 있다.
시조의 이러한 이중적 조건을 수행하기 위해 조운은 그의 산문「병인년과 시조」에서 "시조와 시조 아닌 것의 구별은 자수만 가지고 하는 것은 아니니 많이 연구하고 많이 시험해야 한다"고 말했다. 이처럼 그는 현대시조로 나아가기 위해 부단히 노력했음을 본 연구를 통해 알 수 있었다.
일제가 남긴 폐해 중의 하나로 식민지적 무의식을 들 수 있다. 서구의 새로운 문물에 많은 지식인들이 경도되어 이전에 우리의 것은 모두 나쁘고 새로운 것은 무엇이든 좋다는 식민지적 무의식을 말한다. 그러나 이러한 의식이 결코 바람직한 것이 아님을 깨닫고 우리의 것을 찾기 시작한 지식인들이 있었고 조운은 그러한 문학가 중의 한 사람이었다.
조운도 초기에는 여타의 지식 문학인들처럼 자유시를 쓰다가 시조로 바꿨는데 이렇게 하기까지 조운 나름대로 많은 고민이 있었을 것이다. 그런데 여기서 중요한 것은 조운의 시조 창작이 ‘시조부흥운동’과 관련해 단순히 우리의 것을 찾자는 차원이 아니었다는 것이다. 그는 시조가 전근대의 것이라 해서 새로운 시대에 맞지 않는다고 보는 것은 대단히 기계적인 것이며 시조가 가지고 있는 형식적 틀이 자유로운 근대적 사유와 맞지 않는다고 볼 그 어떤 이유도 없다고 보았던 것이다.
조운이 많은 실험적 시도를 한 데에는 이러한 근대적 사유와 미적 감각에 맞는 시조를 짓기 위한 출발이었다고 할 수 있다. 그러므로 본 연구에서는 조운 시조의 내용과 형식을 분석하여 기존 시조와의 변별점을 찾고 미적 특성을 밝히는데 주력하였다.
제 II장의 자연물을 대상으로 한 작품에서는 일상적인 생활 속에서 볼 수 있는 사물에 그의 생각을 오롯이 녹여 형상화하고 있다. 이러한 일상에서의 서민적인 소재를 취함은 시조의 체험 및 표현 영역을 확대한 것이라고 할 수 있다.
그리고 탁월한 묘사력과 색채적 감각, 여백의 미 등을 살펴 볼 수 있다. 개성적 시어와 색채대비를 통한 조운의 색채적 감각을 느낄 수 있는 작품으로 「채송화」, 「도라지꽃」, 「난초잎」등이 있고, 꽃에 자아를 투영시켜 형상화한 작품은 「옥잠화」, 「오랑캐꽃」, 「석류」등이 있다. 특히 석류는 선명한 이미지와 감각적 형상화가 당대의 시조들과 구별되는 작품이다.
또한 새를 소재로 민족의 해방과 자유를 寓意적으로 형상화하였다. 그 중 「앵무」는 역설과 비유의 수사법으로 우의적 표현이 뛰어나다. 우의성은 고시조에서 많이 볼 수 있지만 조운 시조에서 나타나는 우의성은 고시조의 관념적 우의성과는 다르다.
인물을 소재로 한 작품에서는 어머니, 아내, 자식, 벗에 대한 정이 특별하며, 동네 아이들 모두를 생각하는 따뜻하고 인정 있는 시인임을 알 수 있었다.
마지막으로 장소를 소재로 한 작품은 유적지와 명승지를 돌아보며 쓴 기행시조이다. 역사적 사실들을 지나간 과거의 역사로 회고하지 않고 오늘의 역사로 되살리며 민족, 민중을 생각하는 그의 재생적 역사관을 알 수 있었다.
다음 III장은 조운 시조에 나타난 표현기법으로 조운의 현대시조로의 실험정신을 가장 잘 대변해주는 특성이라 할 수 있다.
첫째, 가창되던 고시조와는 다르게 의미를 살리기 위한 방편으로 율격의 다양화를 꾀하였다. 이는 보다 자연스러운 율격으로 시조의 정형을 파괴하지 않으면서 표현의 폭을 넓히기 위한 것이었다. 즉, 자연스런 발화에 따라 한 두 음절의 가감을 자유스럽게 하도록 하였는데, 이는 문학성의 구현을 위해 작가 자신이 아름답다고 보는 型으로 음절수를 맞추도록 한 것이다. 창작자로서 개성에 맞는 시조를 짓고 현대적 문학으로 자리 잡을 수 있도록 하기 위한 것이다.
또한 조운의 시조 중에 단 한편의 사설시조인 「구룡폭포」는 평시조와 같이 3장으로 이루어졌으며 중장이 2음보격 연속체로 말을 구슬구슬 엮어 길어진 형태를 보인다. 음보의 중첩과 반복, 열거를 통해 시상이 확대되며 힘차고 활발한 리듬감을 느낄 수 있다. 자유시에 가장 근접한 형태로 현대 사설시조의 본보기가 되고 있는 작품이다.
둘째, 분행을 통해 시각적 효과를 노린 것으로, 시행을 나누는 방법에 있어 기존 형태와는 다른 모습이다. 장 구분을 하기위해 약간씩 띄우기 시작한 것은 개화기 시조부터인데 이러한 분행의 인식이 조금씩 변화를 보여 한 수의 단시조를 최남선, 이병기 등은 3행이나 6행으로 나누어 썼다. 그러나 1947년에 발간된 「조운 시조집」의 단시조에서는 한 수도 3행으로 쓰지 않고 있다. 단시조의 짧은 형태에서 고도의 응축된 시상을 전하기 위해서 행간을 이용하기 위한 것이다. 즉 시의 이미지나 의미를 더욱 선명히 드러내고자 형태의 변형을 시도했음을 알 수 있다. 이것은 고시조의 단조롭고 구속적인 형태를 극복하여 오늘의 현대시조가 있게 한 조운의 업적이라 할 수 있는데 작품 「고매」에서 이러한 시각적 효과를 잘 보여주고 있다.
마지막 IV장에서는 시기에 따른 작품의 변모 양상을 살펴보았다.
조운은 식민지시대에 민족주의를 찾는 작가로 사회성보다는 인간의 내면적 고뇌를 그리는데 주력하였고, 혁명적이거나 투쟁적인 작품을 쓰는 작가는 아니었다.
그는 진실한 마음을 대상에 투영시켜 미적 감각으로 표현하려 하였고, 다만 식민지상황의 현실을 민족주의적인 자세로 많은 작품에서 얘기하고 있다. 그 당시 두려운 상황에서도 용기 있게 진실을 말하는 시인의 울분이 드러나지만 이러한 울분과 정신적 억압을 일상적 삶 속에서 서민적인 정서로 표출했다. 그러나 해방 후에는 지금까지의 작품과는 다른 세계를 보이기 시작한다. 「만경평야」,「얼굴의 바다」등의 작품에서 사회의식과 탈출의식을 담아 그대로 표출하고 있다.
이어 월북 후에는 그때까지 보였던 조운만의 개성이 드러나는 작품이 보이지 않는다. 그나마 작품성을 느낄 수 있는 시조로는「부벽루의 달」,「보통문 손님 전송」등이 있고「아브로라의 포성」,「평양팔관」등의 북한 체제에 순응하는 내용의 작품을 썼음을 볼 수 있었다.
「석류」,「구룡폭포」와 같은 명시조를 남기기 시작한 1940년대 후반, 완숙의 경지에 오른 조운이 월북 후 자신의 재능을 살리지 못했음을 위의 작품들을 통해 확인할 수 있었다. 그러나 시조를 배격하는 김일성 체제에서도 사장시조와 같은 변형된 형태로 창작 행위를 계속하고자 했음을 알 수 있었다. 조운이 1960년대 후반까지는 생존했다는 주장이 설득력을 갖는 만큼 그의 또 다른 작품을 찾는데 주력해야 할 것이다. 자료의 한계로 생길 수 있는 오해의 여지를 없애고, 혹시 있을 수 있는 북에서의 그의 名篇을 기대하기 때문이다.
이상의 논의를 통해 조운은 따뜻한 인간미를 지녔으며, 민족 · 민중의식의 시인이었음을 알았다. 또한 현대시조의 개척기에 내용면에서나 형식면에서 독자적인 영역을 구축했음도 볼 수 있었다.
조운의 일상어로 이루어진 정서와 애환의 평이한 표현은 그의 시조가 유교적 선비 의식의 관념적인 고시조와는 다른 현대적 시조임을 말해준다. 또한 일상에서의 서민적인 소재도 현대시조로의 주제와 제재의 확장임을 확인했다. 무엇보다 다양한 형식 실험을 통해 정형의 틀에서 자유로움을 보여준 형식미는 동시대 어느 시인보다도 탁월하다고 하겠다.
월북 시조 시인이기 때문에 많이 부족했던 조운의 연구가 앞으로 새로운 방법으로 더 많이 진행되어야 할 것이며, 북한에서의 또 다른 작품이 밝혀지기를 바란다.
|Modern Korean verse (sijo) is one of the branches of modern poems, boasting a history of seven hundreds years since the late Goryeo Dynasty or possibly tracing back to a millennium if interpreted to have its origins in the “native songs” of Silla Dynasty. Likewise, the modern sijo, which is still developing to this day, must satisfy both modernity and poetry. Modernity provides the grounds on which the modern sijo can replace its predecessors and poetry gives life to continuous creation so that it may be consistent with the aesthetic values of the modern people. Furthermore, the modern sijo needs to be differentiated free style poems to consolidate its identity.
To meet such dual qualifications of the sijo, poet Cho Woon noted on his prose, that "the difference between sijo and the others are not only the length itself, so further studies and experiments are needed”. It can be realized that he made continuous efforts to move towards the modern sijo throughout this studies.
Among the vestiges of Japanese imperialism, 'colonial unconsciousness' was one of the most severe vices. During Japan's colonial rule During Japan's colonial rule of Korea, many educated people were misled to be unconsciously critical of the Korean traditional culture and developed a sense of predilection for the Western culture. There were some intellectuals, however, who realized that such trends were not desirable and endeavored to restore the traditional culture; Cho Woon was one of them.
Like other poets of the epoque, Cho Woon entered upon a literacy career by composing free style poems and then changed his writing style to sijo. The point here is that his composition of sijo was not on the same level with the "sijo restoration movement", which simply focused on reestablishing the lost tradition. Rather, he viewed the formality of sijo as suitable for incorporating modern modes of thought despite the fact that it originated from premodern ages.
Cho Woon’s experimental attempts can be regarded as the underlying foundation to create a new form of sijo which measures up to modern ideas and a sense of beauty. Therefore, this study mainly focuses on identifying the artistic traits and distinctive points of his works by analyzing its contents and forms.
Cho Woon's literary works in Chapter II fully depict his idea and perception about the objects of daily life. The usage of ordinary materials as subjects for sijo greatly widened the scope of experience and expression the genre. His sense of color with specific poetic language and color depiction can be felt in his literary works such as , , . His other works such as , , portray reflections of himself projected to the flower. Particularly, can be distinguished from other sijos of the same period by uniquely clear images and sensible descriptions.
He also used birds as a motif to represent liberty and freedom. One of them, , should be especially recognized for its skillful usage of allegory through paradox and metaphor. Allegory in his works is different from that of ancient sijo, which was mainly conceptional.
In his works illustrating people, he shows his special affection for his mother, his wife, his sons and daughters, his friends and as well as all children around him.
Lastly, his travel sijo on scenic and historic places depict his transmigrating view on history which vividly recalls it to the people's mind as a history of the present.
Chapter III is about Cho Woon's expressionist skills which well represent his experimental spirit towards the modern sijo.
First, unlike the modern sijo which was written as lyrics for music, his works were diversified in versification in order to express the delicate differences of meanings. The aim was to expand the scope of expression while not destroying the formality of the sijo. Thus, he added or detracted one or two syllables and was able to express natural articulation.
His only , a form of sijo with unlimited length in the middle verse, was written in 3 chapters like the ordinary sijo, and its middle chapter was made longer by continuous forms. Poetic sentiment is expanded by repetition and enumeration, and active rhythm can be felt. This monumental work, the sijo closest to the free style poem, became a fine example of modern .
Second, in order to achieve visual effect, Cho Woon splitted verse lines. This method was first attempted at the age of modernization (1876~1905) by Choi Nam-seon and Lee Byeong-gi who composed sijo with 3 lines or 6 lines. However, in Cho Woon’s collection of poems which was published in 1947, not a single sijo was written in 3 lines. He envisaged to create a new form within the genre, by using intervals between lines, to present images clearly. This could be his major contribution to develop modern sijo by overcoming the simplicity and restrictions of ancient sijo, all of which is well portrayed in his work, .
Lastly, in the chapter IV, the periodic change of his works was reviewed. Cho Woon concentrated on reflecting the individual’s distress rather than societal matters. During the colonial era, he pursued nationalism in his works but did not write revolutionary or resistant oeuvres.
He attempted to truthfully reflect his heart on the objects with a keen sense of beauty, and the reality of the colonial rule was reflected in many works. During these dark days, his anguish and mental suppression was expressed through the senses of ordinary people. After the liberation of Korea in 1945, his literary world started to change. and expressed social consciousness and the willingness to escape.
After his moving to North Korea, however, his unique character start to disappear from his works. Among them, , were aesthetically notable, but and were oeuvres passive and submissive to the North Korean regime.
It was confirmed that the matured Cho Woon who wrote such monumental pieces such as , was no longer able to sustain his artistic genius after he decided to move to North Korea. Nevertheless, even under the oppressive North Korean regime which did not support sijo as a form of art, he endeavored to compose sijo in the form of . As he was allegedly alive until the late 1960s, it is imperative that his unrevealed works be found in order to eliminate the wrong bias within his limited works, for it is expected there are other works that were made in North Korea.
Through this study, it was revealed that Cho Woon was a warm hearted poet with a strong consciousness for his country and people. Furthermore, it was found that he established his own area in the literary community regarding the contents and forms in the development of modern sijo.
The ungarnished expressions of emotion that comprise his daily words signify that his sijo was different from the ancient sijo which encompasses Confucianist, conceptional thoughts. He also showed that ordinary, daily materials could become subjects of poetry. Above all, the liberal and experimental trials which broke fixed formalities were notably outstanding in comparison with other contemporary poems.
I hope many other studies on Cho Woon’s sijo, which is not enough yet, would be progressed by new methods in time to come.
- Author(s)
- 김선화
- Issued Date
- 2010
- Awarded Date
- 2010-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 조운 시조 연구
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8419
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.