OAK

조선후기 族譜의 기재양상과 그 의미

Metadata Downloads
Alternative Title
-『大丘徐氏世譜』를 중심으로-
Abstract
In 1702 and 1775, Daegu Seo family published "Genealogical Table of Daegu Seo Family." This study tried to confirm what the genealogical table was like for Daegu Seo family through the style of the two genealogical tables and their characteristics.
The genealogical table was a record of the relationship between the characters in accordance with established principles. Among them, the genealogical table of the late Joseon Dynasty was understood to represent the development of the family in the form of a strong cohesion of the paternal line compared to the early Joseon Dynasty. However, recently, the genealogical table has attempted to break away from the existing interpretation based on the fact that it was a tool to upgrade or maintain the social authority of the Sajok(士族). The study also looked at the genealogical table of Daegu Seo family according to recent research trends.
Both genealogical tables were published in the 18th century but in different forms and composition. In 1702, the first genealogical table(Imobo), was relatively different from that of the late Joseon Dynasty. Rather, The genealogical table of Daegu Seo family in 1775(Eulmibo) was close to the general genealogical table of the late Joseon Dynasty. However, although these formal differences existed, the nature of the lineage group did not change. The compilation of Daegu Seo's genealogical table was aimed at revealing their social authority and elevating it.
The intentions of Seomun·Balmun(序·跋文) and Beomrye(凡例) were applied to the composition of the population of the actual genealogical table. Dalseong seo, who was considered to be a relative of the same family, was published as a separate report in Imobo and later published in the main book(本譜). At the same time, the degree of the article was still different. In addition, the distinction between men and women was made in Eulmibo, but the records of sons-in-law and grandchildren was still considerable.
Many of them were from four families below Seo-seong, and they were the most prosperous among the Daegu Seo family. In the two genealogical tables, these four families were one criterion for distinguishing their family and the criterion listed in the genealogical table. In Imobo, only these four families used the same generation name, but in Eulmibo, other families, including them, used the same generation name.
The generation name was changed through a change of name, which was a common act between brothers. In order to continue to be listed in the genealogical table, some Seo wanted to change the generation name and enter the lineage group. However, even if they were included in the same lineage group, the distinction between families still existed. Even if it was already included in the lineage group, the same generation name had to be used to be consistently listed in the genealogical table. As such, the genealogical table was not just a family record, but rather a historical record reflecting the society faced by Daegu Seo Family of the time.| 대구서씨는 1702년과 1775년에 『大丘徐氏世譜』를 간행하였다. 본 논문은 두 족보에 드러나는 기재양상과 그 특징을 통해 대구서씨에게 있어 족보는 어떠한 것이었는지 확인하고자 했다.
족보는 정해진 원칙에 따라 인물들 간의 관계를 정리한 가계 기록물이다. 이중 조선후기 족보는 조선전기의 그것에 비해 부계혈연집단의 결속력이 강화된 형태로써 문중의 발달을 나타낸다고 이해되었다. 그러나 최근에는 족보가 어떠한 형태이던, 사족집단의 사회적 권위를 격상 내지 유지 시켜주는 도구였단 점을 토대로 기존 해석에서 벗어나려는 시도가 이루어지고 있다. 본 논문 역시 이와 같은 선상에서 대구서씨의 족보를 살펴보았다.
두 족보는 모두 18세기에 간행되었지만 형태나 구성이 달랐다. 최초의 족보인 1702년 대구서씨족보(이하 임오보)는 그 형태에 있어서 상대적으로 조선 후기 족보의 형태와 달랐으며 1775년 대구서씨족보(이하 을미보)가 일반적인 조선후기 족보에 가까웠다. 그러나 이러한 형식상의 차이는 존재했어도 동족집단의 본질은 변화하지 않았다. 대구서씨의 수보 목적은 언제나 자신들의 사회적 권위를 드러내고 이를 격상시키는데 있었기 때문이다.
序·跋文 및 凡例를 통해 보이는 수보자들의 의도는 족보의 인원 구성에 그대로 적용되었다. 같은 동족이라고 여겨진 달성서씨는 임오보에서 별보로 실렸다가 이후 본보로 옮겨 실어졌다. 그러면서도 그 기재의 정도는 여전히 달랐다. 또한 을미보에 이르러 남녀의 구분이 생겼지만 타성인 외손과 사위의 기재정도는 여전히 상당했다.
대구서씨를 이루고 있는 인물들은 그 상당수가 서성 이하의 네 가계로 이들은 대구서씨 중에서도 가장 번성한 가계들이었다. 두 족보에서 이들 네 가계는 동족집단을 구분 짓는 하나의 기준이자 족보에서 기재되는 기준이었다. 임오보에서는 이들 네 가계만 항렬자를 사용하고 있었지만, 을미보에서는 이들을 포함해 타 가계에서도 동일한 항렬자를 사용하기 시작한 것이다.
항렬자는 개명을 통해 바뀌었는데 이때 개명은 형제간에 집단적으로 이루어진 행위였다. 족보에 계속 기재되기 위해 항렬자를 바꿔 동족집단으로 유입되고자 한 것이다. 그러나 같은 동족집단에 포함되었다고 해도 가계 간 구분은 여전히 존재했다. 이미 동족집단에 포함되어 있더라도 족보에 꾸준하게 기재되기 위해서는 마찬가지로 동일한 항렬자를 계속 사용해야 했다. 그만큼 족보는 단순히 하나의 가계 기록이 아닌 당대 대구서씨가 마주한 사회를 반영한 사료였던 것이다.
Author(s)
유수지
Issued Date
2020
Awarded Date
2020-08
Type
Thesis
Keyword
동족집단항렬자범례가계개명
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8417
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
권기중
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
사학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.