제품디자인 속성과 애호도가 소비자의 구매의도에 미치는 영향
- Alternative Title
- 스마트폰 디자인과 브랜드를 중심으로
- Abstract
- This study is a study on the effect of product design attributes on consumer's purchase intention. When purchasing a product, consumers consider not only aesthetics, but also various design attributes such as functionality, satisfaction, symbolic, and economic aspects. There is a complex interaction relationship that leads to choosing different products according to individual characteristics, such as. However, there is a lack of comprehensive research on how product design attributes and design loyalty, brand loyalty, and design sensitivity affect consumer psychology, and most of the research papers in the design field are case-oriented, so the part that is not verified by business logic many. To this end, the purpose of this study is to study in terms of management how aesthetics, functionality, economics, symbolism, design and brand affinity, and design sensitivity affect purchase intentions, which are detailed attributes of product design. To summarize the research results, first, it can be seen that consumers consider products in the order of symbolism, aesthetics, and functionality given by product design rather than price when purchasing products. Second, it can be seen that the aesthetics, symbolism, and economics of the product have a great influence in the process of forming attachment to the design. Third, it can be seen that the functionality and symbolism of product design have a very close influence in the process of forming attachment to the brand. Fourth, it can be seen that among design and brand loyalty, brand loyalty has more influence on consumers' purchase intention. Fifth, it was found that aesthetics, symbolism, and economics had an indirect influence on purchase intention through design loyalty. Sixth, it was found that the functionality and symbolic aspects of the product indirectly influence purchase intention through brand loyalty. Seventh, it can be seen that the consumer group paying special attention to design elements is more sensitive to the unique, refined, individuality or symbolic value of the product.
|본 연구는 제품디자인 속성이 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구이다. 소비자는 제품을 구매할 때 제품 외관의 아름다움 뿐 아니라 기능성, 만족감, 상징적, 경제적 측면 등 다양한 디자인의 속성을 고려하게 되며, 동일한 디자인 속성을 가진 제품일 지라도 디자인과 브랜드의 애호도에 따라 다른 제품을 선택하게 된다. 또한 디자인의 민감도와 같은 개인적 특성에 따라서도 다른 제품을 선택하게 되는 복잡한 상호작용의 관계에 있다. 그러나 제품디자인 속성과 디자인 및 브랜드 애호도, 디자인민감도 등이 소비자 심리에 어떠한 영향을 끼치는 지에 대한 포괄적 연구가 부족한 상황이며 디자인 분야의 연구논문 대다수는 사례 중심의 연구라 경영학적 논리로 검증되지 않는 부분이 많다. 따라서 본 연구에서는 제품디자인의 세부 속성인 심미성, 기능성, 경제성, 상징성과 디자인 및 브랜드의 애호도, 그리고 개인의 디자인민감도에 따라 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지를 연구하는 것에 목적이 있다. 연구결과를 요약하면 첫째, 소비자는 제품 구매 시 가격보다 제품디자인이 주는 상징성과 심미성, 기능성의 순으로 제품을 고려한다는 것을 알 수 있다. 둘째, 디자인에 애착을 형성하는 과정에서 제품의 심미성, 상징성, 경제성이 큰 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있다. 셋째, 제품디자인이 주는 기능성과 상징성이 브랜드에 애착을 형성하는 과정에서 상당히 밀접한 영향이 있다는 것을 알 수 있다. 넷째, 디자인과 브랜드애호도 중 브랜드애호도가 소비자의 구매의도에 더 많은 영향을 끼치고 있음을 알 수 있다. 다섯째, 심미성과 상징성, 경제성이 디자인애호도를 통해 구매의도에 간접적 영향을 미치고 있음을 파악할 수 있었으며, 여섯째, 제품이 가진 기능성과 상징적 측면이 브랜드애호도를 통해 구매의도에 간접적 영향을 끼치고 있음을 확인할 수 있다. 일곱째, 디자인 요소에 각별히 주의를 기울이고 있는 소비자 그룹은 제품이 주는 독특하거나 세련됨, 개성이나 상징적 가치를 더욱 민감하게 반응하고 있음을 알 수 있었다.
- Author(s)
- 조성현
- Issued Date
- 2021
- Awarded Date
- 2021-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 제품디자인 속성; 디자인애호도; 브랜드애호도; 디자인민감도; 구매의도
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8384
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