제과제빵학원의 교육서비스 품질이 재수강 의도에 미치는 영향
- Alternative Title
- 교육만족을 매개변수로
- Abstract
- The conventional bakery industry focused on the reputation of the institution and the number of enrolled students, rather than the educational satisfaction of the enrolled students. Whether there are any rumors of celebrity instructors or master craftsmen currently at the institution, or whether the institution had master alumnus were main factors responsible for the inflow of new students. However, recently the baking and pastry arts institution industry is increasingly deteriorating, unable to keep up with the fast-changing pace of the fourth industrial revolution.
The Fourth Industrial Revolution allows anyone unlimited online access to easy-to-follow baking and pastry tutorial videos. And with the introduction of global and smart education such as online tutorials offered by famous global pastry and baking chefs, existing customers are increasingly no longer feeling the need to go to baking and pastry institutes to learn in person. As a result, direct customer visits are significantly decreasing, while baking and confectionery arts institutes are lost of countermeasures.
Accordingly, this study aims to describe the impact of pastry and confectionery institutions’ educational service quality on the educational satisfaction and re-enrollment of learners, analyze of the current status of existing baking and confectionery institutes, identify various problems to provide a solution which will both improve the satisfaction level of students and increase customer institution visits, and ultimately present guidelines and basic data for institutes to progress effectively into the future.
As a result of empirical analysis, the quality of educational service of baking and pastry institutes can be established by physical environment, teaching quality of instructors, education level, and academic atmosphere, hence the quality of educational service of baking and pastry institutes can be used as efficient base data.
It has been discovered that there is significant impact on the relationship between educational service quality and satisfaction with education in the corresponding order of education level, physical environment, teaching quality of instructors, and academic atmosphere, while the relationship between educational service quality and re-enrollment is impacted by education level, physical environment, academic atmosphere, and teaching quality of instructors, respectively. This shows that the quality of the baking and pastry education service play a decisive role in enhancing education quality and academic atmosphere satisfaction with direct teacher and student interaction.
In addition, student satisfaction with education has shown to have a significant effect on the relationship of educational satisfaction levels and re-enrollment.
Thus it can be concluded that if the student was generally content with the course, there is a higher possibility that he/she will take another course.
Based on the above research results, the enhanced educational service quality of pastry and confectionery institutions can be utilized to improve student educational satisfaction and encourage re-enrollment and thus present a positive progression direction for the pastry and confectionery arts institutions.
|기존의 제과제빵 업계는 수강생들의 만족도를 중점적으로 맞추기보다는 학원의 명성과 수강생 수에 중점을 두는 방식이었고, 스타 강사 또는 기능장, 명장의 배출 유, 무에 따른 구전소문방식이 수강생의 유입을 주로 담당 하였다. 하지만, 4차 산업 혁명이 이루어지고 있는 현시대에 제과제빵 학원 업계는 빠르게 변화하는 속도를 따라가지 못하고 점점 뒤처지는 모습을 나타내고 있다. 4차 산업 혁명은 온라인에서 누구나 쉽게 제과제빵 기술을 배울 수 있도록 영상을 제작하고 그 영상을 영구 소장할 수 있도록 하고 있고 해외의 유명 파티시에, 블랑제 쉐프들의 수업을 온라인으로 들을 수 있는 기술까지 발전을 하였고, 이러한 글로벌하고 스마트한 교육들로 인하여 기존의 고객들은 점점 제과제빵학원을 직접 가서 배울 필요성을 느끼지 못하고 있다. 그 결과, 고객들의 직접방문이 현저히 줄어들고 있지만 각 제과제빵학원은 그에 알맞은 방안을 찾지 못하고 있다. 이에 따라, 이번 연구에서 교육 서비스 품질이 교육만족과 재수강 의도에 미치는 영향에 대하여 기존 제과제빵학원의 현 실태를 분석하고 그에 따른 여러 가지 문제점을 파악하여 수강생의 만족도를 높이는 방법과 학원의 고객방문을 높일 수 있는 공동의 방안을 찾고, 향후 학원들이 발전하고 효과적으로 나아갈 수 있는 방향성 및 기초자료를 제시 하고자 하였다.
실증 분석 결과, 제과제빵학원의 교육서비스 품질을 물리적 환경, 강사의 자질, 교육프로그램, 학업 분위기로 정립시켜 제과제빵 학원의 교육 서비스 품질을 효율적인 근거자료로 활용할 수 있다. 교육 서비스 품질과 교육만족 간의 관계를 살펴보면 학업 분위기, 강사의 자질, 교육프로그램, 물리적 환경 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 파악 되었고, 교육 서비스 품질과 재수강 의도간의 관계를 살펴보면 학업 분위기, 강사의 자질, 교육프로그램, 물리적 환경의 순서로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 제과제빵학원의 교육 서비스 품질이 겉모습 보다는 강사와 수강생이 직접적으로 교류할 수 있는 수업의 분위기가 만족도를 높이는 결정적인 역할을 한다는 것을 보여준다. 또한, 교육만족과 재수강 의도간의 관계에서는 수강생의 교육만족은 재수강 의도에 유의한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 이것은 수강생이 학원의 수업을 전체적으로 만족함으로써 향 후 재수강을 할 확률을 높일 수 있는 것으로 파악이 된다.
이상의 연구 분석 결과에서 제과제빵학원의 교육 서비스 품질을 활용하여 수강생의 교육만족을 높이고 재수강을 선택 할 수 있도록 하여 제과제빵학원의 긍정적인 발전 방향성을 제시 하고자 하였다.
- Author(s)
- 김지훈
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 제과제빵학원; 교육서비스품질; 교육만족; 재수강의도
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8373
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.