장애아동가족의 스트레스가 문제해결능력에 미치는 영향
- Alternative Title
- 가족탄력성의 조절효과를 중심으로
- Abstract
- 본 연구는 생애주기별 장애아동가족의 스트레스가 문제해결능력에 미치는 영향 에 대해서 가족탄력성의 조절효과를 중심으로 연구한 것이다. 이에 따른 장애아동가족들에게 알맞는 지역사회 중심의 맞춤 장애복지정책에 관한 사회복지 실천 개입의 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다.
본 연구는 유아기에서 고등학교를 졸업하기 전까지 장애아특수학교에 재학 중인 자녀를 둔 가족을 대상으로 설문조사를 하였다. 총 546부의 사례가 본 연구의 최종 분석에 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 14.0 사용하여 t-검증과 일원분산분석, 상관관계분석, 가족탄력성의 조절효과를 분석하기 위하여 위계적 조절회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 장애아동 가족의 스트레스와 관련하여 장애아동에 대해서 자녀연령, 장애유형, 장애등급에 따라 스트레스의 차이가 있었고 장애아동가족들은 가족의 연령과 자녀와의 관계에서 가족들이 스트레스를 많이 받고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 장애아동가족의 스트레스와 문제해결능력과의 관계에서 스트레스가 높으면 사회활동 및 일상생활을 할 때 일어나는 다양한 문제들을 해결하는데 부정적 영향을 주는 것으로 나타났다.
셋째, 장애아동가족의 스트레스와 문제해결능력과의 관계에서 가족탄력성의 조절효과가 가족탄력성의 높을수록 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타남으로서, 가족탄력성이 조절효과(buffering effect, 완충효과)가 있는 것으로 밝혀졌다.
이와 같은 연구결과를 통하여 사회복지 실천과 관련하여 정책적 제언을 하면 다음과 같다.
첫째, 장애아동가족들의 다양한 사회적응 및 주변과의 네트워크를 이룰 수 있도록 단일화된 행정 관계망 형성이 필요하다.
둘째, 장애아동가족들을 지역사회의 자원과 연결시켜 경제적인 취업이 이루어질 수 있도록 정책대안을 모색해야 한다.
셋째, 중증장애아동 가족들에게 전반적인 위탁서비스 및 다양한 사회복지 프로그램을 제공하여야 한다.
넷째, 정책결정 및 집행과정에서 장애아동가족들과 장애와 관련한 전문사회복지사들의 실천 개입이 있어야 한다.
이러한 제언들은 장애아동가족의 지원을 위한 정책적인 입법과 사회복지 실천에서 행정적 서비스를 강점중심으로 전환하여야 함을 의미한다. 그러기 위해서는 장애아동가족에 대한 개입 단계에서 부터 강점중심의 개입을 먼저 고려하여야 할 것이다. 이것은 가족기능을 더욱 효과적으로 회복 시켜줄 수 있는 행정적인 서비스를 제공할 수 있을 것이다.| This study is designed to research into the influence of stress in families of children with disabilities by life cycle upon problem-solving ability centering on buffering effect of family resilience. Accordingly, the aim is to suggest the direction of social-welfare practice intervention in the customized welfare policy for the disabled centering on community in line with families of children with disabilities.
This study carried out a questionnaire survey targeting families having children who are attending special school before graduating from a high school from babyhood. Altogether 546 cases were used in the analyses of this study. The data was analized by t-test, one-way ANOVA, correlation analysis, and hierarchical moderating regression analysis in order to study the buffering effect of family resilience, by using SPSS 14.0.
The main results of this study are summarized as follows.
First, regarding stress in families of children with disabilities, there were differences in stress depending on child's age, disability type, and disability class. Families of children with disabilities were found that families are being much stressed by relationship between family member's age and child.
Second, in the relationship between stress and problem-solving ability in families of children with disabilities, it was indicated that the high stress leads to negative influence upon solving diverse problems, which happen during social activity and daily life.
Third, in the relationship between stress and problem-solving ability in families of children with disabilities, the buffering effect of family resilience was indicated to have positive influence in the higher family resilience. Thus, the family resilience was clarified to have buffering effect.
Based on the above findings, policy-based suggestions are made, which are relevant to the practice of social welfare, as follows.
First, the unified administration-related network needs to be formed so that families of children with disabilities can be formed diverse social adjustments and network with neighbors.
Second, a policy-based plan needs to be pursued so that economic employment can be achieved by connecting the families of children with disabilities with the resources of community.
Third, the families of children with severe disabilities need to be offered the general commissioned services and diverse programs.
Fourth, there is a need of being participated together by the families of children with disabilities and the professional social workers related to disabilities given establishing policy.
As for these suggestions, when performing administrative services in the policy-based legislation and in the social-welfare practice for supporting families of children with disabilities, the strength-centered intervention will be premised, not defect-centered, from the stage of intervention in families of children with disabilities, for a strength-centered change.
This will be possibly seen as the administrative service result available for recovering family function more effectively.
- Author(s)
- 강효경
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 장애아동가족; 스트레스; 문제해결능력; 탄력성의 조절효과
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8264
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.