인터넷 배너광고의 모션 타이포그래피에 있어서 시간적 요소의 효과적 활용
- Abstract
- 불과 10여년 전만 하더라도 우리의 일상이 컴퓨터의 지배를 받진 않았다. 정보기술의 발달이라는 변화 가운데 달라지지 않은 문화와 산업이 없을 정도이고 특히 초고속 인터넷 보급이 늘어나고 그로 인해 인터넷이 광고 매체로서의 위상도 확고해짐에 따라, 인터넷 광고는 배너광고의 지배를 받고 있다 해도 과언이 아닐 것이다. 이러한 광고의 요소 중에 타이포그래피는 빠질 수 없는 부분이다. 타이포그래피 또한 광고만큼이나 컴퓨터로 인해 여러 방향으로 진화해 온 것 또한 사실이다. 특히 모션 타이포그래피는 영상매체에서나 들어봄 직한 단어일지 모르나 배너광고에도 충분히 적용되고 있음을 우리는 현실 속에서 직감하고 있다. 무엇보다 인터넷 배너광고와 모션 타이포그래피의 공통점이라 함은 움직임과 시간성이 라 할 수 있다.
현재 인터넷 시장에서 움직이지 않는 배너광고는 그 효용적 가치를 상실 할 수밖에 없으며 자연히 배너광고는 움직이는 이미지와 글자로 표현하게되고 그 표현 방법도 수가 늘고 있다. 배너광고에서 글자가 움직인다는 것은 곧 가독성의 문제와 직면하게 되는데 이는 모션 타이포그래피의 가독성 부분과도 일맥상통하게 되는 부분이다. 움직이는 글자의 커뮤니케이션 과정에서 바람직하지 않은 노이즈 효과만이 나타날 수 있기 때문에 글자의 움직임 곧 애니메이션은 인지과정을 방해할 수도 있다. 이러한 이유로 움직이는 글자에 있어서 가독성의 문제는 당연한 거론 이유가 되는 것이다. 또한 이 움직임이란 단어는 시간성을 내포하고 있고 움직임은 시간이라는 요소가 있어야만 표현될 수 있다. 이러한 구조적 공통점에서 본 논문은 인터넷 배너광고의 타이포그래피에 있어서 시간적 요소의 효과적인 활용에 대해 연구하기 위하여 이 시간적 요소가 인터넷 배너광고에 가장 효과적으로 활용될 수 있는 범위를 파악하고 적용하여 좀더 효율적인 커뮤니케이션과 효과적인 광고로의 극대화를 모색하고자 하였다.
그 결과, 전반적으로 글자가 표현되는 프레임의 수가 10프레임일 때 가장 가독성이 좋다는 결과가 나타났다. 조금의 차이지만 각 효과마다 가독성이 좋은 프레임의 범위가 다르다는 결과도 얻을 수 있었으며 무엇보다 교차와 반복에 의한 변화 방법에 대한 결과는 20프레임 일 때 가장 가독성이 높았으며 인쇄매체의 기초조형 요소에 포함되지 않고 임의로 분류된 표현하려는 카피에 톤이 다른 층을 이루어 나타나는 방법과 한 글자씩 나타나서 전체문장을 만드는 방법은 다른 분류와 다르게 각각 20프레임, 6프레임일 때 가장 가독성이 높다는 결과가 나타났다. 하지만 미디어 기술의 발달로 광고에 쓰이는 효과들이 분류된 요소 한가지만으로 제작되고 있지 않기 때문에 이 결과 수치는 확정된 프레임 수가 아닌 두 번째 우위와의 사이값을 범위로 정하는 것이 옳을 것이라는 결론을 얻었다. 이 범위 값을 기존의 배너광고의 컨텐츠 성격에 맞게 적용한다면 더 효과적인 배너광고를 제작할 수 있을 뿐만 아니라 광고 효과의 극대화도 누릴 수 있을 것이다.|It has not been even ten years since our everyday life started to be dominated by computers. Now it's hardly possible to find a sector of culture or industry that's not changed due to the improved information technology over the years. In particular, as the spread of superhigh speed Internet has been increasingly promoted among people, the importance of Internet as an advertising medium has also been more emphasized. And what dominates the world of Internet ads? It's banner ads. But whatever the kind of an Internet ad is, it cannot simply function without typography. Typography itself has underwent as tremendous changes as the Internet in many ways. Some may find the term of motion typography more comfortable in the field of image media, but the reality has shown that banner ads are catching up with the field in the use of motion typography. The most distinct thing shared by Internet banner ads and motion typography is the movement and timing.
You cannot expect any advertising effects from a banner ad that does not move in this modern Internet market, which reality has given birth to moving banner ads. You also adopt moving images and letters, and the techniques involved in them are increasingly various. But there's one thing you should be careful about when adopting the moving elements. Readability needs to be under full consideration, and so does the readability in kinetic typography. Since moving letters can and will have the noise effects that are not desirable at all in the process of communication, the animation involved in the moving letters can inhibit the perception process of a user. Thus you cannot afford to ignore the issue of readability when you use moving letters. As it is indicated in the word itself, moving requires time to take place and is able to be expressed only under the condition of time. Considering all these, this paper set out to investigate the effective applications of the time element in the typography used in Internet banner ads. For the end, the scope of the maximum effects of the time element in Internet banner ads was identified and applied, and the methods to create more effective communication and advertising were examined.
The results indicated that the best readability was obtained when the number of frames used to present a letter or letters was 10 and that each effect had different scopes of the best readability even though the difference was not much. In general, readability was the greatest when 20 frames were used in the changing techniques of intersection and repetition. When you try to introduce another layer of a different tone from the copy that is expressing its own classified elements not found in the basic plastic elements group of printing media, you will be better off with 20 frames. When you are making a sentence that is formed by sequential appearance of each word, you should use six frames. These results, however, were the intermediate value between the first and the second choice not the definite number of frames since the effects used in an ad were usually the harmonious combination of many different elements thanks to the advanced media technology. When the value is appropriately applied to fit the contents characteristics of a banner ad, advertising effects can be expected more and further maximized.
- Author(s)
- 李知恩
- Issued Date
- 2003
- Type
- Thesis
- Keyword
- 인터넷 배너광고; 모션 타이포그래피; 시간적 요소; 시각커뮤니케이션디자인
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8182
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.