이유‧원인 연결어미 교육 방안 연구
- Alternative Title
- 형태 초점 교수법을 활용하여
- Abstract
- This study aims to propose teaching measure regarding the connective endings for reasons and causes, ‘-a/eoseo’, ‘-nikka’, ‘-meuro’, ‘-gi ttaemune’, by utilizing the focus on form instruction methods.
Not only has the Korean language simply a large number of connective endings, but also many of them belong to syntactic analogous relation. Connective endings belonging to analogous grammar are one of the factors that make Korean language learners feel difficult to communicate. However, compared to the difficulties faced by Korean language learners, an education on this is not conducted actively in the actual Korean grammar educational settings. Without the analogous grammar education, it is a challenge for Korean language learners to distinguish and use the grammar items that fit each situation due to an analogy between the learned grammar items, even if the level of a learner increases. Since it is required for learners to choose a grammar item that is appropriate for the specific situation in order to communicate accurately and clearly, Korean language education needs to provide an education so that learners can have such an ability. In this context, this study intends to propose a plan for analogous grammar education in the form of advanced learning for the middle- and high-level learners. The connective endings for reasons and causes, such as ‘-a/eoseo’, ‘-nikka’, ‘-meuro’, ‘-gi ttaemune’ were selected here as the analogous grammar items. Instead of PPP model, which is a basic framework of Korean grammar education at present, TTT model that is more suitable for an analogous grammar education was employed. In addition, the focus on form instruction was used to complement existing TTT model, among which the structured grammar focus tasks were used.
This study was composed of as follows. First of all, chapter I examined the purpose and necessity of the study, and reviewed the relevant previous studies. Chapter II explored the theoretical background of the topic to be addressed in this study, focusing on the transition process of grammar education in the overall flow of language education, the characteristics of grammar education in Korean language education, and the concepts and types of analogous grammar education. In chapter III, the grammatical and semantic characteristics of connective endings for reasons and causes such as ‘-a/eoseo’, ‘-nikka’, ‘-meuro’, ‘-gi ttaemune’, which will be addressed in this study, were investigated. More specifically, this chapter not only examined the grammatical characteristics by focusing on the constraints associated with subject, predicate, pre-final ending and closing ending but also investigated the semantic characteristics by focusing on the nature of causal relationship and use situation.
Next, chapter IV proposed the teaching‧learning instruction methods with regard to connective endings for reasons and causes such as ‘-a/eoseo’, ‘-nikka’, ‘-meuro’, ‘-gi ttaemune’. First of all, the grammar books and textbooks were analyzed to review the presenting status of those relevant connective endings currently used. Then, to design a method for teaching and learning instruction, this chapter organized the middle- and high-level learners who are subject to teaching and learning and the educational content aspects that can be supplemented the insufficient domains in existing education of connective endings for reasons and causes. Afterwards, a practical instruction plan for teaching and learning, consisting of 'introduction, task 1, teaching & learning, task 2, and wrap up' steps, was presented. Finally, chapter V organized and summarized all of the previous discussions.
This study has a significance in that it sought to overcome the limitations of Korean grammar education through teaching and learning using the focus on form instruction.| 본고는 형태 초점 교수법을 활용하여 이유‧원인 연결어미 ‘-아/어서’, ‘-니까’, ‘-므로’, ‘-기 때문에’에 관한 교육 방안을 제안하는 것에 목적을 둔다.
한국어는 단순히 연결어미의 수가 많을 뿐만 아니라 그 중에는 통사적 유사 관계에 속하는 것들이 많다. 유사 문법에 속하는 연결어미는 한국어 학습자들이 의사소통을 하는 데 어려움을 느끼게 하는 요소 중 하나이다. 그러나 한국어 학습자들이 겪고 있는 어려움에 비해 실제 한국어 문법 교육 현장에서는 이에 대한 교육이 그만큼 적극적으로 이루어지고 있지 못하다.
유사 문법 교육이 이루어지지 않는다면 학습자의 수준이 높아지더라도 학습한 문법 항목들 간의 유사성으로 인해 상황에 맞는 문법 항목을 변별하여 사용하기 어렵다. 정확하고 명확한 의사소통을 위해서는 상황에 맞는 문법 항목을 선택할 수 있어야 하는 만큼 한국어 교육에서는 이러한 능력을 갖출 수 있는 교육을 제공해야 할 필요가 있다. 그리하여 본고에서는 중‧고급 수준의 학습자들을 위한 심화 학습 형태의 유사 문법 교육 방안을 제안하고자 한다. 이때 유사 문법 항목은 이유‧원인 연결어미 ‘-아/어서’, ‘-니까’, ‘-므로’, ‘-기 때문에’로 선정하였다. 그리고 현재 한국어 문법 교육의 기본적인 틀인 PPP 모형이 아닌 유사 문법 교육에 보다 적합한 TTT 모형을 활용하였다. 또한 기존의 TTT 모형을 보완하기 위해 형태 초점 교수법을 활용하였으며 그 중에서도 구조화된 문법 초점 과제를 사용하였다.
본 연구는 다음과 같이 구성되었다. 먼저 Ⅰ.장에서는 연구의 목적과 필요성에 대해 살펴보고, 관련된 선행 연구들을 검토하였다. 그리고 Ⅱ.장에서는 본고에서 다루고자 하는 주제의 이론적 배경에 대해 살펴보았다. 언어 교육의 전체적인 흐름 속에서 문법 교육의 변천 과정, 한국어 교육 속에서의 문법 교육의 특징, 그리고 유사 문법 교육의 개념과 유형을 중심으로 알아보았다. Ⅲ.장에서는 본고에서 다루고자 하는 이유‧원인 연결어미 ‘-아/어서’, ‘-니까’, ‘-므로’, ‘-기 때문에’의 문법적‧의미적 특성에 대해 살펴보았다. 문법적 특성의 경우 주어‧서술어‧선어말어미‧종결어미 관련 제약을, 의미적 특성의 경우 인과관계의 성격과 사용 상황을 중심으로 살펴보았다.
다음으로 Ⅳ.장에서는 이유‧원인 연결어미 ‘-아/어서’, ‘-니까’, ‘-므로’, ‘-기 때문에’에 대한 교수‧학습 지도 방안을 제안하였다. 먼저 해당 연결어미들의 제시 현황을 살펴보기 위해 문법서와 교재를 분석하였다. 그리고 교수‧학습 지도 방안 설계를 위해 교수‧학습 대상인 중‧고급 학습자와 기존의 이유‧원인 연결어미 교육의 부족한 부분을 보완할 수 있는 교육 내용 측면에 대해 정리하였다. 그런 후에는 ‘도입, 과제 1, 교수, 과제 2, 마무리’ 단계로 이루어진 실제적인 교수‧학습 지도안을 제시하였다. 마지막으로 Ⅴ.장에서는 앞에서 다룬 내용들을 정리 및 요약하였다.
본 연구는 현재 한국어 문법 교육이 가지고 있는 한계점을 형태 초점 교수법을 활용한 교수‧학습을 통해 극복하고자 하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.
- Author(s)
- 전혜영
- Issued Date
- 2021
- Awarded Date
- 2021-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 한국어교육; 문법교육; 유사 문법 교육; 이유‧원인 연결어미; ‘-아/어서’; ‘-니까’; ‘-므로’; ‘-기 때문에’; 형태 초점 교수법
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8147
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.