육군 장병의 안전교육, 직무 스트레스가 안전행동에 미치는 영향에 관한 연구
- Abstract
- 육군 장병들은 위험한 작전 수행에 있어 중요한 역할을 한다. 군대라는 조직은 고위험 환경과 신체적 부담이 동반하는 특수한 조직이다. 2023년에 보고된 육군 사고 예방 안전 메뉴얼에 따르면, 최근 7년간 육군 내 발생한 안전사고가 62%였으며, 화재사고, 총기사고, 교통사고 등 다양한 유형에서 안전사고가 발생하였다. 안전사고는 장병들의 생명과 안전을 위협하는 동시에 우리 군의 전투 준비 태세와 사기에 많은 영향을 미친다. 이와 같은 사고로 인해 부상자와 사망자가 다수 발생하였으며, 본 연구는 안전교육과 직무 스트레스가 육군 장병들의 안전행동에 미치는 영향을 실제로 분석하여 육군 내 안전행동 정착과 효과적인 관리 체계, 사고 예방의 기초 자료를 제공하고자 한다.
본 연구의 독립변수는 안전교육과 직무 스트레스로 설정하고, 종속변수는 안전행동을 설정하였다. 다양하게 분석하기 위해 안전분위기와 안전의식을 추가 변수로 포함하여 연구를 시도하였으며, 육군 장병 204명을 대상으로 진행하였다. 데이터 분석은 SPSS 통계 프로그램을 활용하여 상관관계분석과 다중회귀분석을 통해 연구가설을 입증하였다.
분석 결과는 안전행동에 큰 영향을 미치는 요인으로 ‘교육 프로그램의 이행도’로 확인되어 안전교육은 안전행동에 긍정적인(+) 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 장병들의 안전행동에 영향을 주는 것은 ‘역할 모호성’으로 분석되었으며, 직무 스트레스는 안전행동에 부정적인(-) 영향을 주는 것으로 분석되었다. 장병들의 ‘업무과다’는 주어진 업무가 많은 상황에서 규정과 방침 준수하려는 행동이 강하다는 것으로 분석되었는데 이는 안전행동 하위요인인 안전순응 행동과 안전참여 행동에 긍정적인(+) 영향을 미쳤다.
이 연구의 안전교육은 안전행동에 긍정적 영향을 미치며, 직무 스트레스는 안전행동에 부정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 안전교육이 안전행동을 예방하는데 중요한 역할을 하는 것을 확인하였으며, 직무 스트레스는 안전행동에 부정적인 영향을 미친다는 것을 입증하였다.
본 연구의 결과는 부대 차원에서 개선 방안을 제시하여 직무 스트레스를 관리하는 것을 강조하였고 육군의 체계적인 안전교육 프로그램을 설계하는 것이 중요하다. 육군의 전반적인 안전행동을 강화하기 위해 안전행동에 대한 기존 선행연구와 다른 정책적 시사점이 필요하며 연구의 방향을 확대하여 육군 외 다른 조직 적용될 수 있도록 향후 연구 방향과 기초자료를 제시하고자 한다.| Army soldiers play an important role in carrying out dangerous operations. The military is a special organization that involves a high-risk environment and physical burden.
According to the Army Accident Prevention Safety Manual reported in 2023, the number of safety accidents that occurred within the Army over the past seven years was 62%, and safety accidents occurred in various types such as fire accidents, gun accidents, and traffic accidents. Safety accidents threaten the lives and safety of soldiers and have a significant impact on the combat readiness and morale of our military. Such accidents resulted in many injuries and deaths, and this study actually analyzed the impact of safety education and job stress on the safety behavior of Army soldiers, providing basic data for the establishment of safety behavior in the Army, an effective management system, and accident prevention.
Safety education and job stress were set as the independent variables in this study, and safety behavior was set as the dependent variable. In order to analyze in various ways, a study was attempted including safety atmosphere and safety awareness as additional variables, and was conducted on 204 army soldiers. Data analysis used the SPSS statistical program to prove the research hypothesis through correlation analysis and multiple regression analysis.
As a result of the analysis, ‘implementation of the education program’ was identified as a factor that greatly influences safety behavior, and safety education was confirmed to have a positive (+) effect on safety behavior. ‘Role ambiguity’ was analyzed to affect the safety behavior of soldiers, and job stress was analyzed to have a negative (-) effect on safety behavior. The ‘workload’ of soldiers was analyzed as a strong behavior to comply with regulations and policies in situations where there is a lot of work assigned, and this had a positive (+) effect on safety compliance behavior, a safety behavior subfactor.
This study analyzed that safety education has a positive effect on safety behavior, and job stress has a negative effect on safety behavior. It was confirmed that safety education plays an important role in preventing safety behavior, and it was proven that job stress has a negative effect on safety behavior.
The results of this study emphasize management of job stress by suggesting improvement measures at the unit level, and it is important to design a systematic safety education program for the Army. In order to strengthen the Army's overall safety behavior, policy implications that are different from existing previous research on safety behavior are needed, and we would like to expand the direction of the research and present future research directions and basic data so that it can be applied to other organizations other than the Army.
- Author(s)
- 박관하
- Issued Date
- 2025
- Awarded Date
- 2025-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 안전교육; 직무 스트레스; 안전행동; 육군 안전교육; 스트레스 관리
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8115
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.