幼兒敎育機關에서의 인터넷 活用에 대한 硏究
- Alternative Title
- 敎師를 中心으로
- Abstract
- 본 연구는 유아교육기관에서의 컴퓨터 교육 및 인터넷 환경, 교사의 인터넷 활용, 인터넷 활용에 대한 교사의 인식 정도를 살펴 인터넷 교육 활용을 활성화하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 유아교육기관에서의 컴퓨터 교육 및 인터넷 환경 실태는 어떠한가?
둘째, 유아교육기관에서의 교사의 인터넷활용실태는 어떠한가?
셋째, 유아교육기관에서의 인터넷 활용에 대한 교사의 인식은 어떠한가?
넷째, 유아교육기관에서의 인터넷 활용교육에 대한 문제점 및 발전방안은 어떠한가?
연구의 대상은 서울 및 경기도에 위치한 유치원과 어린이집에 근무하는 교사를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지는 총 280부를 배부하여 229부를 회수하여 통계처리 하였다. 본 연구에 사용된 설문지는 유아교사의 일반적인 배경, 컴퓨터 교육 및 인터넷 환경실태, 활용실태, 인터넷에 대한 교사의 인식, 인터넷 활용교육의 문제점 및 발전방안 등을 알아보기 위하여 총 38개의 문항으로 제작하였다. 회수된 설문지의 통계처리는 SPSSWIN의 통계처리 프로그램에 의하여 이루어졌으며, 연구문제의 해결을 위해 백분율과 x^2(Chi-square)검증, t검증과 F검증을 실시하였다. 또한 사후 검증으로 scheffe 검증을 실시하였다. 이상과 같은 연구과정을 종합하여 본 연구문제에 대한 결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 공·사립유치원 및 어린이집의 컴퓨터 교육 및 인터넷 환경실태는 컴퓨터 교육 및 멀티미디어 기자재 활용 연수경험은 58.5%가 연수경험이 있었으며 이 중 국·공립유치원의 교사는 94.8% 연수경험이 있었다. 또한 연수경험이 있는 교사의 연수횟수는 2∼3회가 61.5%로 가장 많은 응답이 나왔다. 또한 컴퓨터 보유실태에서 국·공립유치원의 경우 유아대 컴퓨터의 비율이 10:1이 82.8%를 차지하였으나 다른 교육기관에서는 대부분 20:1 정도를 나타냈다. 유아교육기관의 홈페이지 구축현황은 24.0%로 홈페이지가 아직 구축되지 않은 기관이 76.0%로 나타났으며, 사립유치원이 다른 교육기관에 비해 더 많이 구축되어 활용됨을 알 수 있었다.
둘째, 유아교육기관에서의 교사의 인터넷 활용실태를 보면, 인터넷을 이용하여 교육을 해본 경험은 51.8%로 나타났는데 아직 48.2%는 인터넷의 교육적 활용을 못하고 있는 실정이었다. 또한 인터넷 활용 목적은 수업활용을 위한 자료검색이 76.5%로 대부분을 차지하였다.
셋째, 유아교육기관에서의 인터넷 활용에 대한 교사의 인식은 매우 긍정적인 생각을 하며 높게 나타났다. 인터넷을 통해 유아 호기심과 주의집중을 제고 할 수 있으며 업무수행에 도움을 줄 것이며 인터넷의 필요성 증가, 유아교육 현장에서 적용시 적절한 내용이 있다고 인식하였다. 경력이 높은 교사일수록, 학력이 높은 교사일수록, 담당유아연령이 높은 교사일수록 긍정적으로 인식하였다.
넷째, 인터넷 활용 교육에 대한 문제점과 발전방안을 알아본 결과 유의미한 차이가 있었다. 인터넷 활용교육에 대한 문제점을 분석해 본 결과는 교육용 사이트의 홍보부족이 가장 높은 비율로 나타났으며, 그 다음으로 교육정보의 질적내용이 부족하다, 체계적인 교사연수가 적다, 경제적 부담이 크다, 인터넷에 접속하기가 어렵다, 사용자의 기술이 미숙하다 순으로 나왔다. 또한 인터넷 활용교육에 대한 발전방안을 분석해 보면, 기기나 장비 등 시설확충이 가장 높은 비율로 나왔으며, 그 다음으로 교사연수의 필요성, 교사지침서 및 교안활용서 개발보급, 유아교육 관련 사이트 확충, 인터넷 활용에 대한 교사의 인식 전환, 유아의 능동적인 학습 유도 사이트 순으로 나타났다.|This study was intended to investigate the degree of teachers’s understanding on computer education, Internet environment, teachers’s application of the Internet and their degree of understanding on the application of the Internet in early-childhood educational institutions in order to activate the practical use of Internet education. For this purpose, the following study issues were set.
First, what are the realities of computer education and Internet environment in early -childhood educational institutions?
Second, what are the realities of teachers’ practical use of the Internet in early -childhood educational institutions?
Third, what are the realities of teachers’ understanding on the practical use of the Internet in early-childhood educational institutions?
Fourth, what are the problem of the Internet-based education and the plan for its development in early-childhood educational institutions?
The questionnaire research was conducted for teachers working in kindergartens and children houses located in Seoul and Kyonggi Province.
The questionnaire used for this study were composed of a total of 38 items relating to the general background of early childhood teachers, the realities of computer education and the Internet environment, the realities of its practical use, teachers; understanding on the Internet, the problem of the Internet-based education and the plan for its development and the like.
The questionnaire returned were statistically processed using the statistical program of SPSSWIN, and percentage, chi-square test, t-test and F-test were conducted to resolve the study issues. And Scheffee test was conducted as the post-test.
Based on the study results, the following findings were obtained:
First, teacher education should be reinforced for their cultivation of specialized knowledge so that the Internet may educationally effectively used and universalized in early-childhood educational institutions. But it is now limitedly provided for teachers in national and public kindergartens. And many opportunities for in-service training is not provided for them. Therefore, it is necessary to extend the opportunity for in-service training to teachers in every educational institution. And for effective Internet-based education to be conducted, the accompanying instruments and facilities should boldly be expanded. The Ministry of Education and Human Resources has currently established the computer practice room in elementary, middle and high schools around the country, constructed the superhighway communications network and provided every teacher with the personal computer. This effort would help teachers make practical use of the Internet education. The study result showed that the level of facilities for Internet education in private kindergartens and children houses were lower than that of national and public early-childhood educational institutions. In this light, it is necessary to construct the facility for Internet education at earlier date because the policy of the Ministry of Education and Human Resources have not applied to private educational institutions under the current situation that private kindergartens are occupying most of early -childhood educational institutions. That is, the physical environment for practical use of the Internet should primarily be fostered.
Second, it is thought that it is necessary to activate the construction of the homepage to activate teachers’ education based on the Internet. As seen in the questionnaire research, only 24.0% of the surveyed educational institutions had the educational institution of their own construction. If homepages are actively constructed, the exchange of information between teachers in early-childhood educational institutions and between students’ parents would become activated and the accompanying practical use of the Internet would be maximized.
Third, most of the teachers had the positive understanding of the educational use of the Internet and felt the need for it. More research is needed on Internet-used education for children and early-childhood educational institutions. In the future, studies on the practical use of the Internet should be actively conducted because it is expected that more and more teachers and children will make practical use of the Internet.
Fourth, it is necessary to provide diverse information and data so that teachers may continue to develop the website provided on the Internet and actually make practical use of information over the Internet on the educational field. And it is necessary to develop and disseminate the teachers’ manual and guidebook. Whether the practical use of the Internet in early-childhood educational institutions is appropriate for children development should be continually examined. And it is necessary to conduct the subsequent study on Internet-used education in the case that the Internet is actively used and the case that it is not actively used in early-childhood educational institutions. In addition, it is necessary to conduct a study on consideration of the Internet-used class plan throughout the domain of early-childhood educational processes and on how to make effective use of it.
- Author(s)
- 鄭榮殷 .
- Issued Date
- 2003
- Type
- Thesis
- Keyword
- 유아교육기관; 컴퓨터 교육; 인터넷
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8091
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.