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워게임 시나리오 관리모델 설계방안 연구

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비군사적 모의 분야를 중심으로
Abstract
민군작전이란 군이 주둔하거나 작전 수행 중인 지역에서 군부대와 정부
행정기관 및 주민 간의 상호관계를 다루는 지휘관의 제반활동이다. 또한,
군사작전 지원을 보장하고 민간 정부 행정체계를 확립하기 위하여 민군작전
5대 기능(행정, 치안, 구호, 자원관리, 선무)을 포함한 포괄적인 대민관계를
다루는 비군사적 작전이다.
이러한 비군사적 작전 연습/훈련을 위한 대표적인 모델은 민군작전
모의모델이 있다. 이 모델은 전구급 합동작전 모의모델인 태극JOS모델과
연동하여 합참의 지휘관 및 참모를 대상으로 전시 자유화지역 내 우군 작전
부대와 피난민, 전재민, 정부 및 비정부 기관, 국제기구 인원들 간의 비군사적
상호관계를 민군작전 5대 기능을 중심으로 모의하는 전구급 기능모델이다.
일반적으로 워게임 모델을 개발하는 데 필요한 주요 구성요소는 시나리오
관리모델, 세부 모의기능, 모의엔진, 데이터베이스, 상황도 및 사후분석체계,
연동체계 등이 있다. 그러나 본 연구에서는 워게임 시나리오 관리모델
설계방안에 한정하여 비군사적 모의 분야를 중심으로 연구를 수행하였다.
비군사적 모의 분야에서 시나리오 관리모델은 연습통제관이 개입하여 전시
자유화지역 내 우군 민사부대와 주민들 간 상호관계를 정량적인 규칙집합
(rule set)으로 표현하고 시나리오를 생성 및 변경, 삭제하는 것이다. 현대전의 추세가 우군 및 적군, 저항세력과 민간인에 대한 경계가
모호해지면서 다양한 정치, 군사, 경제, 사회, 문화현상 등을 충실히 반영한
비군사적 모의 연구가 절실히 요구되고 있다. 이를 연구하기 위해서는
풀어야할 문제가 두 가지 있다.
첫째, 민군작전 5대 주요기능에 대한 개념적 모델링 분석을 통해 전시
자유화지역 내 주민 성향 변화에 영향을 미치는 비군사적 모의 분야 워게임
시나리오 관리모델 연구가 필요하다. 둘째, 워게임 시나리오 관리를 위한
규칙집합 생성 및 최적화 기술을 모색해야 한다.
본 연구는 비군사적 모의 시나리오 운용 시 연습통제관이 임의로 개입하여
시나리오 생성 및 변경, 삭제 등을 지원할 수 있는 『워게임 시나리오
관리모델』 설계방안에 대한 연구를 수행하였다.
연구방법은 문헌연구와 모델링 도구를 활용하고 퍼지이론과 유전자
알고리즘의 최적화 기법, 고객만족도 측정방법을 적용하였다. 워게임
시나리오 관리모델의 구성요소는 시나리오 입력도구, 시나리오 발생 규칙집합
편집도구, 시나리오 처리도구로 설계하였다. 모델의 주요 기능은 입력된
전장상황 정보로부터 시나리오 발생 규칙집합을 편집한다. 그리고 지역별
데이터베이스를 기초로 초기 시나리오를 변경하고 진화적인 시나리오를
생성하여 연습실시자에게 전파하는 기능을 수행한다.
본 연구는 향후 지역별 민사부대와 주민 우호도 간 상호관계에 따라
생성되는 메시지 조합 방안과 보고서 전파에 대한 추가 연구가 필요하다.|Civil-Military Operation(CMO) is of overall activities of commander
dealing with the mutual relationship between the military corps and
government administrative agencies, and residents in where is strategy
forces stationed, or in the area that is running the strategy operations.
Also, it is a non-military operations dealing with the relationship
including five principal functionalities of civil-military operations(such as
administration, security, relief, resource management, pacification) of
overall versus the private sector.
Some of the typical simulation model for the non-military operations in
the exercise and training domain, there is civil-military operations model.
This model, in conjunction with Taeguk JOS(Joint Operations Simulation)
model which is used to exercise and train a theater level joint operations for commander and chiefs of ROK(Republic of Korea) JCS(Joint Chief of
Staffs), is the theater level functional model which is simulated the
non-military mutual relationship between friendly forces and refugees,
war suffers, the personnel of governmental and non-governmental
organizations, international organizations in the liberalized area at wartime
focused on the five principal features of civil-military operations.
Generally, the major components for development of wargame model is
consist of scenario management model and specific simulated functions,
simulation engine, databases, common operation picture, after action
review system, and linked interface system. However, in this study, to be
constrained in the wargame scenario management model, a study was
conducted to design its conceptual model focused on a field of
non-military simulation.
Wargame scenario management model can be generated and modified,
deleted non-military scenario interrupted by exercise instructor controller
upon quantitative analysis of the mutual relationship between the friendly
civil affairs units and residents in the liberalized area at wartime.
According to a trend of modern warfare, it is getting ambiguous to
determine the boundary of friendly and enemy forces, the armed forces
and civilians. This makes such needs faithfully to study on non-military
simulation that reflects research various political, military, economic,
social, culture phenomenon etc. In order to study this, there are two
problems to be solved.
First, there is a need for research of a wargame scenario management
model focused on a non-military field that affects the change of civilian’s
mood through the conceptual modeling analysis of civil-military
operations five principal functionalities in the liberalized area at wartime.
Secondly, it is necessary to seek a methodology of rule set generating and
optimization techniques for wargame scenario management. In this study, by exercise instructor controllers at the time of
non-military simulated operation who is random to intervene, a study
was conducted of the design proposal of "wargame scenario management
model" that is able to support creating and changing, deleting a scenario.
A methodology of this study is to utilize the literature research and
modeling tools, optimization of fuzzy logic and generic algorithm,
applying the method for measuring customer satisfaction.
The components of wargame scenario management model is consist of
scenario editor, rule set editor for scenario generating and scenario
processing tool. The main function of this model is to edit the rule set of
scenario generated from the situational information in the battlefield. Also
based on the local database it can change the default scenario
information, and can generate evolutionary scenario, performs the
function of diffusion throughout the exercise audience.
In this study, there is a need in near future for additional research on
propagating reports and on combination of messages that are generated
based on the mutual relationship between regional civil-affairs units and
civilians’ cooperative mood.
Author(s)
김석경
Issued Date
2015
Awarded Date
2015-02
Type
Thesis
Keyword
워게임비군사적 모의민군작전시나리오 생성규칙집합퍼지이론유전자 알고리즘
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/8053
Affiliation
(주)심네트
Advisor
김종만
Degree
Master
Publisher
한성대학교 국방과학대학원
Appears in Collections:
국방전력학과 > 1. Thesis
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