외식창업 성공요인이 창업의도에 미치는 영향에 관한 연구
- Abstract
- 본 연구는 식업과 창업의 특성을 파악하고 외식 창업의 성공요인을 실증적으로 분석하여 외식창업 성공요인을 제시하고자 하였다. 이를 통하여 외식 경영자나 신규 창업 예정자들은 물론 외식창업 관련 교육기관의 실무자 및 외식창업 컨설팅 관계자들에게 외식창업 성공에 대한 시사점을 제시하는 것을 연구의 목적으로 하였다.
실증분석에 필요한 속성 및 변수의 추출은 내용 타당성 제고를 위하여 선행 연구들로부터 추출하였고, 조사한 자료에 대한 분석 방법은 SPSS 18.0 통계 패키지 프로그램을 이용하여 분석하였다.
연구결과 첫째, 연령의 경우는 40대에서 외식창업에 대한 상대적으로 높은 의사가 확인되고 있으며, 소득의 경우 월 평균 100만 원대와 4백만 원대의 소득자가 상대적으로 높은 외식업 창업에 관심이 큰 것으로 확인되었다. 결혼여부에서도 기혼자의 경우 상대적으로 창업에 대한 관심이 높은 것으로 나타났다.
둘째, 본 연구의 측정변수의 인과관계와 관련한 타당성 검증을 위한 공통요인 분석결과 각 요인들의 신뢰도가 확인되어 요인분석을 실시하는데 큰 문제가 없는 것으로 나타났으며, 요인이 9개(자신감, 창의성, 성취욕구, 자본력, 업종컨셉, 점포특성, 입지특성, 사업가 정신, 창업의도)로 분류되었다.
셋째, 연구 개념간의 상관관계를 분석한 결과, 성취 욕구는 자신감과 창의성과 높은 상관관계가 있었으며, 사업가정신은 자본력과 업종컨셉 그리고 특히 입지특성과 높은 상관관계를 나타내고 있었다. 그 외에도 업종컨셉 및 점포특성은 자본력과 창업 의도는 창의성과 입지특성은 자본력 및 업종컨셉과 높은 상관관계를 볼 수 있었다.
넷째, 외식업 창업에 따른 창업자의 자신감과 창의성 및 성취욕구가 클수록 외식창업 성공요인이 미치는 영향이 큰 것으로 나타났다. 특히 자신감이 가장 큰 영향을 미치고 있었으며, 다음으로 성취욕구가 창의성보다 우선하는 요인으로 확인되었다.
다섯째, 하위가설인 성별, 학력, 결혼여부가 외식창업 성공요인과 유의적인 차이가 있는 것으로 확인되어 지지되었으나, 연령, 직업, 소득수준은 외식창업 성공요인과 유의적인 관련성이 없는 것으로 나타나 기각되었다.
여섯째, 외식창업 성공요인인 자본력, 업종컨셉, 입지특성, 점포특성, 그리고 사업가정신이 모두 외식창업의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 업종컨셉이 가장 중요한 요소로 인지하고 있었으며, 다음으로 사업가정신과 자본력, 점포특성 및 입지특성 순으로 중요함이 확인되었다.
마지막으로 본 논문이 가지는 의의는 외식산업에서 창업자의 특성과 인구통계적 특성에 따른 외식창업 성공요인 및 창업의도를 종합적으로 분석하여 연구를 하지 않은 상황에서 연구의 영역을 넓힌 것에 의의가 있다.|This study purposed to identify the characteristics of food service business and entrepreneurship and to analyze empirically and suggest the success factors of new food service businesses. The results of this study are expected to provide implications for the success of new food service businesses to the managers and future founders of food service business, faculty at educational institutions related to food service business, and food service business consultants.
In order to enhance content validity, we extracted attributes and variables for empirical analysis from previous studies, and analyzed collected data using SPSS 18.0.
According to the results of this study, intention to found a new food service business was relatively high in those in their 40s among age groups, and in those with average monthly income between 14 million won among income groups.
Second, in the results of analyzing common factors for testing validity related to causal relations among variables measured in this study, the reliability of each factor was high enough to conduct factor analysis and 9 factors were identified, which are confidence, creativity, desire for achievement, capital power, business concept, store characteristics, location characteristic, entrepreneurship, and entrepreneurial intention.
Third, in the results of analyzing correlations among the research concepts, desire for achievement was in a high correlation with confidence and creativity, and entrepreneurship showed with a high correlation with capital power and business concept and particularly with location characteristic. Besides, business concept and store characteristic were correlated with capital power, entrepreneurial intention with creativity, and location characteristic with capital power and business concept.
Fourth, the effect of the success factors of new food service businesses was higher when the entrepreneur’s confidence, creativity and desire for achievement were high. In particular, confidence had the most significant effect, which was followed by desire for achievement and creativity.
Fifth, sub‐hypothesis “The success factors of new food service businesses will be different significantly according to demographic characteristics” was accepted for gender, academic qualification and marital status, but rejected for age, occupation and income level.
Sixth, among the success factors of new food service businesses, capital power, business concept, location characteristic, store characteristic, and entrepreneurship had a significant positive effect on intention to found a new food service business. In addition, business concept was considered the most important factor, which was followed by entrepreneurship, capital power, store characteristic and location characteristic.
Lastly, this study is meaningful in that it extended the domain of research in the situation that few of previous studies analyzed comprehensively the success factors of new food service businesses and entrepreneurial intention according to entrepreneurs’ demographic characteristics in the food service industry.
- Author(s)
- 배혜숙
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 외식창업 성공요인; 창업의도
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7999
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