OAK

映畵속에 表現된 照明演出 技法에 關한 事禮硏究

Metadata Downloads
Abstract
현실의 조명은 감정이 없기 때문에 우리의 존재와는 무관하다. 또 의미가 없기 때문에 우리 인간의 정신에 아무런 의미도 부여하지 않는 듯 하다. 우연에 의한 것이 아니라면 현실의 빛은 비구성적이고 그렇기 때문에 비선택적이다. 현실의 빛은 특정한 사람이나 사물을 부각시키거나 지워버리려 하지 않고 사람과 사물을 비춘다. 간단히 말해, 현실의 빛은 의미없는 투사인 경우가 대부분이다. 하지만 공간에 있어서 빛은 우리 주변을 둘러싸고 있는 세계를 보이게 해주며, 질감과 모양, 색깔을 알아볼 수 있도록 해준다. 이것은 곧 절대적인 어둠으로부터 출발하였을때 빛은 창조자가 될 수 있다는 사실을 말해주고 있다. 빛이 피사체의 모습을 변화시키며 공간의 분위기를 새로운 느낌으로 창조해 나가는 것이다. 사물의 선, 악, 아름다움과 추함, 따뜻함과 차가움 등은 조명에 의한 빛에 의해 좌우되는 것이다. 실제로 존재하지도 않는 특성을 암시하며 시각자로 하여금 피사체의 본질을 왜곡시킬 수 있 는 것이다. 이와 같이 조명으로 연출되는 빛의 다양한 느낌은 공간을 연출하는 주 요인일 뿐 아니라 우리 인간에게 심리적, 정신적인 영향을 미치는 공간 구성요소이다. 이같은 공간에 있어서 빛이 영화에서 적용된 사례를 통한 분석으로 조명은 영화 공간구성의 중요한 요소로서만이 아니라 창조적인 작업자로서의 능력을 발휘할 수 있는 요소로 충분하다 할 것이다. 그렇기 때문에 영화에서 공간의 영역은 깊이의 효과와 입체감을 살려주는 빛에 의해 구획된다. 빛에 의해서 영화속의 공간이 함축되고 변형되며 사라지는 것이다.
이에 본 논문은 영화공간의 조명 연출기법에 관한 사례분석을 함으로서 빛의 중요성과 창조성을 재인식시키고, 실내 공간디자인의 조명설계에 대한 새로운 방향을 제시하고자 한다. 나아가 공간의 빛에 대한 더 깊은 고찰을 함으로서 자기만의 창조적인 빛, 자신만의 그려 보일 수 있는 빛의 세계를 제시한다.|Lightning in real life has nothing to do with the existence of human beings because it has no emotions. It seems it doesn't mean anything to the man's spirit because it doesn't have any meaning. If it's not generated by accident, the lightning in real life is not compositional but obligatory. In short, the light in our lives is mostly meaningless projection. However, within space, the lightning illuminates the world surrounding us, recognizing texture, shapes and colors. It means that the lightning can be a creator contrary to darkness. The lightning changes a shape of an object and creates spacial atmosphere in a new mood. Good and evil, beauty and ugly, warmth and coldness are created by lights of the lightning, The lightning can make viewers have distorted concept on an object different from its nature by just hinting a characteristic that's not actually exist. Likewise, various feelings of light produced by the lightning are not only major elements in creating a space, but also components of the space psy chologically and mentally influenced on human beings.
With analysis on cases where the lightning has been applied in movies, it can be said that the lightning is not only a component in spacial composition in movies but also a creative element. Because of the reason, the spacial part in movies is divided by the light that emphasizes reality and dimensional feeling. The space in movies is implicated, transformed and vanished.
Therefore, the purpose of this study is to recognize the importance and creativity of the light again and to suggest a new way of lightning project in spacial interior design by analyzing cases of techniques of lightning production in movies. Furthermore, my own creative light and unique world of light would be presented by deeply examining the light in space.
Author(s)
조상원
Issued Date
2000
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7922
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교
Appears in Collections:
미디어디자인학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.