양육수당정책 만족도와 부모의 양육효능감 간 관계 연구
- Abstract
- At the time of adoption of the Home Childcare Allowance policy , the beneficiary was only receiving 100,000 won per month for infants under 24 months belonging to the "households lower income group". The demand for childcare allowance has increased as the number of children eligible for childcare fees has expanded in 2012 and 2013, and it has begun to provide childcare allowance to all families who do not use childcare facilities from 2013.
The purpose of this study attempts to investigate the relationship between childcare allowance policy and parents' parenting efficacy and to examine how sociodemographic characteristics affect parenting efficacy.
In this way, parents can find out what kind of problems they have and what improvements are being made in their current child care policies, and how they affect parents' parenting efficacy.
The subjects of this study included 300 parents who receiving or had received childcare allowance and who living in the metropolitan area, especially this study was conducted surveys with the help of four childcare facilities in Namyangju and Guri City. A total of 300 questionnaires distributed by the present researchers were analyzed for 228 copies of the final research questionnaires after excluding invalid responses to the statistics.
The results of this study are as follows; Firstly, there was a significant difference among the group characteristics of satisfaction of the childcare allowance policy according to 'age'. Secondly, the results of the analysis of the differences between groups on parenting efficacy showed that there were significant differences according to the characteristics of 'age', 'education' and 'number of children'. 1) In terms of age, parenting efficacy was the lowest among those in their 30s who were the most vigorous aged to raise children. 2) The results showed that the higher the education level, the higher the parenting efficacy. 3) The results of the characteristics of the number of children show that the lower the number of children, the lower the response to parenting efficacy. Thirdly, there is no significant relation between satisfaction of childcare allowance policy and parenting efficacy. In general, it can’t not prove the reasoning that the childcare allowance policy will have a positive effect on the parenting efficacy through the economic and social satisfaction of the childcare by providing the certain support to the parenting. Furthermore, the positive function of childcare policy suggests that it can not support the expectation that it will provide some assistance in achieving the national policy goal of raising the birth rate.
Based on the results of this study, the suggestions are as followed; Firstly, a overall administrative system should be innovatively constructed to develop an effective birth promotion policy by creating an independent control tower dedicated to children's population policy. Secondly, comprehensive and scientific analysis should be done urgently at the national level where academics are participating in the question of what problems should be solved in order for the childcare allowance policy to lead to parenting efficacy. Thirdly, the limitation of the material efficacy of the monetary benefit centered childcare allowance policy will be limited in itself. Despite the expectation that the effectiveness of the universalistic welfare policy will be limited, the policy of childcare allowance which emerged as a product of welfare populism should be reconsider the overall policy direction to enhance the effectiveness of welfare policy. It is also necessary to consider whether the level of 'national accountability' for child support is appropriate. In other words, although the 'national accountability theory' that should be shared together and childcare is not the problem of the individual family but of the state is a trend suitable for the times, we should discuss whether the unrealistic and external policy is the role and capacity of the parents close to 'giving up' or not. | 양육수당정책 도입 당시 양육수당은 ‘차상위계층 이하인 가구’에 속한 24개월 미만 영아만을 대상으로 월 10만원씩 지급하였다. 한편 2012년, 2013년에 걸쳐 보육료 지원대상 아동이 전 연령으로 확대되면서 양육수당정책도 확대되어야 한다는 요구가 높아졌고 이에 2013년부터 보육시설을 이용하지 않는 모든 아동이 속한 가정에 양육수당을 지급하기 시작했다.
본 연구는 양육수당정책에 대한 만족도와 부모의 양육효능감 간의 관계를 규명하고 인구사회학적 특성이 부모의 양육효능감에 어떠한 영향을 미치는지 연구하는 데 그 목적이 있다. 즉 현재 시행되고 있는 양육수당정책이 자녀를 양육하고 있는 부모의 양육효능감에 미치는 영향에 대해 탐색함으로써 해당 정책이 어떤 문제점 및 개선할 요소들을 가지고 있는지를 이해할 수 있다.
조사대상은 수도권 지역에 거주 중이며 양육수당을 받고 있거나 받아본 경험이 있는 부모를 대상으로 남양주 및 구리시에 위치한 보육시설 네 곳의 도움을 받아 설문을 진행하였다. 본 연구자가 배부한 설문지는 총 250부로 통계에 유효하지 않은 응답을 제외한 후 최종적으로 228부를 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 양육수당정책의 만족도에 대한 집단 간 특성 가운데 ‘연령’에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 양육효능감에 대한 집단 간 차이를 분석한 결과는 ‘연령’, ‘학력’과 ‘자녀 수’의 특성에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 먼저 연령의 특성에서 보면 육아기 자녀를 양육하기에 가장 왕성한 연령대인 30대에게서 양육효능감이 가장 낮게 나타났다. 한편 학력의 특성에서 나타난 결과는 학력이 높을수록 양육에 대한 효능감이 비교적 높게 나타나는 것으로 검증되었다. 마지막으로 자녀수의 특성에서 나타난 결과는 자녀수가 적을수록 양육효능감에 대한 낮게 나타났다. 셋째, 본 연구의 결과에서는 양육수당정책의 만족도와 양육효능감은 유의한 관계를 가진다고 할 수 없는 것으로 나타나 양육수당정책은 양육에 일정한 지원을 함으로써 육아에 대한 경제적·사회적인 만족도를 통해 양육효능감에 긍정적으로 작용할 것이라는 기대를 뒷받침할 수 없었다.
본 연구의 결론을 기반으로 제언하는 바는 다음과 같다. 첫째, 양육지원정책만을 전담하는 독립적 기관을 설립하여 출산율 장려정책의 실효성을 제고할 수 있는 행정 시스템을 구축하여야 할 것이다. 둘째, 양육수당정책이 양육효능감으로 이어지기 위해 해결되어야 할 잠재적 문제 및 근본적 원인에 대한 국가적 차원의 종합적인 분석이 시급히 이루어져야 할 것이다. 셋째, 금전적 효과 중심의 양육수당정책이 갖는 물질적 효능감의 한계는 제한적일 수밖에 없을 것이다. 보편주의적인 복지정책이 갖는 정책의 효과성이 한정적일 것이라는 예측에도 불구하고 복지 포퓰리즘(populism)의 산물로 등장한 양육수당정책은 그 효과성을 높이기 위해 전반적인 정책 방향의 재고가 필요하다. 또한 양육지원에 대한 ‘국가책임론’의 수준이 적정한지를 고민하여야 할 것이다. 즉 자녀양육이 개별 가족만의 문제가 아니라 국가와 사회가 분담하여야 한다는 국가책임론이 시대적으로 적합한 흐름이라 해도 비현실적이고 외형적인 선심성 정책이 양육포기에 가까운 부모의 역할과 역량을 약화시키는 것은 아닌지를 논의해야 할 것으로 보인다.
- Author(s)
- 김가람
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 양육수당정책; 양육효능감; 정책만족도
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7833
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.