스토리텔링을 활용한 한국어 표현교육 방안 연구
- Alternative Title
- 다큐멘터리 텍스트를 중심으로
- Abstract
- 최근 한국어교육 분야에서는 기존의 교수법과 차별되는 의사소통 중심 학습법 및 학습자 중심 학습법에 관한 논의가 활발하게 진행되고 있다. 또한 많은 학습자들이 다매체 시대에 노출된 세대이며 한류의 영향을 받은 세대인 만큼 다양한 한국어 교육방법에 대한 필요성도 제기되고 있다.
이에 본 논문에서는 다양하고 흥미로운 방식으로 한국어를 학습할 수 있도록 하는 효과적인 교수 방안으로서 스토리텔링을 활용한 한국어 교육 방안을 제안한다.
스토리텔링은 교사와 학습자가 이야기를 통해 생각을 나누고 공감하는 과정에서 언어를 자연스럽게 이해하고 학습할 수 있도록 도와준다는 점에서 의사소통 중심의 교육방법으로 평가되고 있다.
이를 위해 제 1장에서는 연구의 목적과 필요성 및 연구 방법을 제시하고 선행연구를 검토하여 본 연구의 전반적인 방향을 제시하였다.
제 2장에서는 먼저 스토리텔링의 방법적 원리를 명시하기 위해 스토리텔링의 개념과 서사적 특성에 관해 자세히 고찰하고 다큐멘터리라는 장르에 대해 알아본 후, 스토리텔링과 다큐멘터리를 한국어교육 분야에서 어떻게 활용할 것인지 설명하였다. 그리고 다큐멘터리라는 영상매체를 실제 수업에서 어떠한 방식으로 활용할 수 있는지 계획하기 위하여 영상매체를 활용한 교수법 이론들을 정리하여 참고하였다.
제 3장에서는 앞 장에서 살펴본 영상매체를 활용한 교수법 모형들을 참고하여 스토리텔링과 다큐멘터리 텍스트를 활용한 실제 한국어 수업 모형을 제시하였다. 먼저 수업 모형을 제시하고 모형에 활용하게 될 다큐멘터리의 선정기준을 세운 후 그 기준에 따라 <북극의 눈물>을 실제 수업의 제재로 선정하였다.
모형 적용의 실제 사례에서는 수업 과정을 사전 준비 단계, 보기 전 단계, 보기 단계, 보기 후 단계로 나누어 각 단계별로 시행할 수 있는 학습 활동을 제시하였다.
사전 준비 단계는 주로 교사를 위한 수업 준비 단계로서 수업 자료 선정, 미리보기 및 편집, 세부 학습 지도안 작성 등으로 이루어진다.
보기 전 단계는 도입 활동과 예측 활동으로 나뉘며, 주제에 관한 질의응답을 통해 학습자의 흥미를 유발하고 학습 목표를 제시하는 단계이다.
보기 단계는 1차 시청 활동과 2차 시청 활동으로 나뉘며, 학습자들은 소리를 제거한 다큐멘터리 영상을 2회 시청하고 이해한 내용을 각자 정리하는 단계이다. 수업 중 수행해야 할 문제를 인식하는 단계로서, 교사는 학습자가 내용을 이해하도록 도와주어야 한다.
보기 후 단계는 보충 활동과 확산 활동으로 나뉘며, 수업의 주제에 맞는 다양한 과제 활동을 수행하는 단계이다. 본 논문에서는 기존의 교사중심 수업에서 탈피하여 학습자 스스로 스토리텔러가 되게 하는 적극적인 표현교육 방법으로, 소리가 제거된 다큐멘터리 영상을 보면서 스스로 작성한 대본을 내레이션 하는 과정까지를 목표로 설정하였다.
본 논문은 스토리텔링의 장점을 살려 학습자들의 흥미를 유발하고 적극적으로 수업에 참여하도록 하는 방법으로 영상매체인 다큐멘터리 텍스트를 선택하여 스토리텔링을 활용한 한국어 표현 교육 방안을 제시하였다는 데에 의의가 있다.
본 논문에서 고안한 학습 모형을 여러 여건상 실제 교육 현장에 적용하여 가시적인 효율성을 입증하지 못하였다는 것이 한계로 남았으나, 여러 이론적 방법을 통해 확인하였듯 스토리텔링은 교육적으로 매우 유용한 방법의 하나인 만큼, 앞으로 스토리텔링의 장점을 여러 각도에서 적용할 수 있는 연구들이 지속적으로 이루어지길 기대한다.| Recently there are many studies about communicative and learner-centered teaching methods in Korean language education. The need for diverse methods of Korean language education has been raised because most foreign students learning Korean are familiar with the multimedia and influenced by Korean wave.
This study proposes an introduction of story-telling in Korean language education as one of the effective and interesting teaching methods of language.
Story-telling is one of the communicative teaching methods which helps the students learn a new language easily while the students and the teachers share their ideas and thoughts through the story.
Chapter 1 gives the overall direction of this study by suggesting the purpose and the need of this study and reviewing the previous studies.
Chapter 2 clarifies the concept and the narrative characteristic of story-telling to suggest methodological principles of story-telling and gives informations about documentary. It explains how to use the documentary as a material of actual Korean language classes in references of organized teaching theories.
Chapter 3 presents a model of instruction of an actual Korean language class using story-telling and documentary text. There are also the selection criteria for the documentary text which is used in the Korean language class and then the documentary is selected by the selection criteria.
In the application of the model, the course of the class is divided into 4 stages : preliminary stage, pre-viewing stage, viewing stage and after-viewing stage. Each stages is also composed of different learning activities.
In the preliminary stage, the teacher selects, previews, edits the scenes as resources of the class and makes teaching plans.
The pre-viewing stage is composed of 2 kinds of activities : introduction activities and prediction activities - that motivate students and suggest the objectives of the class by questions and answers between teachers and students.
In the viewing stage, students watch the documentary 2 times without sound and try to reconstruct what they understood with help from the teacher.
The after-viewing stage is also composed of 2 kinds of activities - supplementary activities and expansion activities that students perform various task activities including speaking and writing needed for the subject of the class.
This study aims to suggest the teaching method differentiated from the conventional theories that enables the students to be the active story-tellers so that they can make a narration script for the scenes of documentary without sound and narrate it along the scenes.
This study has a differentiated educational significance that suggests a teaching methode of Korean expression using story-telling and documentary text as one of the effective and interesting ways of learning language stimulating students to participate actively in class.
This study has the limitation that the expected educational effects are not proven by real performance of the model in the class.
As this study confirmed through investigations on various educational theories that the story-telling is one of most effective educational methods, I expect that there will be more researches that apply the educational benefits of story-telling in different ways in the field of Korean language education.
- Author(s)
- 유현정
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 한국어교육; 표현교육; 스토리텔링; 다큐멘터리; 서사성; 영상매체; 시청각 교수법; 말하기; 쓰기
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7692
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.