소설텍스트를 활용한 논리적 표현 능력 향상 방안 연구
- Alternative Title
- 중학생을 대상으로
- Abstract
- This thesis aims to arrange a measure to enhance the logical expressiveness of secondary school students by making use of novel text. Logical expressiveness is an ability to express one’s idea with valid reason, according to logical thinking.
Logical thinking is formed during the problem-solving process. As learners look at various situations around them critically, they can perceive the problematic situations, figure out the causes of the situations, and suggest solutions. By repeating this process, the ability to think logically can be improved. This kind of problem-solving capability is an essential content in study. Also, it is essential for learners to solve problems they will confront as they live their lives. As its importance increases, the importance of logical writing training keeps increasing, because of the conception that logical writing is effective to improve the logical thinking ability.
Unfortunately, the environment where learners can improve their logical expressiveness is not fully built in Korean education system. It’s because of lack of teaching method as well as poor educational conditions where students cannot get constant writing education. Students are in hard situation because they are expected to have active writing ability even though they cannot get enough writing education. To solve such problem, this thesis will introduce learning methods to increase the logical expressiveness of learners.
Before introducing learning methods, actual problems found in secondary school learners should be examined. This process is important to grasp the sort of difficulties students suffer in their writing process. It is not easy for them to take a closer look at social phenomena and perceive the problems. Also, it is impossible for an individual learner to experience every social phenomena. Novel is a reflection of reality. By reading novel text, students can indirectly experience various social phenomena, and, by doing so, get better understanding of the society. Therefore, using novel text to approach problems of human being’s life is an meaningful attempt.
According to the analysis result, learners cannot grasp the basic information of novel text. Because of this problem, students cannot find problematic situations in novel text and they fail to produce accurate content in their writing. In addition, although they choose the subject of their writing, they cannot fully express their idea because they don’t know expression methods.
To solve these problems, this thesis introduced a instruction process which is divided into three parts; ‘analysis and understanding of novel text’, ‘acceptance and internalization of novel text’, and ‘production of logical text’. In analysis and understanding of novel text level, by applying novel reading education, learners analyze and understand contents of the novel text. Next, in acceptance and internalization of novel text level, by relating the contents with their own lives, learners internalize them and choose the subject of their writing. Finally, in production of logical text level, learners suggest their opinion in a paragraph form, and find grounds for their opinion from the novel text. In order to enhance the persuasive power of their writing, learners make use of some ‘patterns’.
Unlike common essay education, which is concentrate on answering fixed questions, this method encourages learners to actively find problem, set up the subject by themselves, and arrange their own opinion and grounds. It is anticipated that by repeating this process, learner’s logical expressiveness would be sharply improved.
| 본 연구는 중학교 학습자를 대상으로 소설 텍스트를 활용한 논리적 표현 능력 향상 방안을 마련하는 것을 목적으로 한다. 논리적 표현 능력은 논리적 사고를 기반으로 자신의 생각을 타당한 근거를 들어 서술하는 능력이라 할 수 있다.
논리적인 사고는 문제 해결 과정에서 형성된다. 학습자가 주변에서 일어나는 여러 현상들 비판적으로 바라봄으로써 문제를 인식하고, 문제 상황이 발생하게 된 원인을 밝혀 그에 대한 자신의 견해나 해결방안을 제시하는 경험이 반복될 때 논리적 사고가 신장될 수 있다. 이와 같은 문제 해결력은 학습자들이 학습을 수행 하는데 필수적인 요소이면서 학습자들이 살아가면서 직면하는 문제를 해결하는 데에도 필요한 능력이다. 그 중요성이 강조되고 있는 만큼 논리적인 글쓰기 훈련의 필요성 또한 높아지고 있다. 논리력을 향상시키기 위한 방법으로 논리적인 글쓰기가 효과적이라는 생각 때문이다.
그러나 학습자들이 논리적 표현 능력을 키울 수 있는 환경은 충분히 마련되어 있지 않다. 그 이유는 꾸준한 글쓰기 교육이 이루어지기 어려운 교육 여건과 학습자들의 논리적 표현 능력 향상 위한 교수 방법이 충분히 개발 되지 못했기 때문이다. 학습자들은 글쓰기 교육이 충분히 이루어지지 않은 채 능동적인 글쓰기 능력이 요구되는 교육 현실 속에서 글쓰기의 어려움을 겪고 있다. 이를 위해 본 논문에서 학습자들의 논리적인 표현 능력을 향상 시킬 교육 방안을 제안하고자 한다.
교육 방안을 제안하기 위해 먼저 중학교 학습자들의 실제 글에서 발견되는 문제 양상을 살펴보았다. 학습자들이 글을 쓰는데 있어서 어려워하는 부분을 파악하기 위함이다. 중학교 학습자가 사회현상에 주목하여 문제를 인식하는 일은 쉽지 않은 일이다. 또한 학습자 개개인이 이 세상의 모든 사회 현상을 직접 경험해 보는 것은 불가능하다. 소설은 현실의 반영이다. 학습자들은 소설을 읽음으로써 우리 사회에서 일어날 수 있는 다양한 현상에 대한 간접 경험을 할 수 있고, 이를 통해 자신이 사는 사회 전반에 대한 이해를 제고할 수 있다. 따라서 소설 텍스트를 활용하여 인간의 삶의 문제에 접근해 보고자 하였다.
학습자들의 글을 살펴 본 결과 학습자들은 소설 텍스트의 기본 정보를 파악하지 못하고 있었다. 소설 텍스트의 핵심 요소를 파악하지 못하기 때문에 소설 텍스트에서 나타나는 문제 상황을 발견하지 못하여 내용 생성에 오류가 발생하였다. 그 다음으로 나타난 문제점은 어떠한 주제로 글을 써 내려갈지 설정을 하였다 하더라도 표현 방법을 모르면 말하고자 하는 바가 충분히 서술되지 못하였다는 것이다.
이를 해결하기 위해 지도 단계를 ‘소설 텍스트의 분석과 이해’, ‘소설 텍스트의 수용과 전이’, ‘논리적 텍스트 생산’으로 나누었다. ‘소설 텍스트의 분석과 이해’ 단계에서는 소설 읽기 교육을 통해 내용을 분석하고 이해한다. ‘소설 텍스트의 수용과 전이’ 단계에서는 전 단계에서 이해한 내용을 자신의 삶과 관련지어 봄으로써 이를 내면화하여 어떠한 내용을 논제로 삼을 것인지 자신의 입장을 정한다. 마지막으로 ‘논리적 텍스트 생산’ 단계에서는 글의 각 구성요소를 문단 형식을 갖추어 논제에 따른 자신의 견해를 밝히고, 소설 텍스트에서 그에 대한 근거를 마련한다. 자신의 주장의 설득력을 높이기 위해 근거를 제시하는 방법으로 ‘패턴’을 활용한다.
본 연구는 정해져 있는 논제에 답을 쓰는 일반적인 논술 교육이 아닌 학습자가 주체적으로 문제를 발견하여 이에 대한 논제를 설정하고 그에 대한 주장과 근거를 마련하는 것이다. 학습자의 능동적인 글쓰기 경험이 반복됨으로써 논리적 표현 능력이 향상될 것으로 기대한다.
- Author(s)
- 김경선
- Issued Date
- 2018
- Awarded Date
- 2018-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 논리적 표현 능력; 소설 읽기 교육; 주장하는 글; 글쓰기 과정; 쓰기 교육; 자기화; 문단 쓰기; 논증 방법; 패턴
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7624
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.