설화의 이야기판을 활용한 한국어 말하기 교육 연구
- Alternative Title
- 「콩쥐팥쥐」를 중심으로
- Abstract
- 이 연구에서는 한국어 교실의 말하기 활동을 활성화하고 수업 제재로 구어의 실제성을 확보하는 한편, 한국 문화에 적합한 말하기 태도를 함양하는 효과적인 방안으로 설화의 이야기판을 활용할 것을 제안한다.
이야기판은 설화가 구연되고 있는 연행현장을 말한다. 이야기판에서 화자는 청자의 상황이나 반응을 고려하며 설화의 구연을 주도한다. 때문에 효과적인 이야기의 구연을 위해서, 화자의 적극적인 말하기 수행의지가 동기화되고 다양한 언어적‧비언어적 전략의 사용이 촉진된다. 이야기의 기본 모티프를 벗어나지 않는 선에서 창의적인 언어 표현이 가능하다. 이러한 산출의 경험과 이야기판의 맥락 속에서 이루어지는 언어적‧비언어적 전략의 사용은 학습자의 의사소통 능력을 향상시킨다. 또한 이야기판은 자유로운 청자 반응을 전제하는데, 이는 화자에게 시의적절한 피드백으로 작용한다. 또한, 이야기판에서 화자와 청자 간의 상호작용을 통해 학습자의 발화로 문화적 차이에 대한 다양한 논의를 이끌어낼 수 있다.
교사는 교사의 구연을 통해 구어의 특성과 말하기 전략, 담화의 구조 및 표현 방식을 숙지시키고, 현재 언어문화에서 통용되는 구어의 특성과 비언어적인 전략의 사용을 효과적으로 드러낸다. 또한 학습자가 혼자서 이야기를 이끌어 가는 데 무리가 없도록 단계적인 연습 활동을 준비하여, 학습자가 교사의 구연을 모방하는 말하기에서 구연자의 특성을 가미한 창의적인 말하기로 나아갈 수 있도록 돕는다. 최종적으로는 교사가 제공하지 않은 즉, 공유되지 않은 텍스트로 학습자의 자율적인 말하기 활동이 이루어지면서, 이야기판의 형성 원리가 교실 환경에 그대로 재현되게 된다. 텍스트의 공유 여부에 따라 청자 반응이 다르게 나타날 것이고 그에 따라 화자에게 요구되는 대처 능력 또한 다르게 나타나, 단계별로 다양한 요인이 작용할 것으로 기대된다.|The purpose of this study is to suggest the use of the folktale storytelling arena as an effective option to increase the speaking activity in Korean classes, secure the practicality of a spoken language as a teaching material, and cultivate the speaking attitude suitable for Korean culture.
A storytelling arena means the actual place for narrating a folktale. A narrator on the storytelling arena leads the folktale by taking listeners' situation or response into consideration. For the effective storytelling, it is necessary to motivate a narrator to have a will to perform speeches actively and use various verbal and non-verbal strategies. It is possible to make creative verbal expressions within the basic motif of the story. The use of verbal and non-verbal strategies within the context of the storytelling arena and the output experience helps the learners to improve their communicative competence. A storytelling arena requires the listeners' response, which is timely feedback to the narrator. The narrative-listener interaction on a storytelling arena is possible to cause various discussions about the cultural difference led by the learners.
A teacher’s storytelling teaches a spoken language’s characteristics, speaking strategies, and the structures and expression types of the conversation, and shows the characteristics of a spoken language and the use of non-verbal strategies currently used in the linguistic culture. And the teacher prepares for step-by-step practice activities to help learners to develop their speaking ability from the imitation of the teacher’s storytelling to the creative speech with the narrator's characteristics. Finally, the learners perform autonomous speaking activities with unshared texts not provided by the teacher. And the same principle of forming a storytelling arena is reproduced in the classroom environment. The listeners’ responses are different according to the presence of a shared text or not, thus coping abilities required for a narrator are varied. It is expected that various factors will act depending on stages.
- Author(s)
- 장수영
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 한국어 말하기 교육; 이야기판; 설화
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7577
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.