서울지역 초등학교 학교도서관의 학부모멘토링 프로그램에 관한 연구
- Abstract
- 지식기반 사회에서는 다양성과 독창성이 강조되어 학교교육의 본질과 역할은 더욱 확대되어야 할 필연성을 가지고 있다. 그러한 학교교육을 지원하기 위하여 학교도서관의 역할 또한 체계적이고 동적인 요소들을 포함하고 있어야 한다.
또한 학교도서관은 독서를 통한 인성교육은 물론 교수-학습과정에 필요한 다양한 정보자료를 제공하여 열린 교육이나 자기 주도적 학습을 가능하게 하는 학교교육의 핵심인 동시에 교육과정 운영을 위한 필수적인 기관으로서 그 중요성이 강조되고 있다.
지금까지는 학교도서관의 기본적인 시설, 장서확충, 전담관리 인력배치 등의 항목에 중점을 두어 왔다면 이제는 이용자를 위한 다양한 서비스, 독서교육의 활성화, 도서관 활용 프로그램의 강화 등의 지원을 위한 세분화되고 구체적인 프로그램이 필요하게 되었다.
특히 학생이 처한 사회적·경제적 환경에 따라 영향이 있을 것이라는 가정 하에 도시 저소득층 학생들을 대상으로 학교도서관을 이용한 학부모 멘토링 프로그램을 시작하게 된 배경이기도 하다.
이에 본 연구에서는 서울시 북부교육청에서 실시하고 있는 저소득층 학생을 위한 학교도서관 내 학부모 멘토링 프로그램을 조사 분석하여 학교도서관 활성화 방안의 하나로 발전시키고자 한다.
본 연구를 위하여 서울북부지역 5개 초등학교에서 실시하고 있는 학교도서관 학부모 멘토링 프로그램을 다각적으로 분석하였다. 우선 학교별 멘토링 현황을 분석하고 멘토, 멘티, 전담자에 대한 설문조사 및 담임교사와 방과 후 교사를 포함한 면담조사를 실시하였으며 멘토링 후에 멘토가 작성한 멘토링 활동일지를 분석하였다.
본 연구 결과 학교도서관 학부모 멘토링 프로그램은 다음과 같이 요약될 수 있다.
첫째, 저소득층 대상아동에게 세상의 관심으로 소통을 만들어가는 학교도서관 활동이다.
둘째, 저소득층 대상아동의 독서능력을 향상시키는 활동이다.
셋째, 학교도서관의 소외계층 이용자를 위한 서비스 확대로 볼 수 있다.
넷째, 학교도서관 활성화에 이바지하는 역할을 한다.
다섯째, 멘토의 관심과 사랑으로 대상아동의 행동 및 태도변화를 가져온다.
여섯째, 다양한 독후체험활동을 통하여 삶의 방식을 체험케 하고 멘토-멘티간의 상호적인 상승효과를 가져온다.
일곱째, 멘토링 프로그램의 개선사항으로 멘토의 전문성 강화, 독후활동자료의 지원, 멘티에 대한 적절한 요구수용, 멘토의 시간약속에 대한 철저한 이행이 보완되어지기를 바라고 있었다.
마지막으로 이 프로그램의 발전방안은 멘토에 대한 전문적인 교육, 일반아동으로의 확대, 멘토들의 정기적인 모임, 활동일지로 엮어진 책 발행, 활동 후 설문조사로 피드백을 얻어 실제적인 도움이 되도록 한다.
이상과 같이 학교도서관 학부모 멘토링 프로그램은 학교도서관의 역할을 확대하고 사회적으로 소외받을 수 있는 대상아동에 대하여 독서를 통하여 더 넓은 세계를 접하도록 함으로써 책과 함께한 작은 소통이 궁극적으로 사회양극화 해소를 위한 하나의 계기를 만들어 가고 있다.|Current knowledge-based society inevitably calls for further expansion of public education's qualities and its role, as it emphasizes more of diversity and creativity.
To support the public education, it's libraries should also contain more of systemized and dynamic features. School libraries educate through reading, and provides variety of data on teaching-learning process, which is the core of public education where allows students open and self-leading education. At the same time public school libraries are becoming more valuable to curriculum management.
The focus of the past was to basic infrastructure, expanding library, placing librarians in school libraries, has been moving to the current trend of providing variety of services to users; vitalizing the library and its services and programs to use libraries effectively, especially for the users.
Especially, parent mentoring program in public school library for students from low-income families started partially due to the assumption of economic and social status may have effect on students.
Here, this study focused on and analyzed the mentoring program for low income families practiced by Northern Seoul Metropolitan Office of Education, and develop the program to become an opportunity to vitalize the school library.
Parents mentoring programs from five Northern Seoul elementary schools were analyzed from many different perspectives for this research. Firstly analyzed current status of mentoring program, interviewed mentor, mentee, and people in charge of these programs, were surveyed, and homeroom teachers, after school curriculum teachers were interviewed. Also the mentoring journals by mentor were analyzed.
The outcome of this research of public school libraries' mentoring is to be summarized as followed;
First, an act of allowing students from low-income families to communicate with the world with interest.
Second, an effect way to improve reading skills for subject children from low-income families.
Third, this could be expansion of service to alienated users of school library.
Fourth, it contributes to vitalize the school library.
Fifth, attention and affection of the mentor will bring behavior and attitude changes to subjected children.
Sixth, through diverse after-reading activities, other ways of life can be experienced, and mentor-mentee relationship will be improved.
Seventh, mentoring program's undergoes difficulties in following areas; professionalization of mentors, support of after-reading materials, appropriate acceptance of mentees' requests, and strict time keeping of mentors. And reform or improvement plans should be sincerely thought of and is being requested.
Lastly, this program's development plans are feed backed by professional education for mentors, magnification to the general students, periodical meeting of mentors, book publication compiling with activity journal, and question survey after the activity.
Based upon this research, school library parent mentoring program expands the role of school library, inviting the students with any possibility of being alienated from the society to the broader world by books. Eventually, this chance is to allow the small communication started out with books bring changes to the society and help to diffuse the social gap conflict in our society.
- Author(s)
- 김희숙
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 초등학교; 학부모 멘토링; 저소득층; 학교도서관 활성화
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7569
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.