서울시 강북지역 자치구 대표도서관의 희망도서 서비스 운영 현황 분석 및 개선방안 연구
- Abstract
- 본 연구는 도서관에서 제공하는 이용자 대상 서비스 중 희망도서 서비스에 관한 연구로, 공공도서관을 대상으로 하여 진행하였다. 본 연구는 현재 공공도서관에서 제공하고 있는 희망도서 서비스의 현황을 분석하고, 서비스를 이용하는 이용자와 서비스를 제공하는 담당자가 각각 희망도서 서비스에 대해 가지는 의견 및 요구를 조사하여 희망도서 서비스의 문제점을 점검하고 개선 방안을 모색하는 데 그 목적이 있다.
이를 위해 다음과 같은 연구 방법으로 연구 방법을 적용하였다.
먼저 강북지역 자치구 대표도서관 중 데이터 수집이 가능한 7개관을 대상으로 홈페이지의 희망도서 서비스 안내 현황과 3년간의 신청 승인 및 취소 데이터를 수집, 분석하였다.
또한 도출된 데이터 분석을 바탕으로 하여 희망도서 서비스의 의견 및 요구를 조사하기 위해 희망도서 서비스를 1회 이상 이용해 본 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 4개관의 희망도서 서비스 담당 사서들에게 심층 인터뷰를 진행하였다.
수집된 데이터를 분석한 결과, 홈페이지 안내와 관련하여 희망도서와 관련된 설명 항목이 각기 다르게 명시되어 있는 것으로 나타나 이용자를 위한 안내 사항의 점검이 필요하였다. 또한 데이터 분석 결과 전체적인 도서관들 모두 신청 승인 및 취소 건수는 조금씩 증감 추세를 보이고는 있으나 전체적으로는 비슷한 추이로 진행되는 것으로 나타났다. 즉 새로운 이용자의 유입보다는 서비스를 아는 기존 이용자의 이용에 영향을 더 많이 받는 것으로 나타났다.
덧붙여 이용자 신청의 취소 사유 중 ‘소장중 및 이미 신청된 도서’가 가장 많이 나타났으며, 양적 기준으로 ‘출간년 과년 도서’, 질적 기준으로 ‘전문도서’가 가장 많이 취소된 것으로 나타났다. 특히 전체 희망도서 취소 사유 중 소수 특정 사유에 다수의 의견이 집중되는 경향이 나타났다.
마지막으로, 이용자 설문조사와 사서 인터뷰 결과 이용자들은 희망도서 취소 사유 중 사유로 적합하지 않은 것들이 있으며, 사서들 또한 선정기준에 따라 희망도서를 선정하는 것에 대해 어려운 점이 있음을 지적하고 있다. 또한 희망도서 서비스가 지니는 문제점에 대해서는 이용자와 사서 모두 공통적으로 홍보의 결여를 지적하였으며 그 외 신청 도서의 신속한 제공과 제도적인 측면에서의 서비스가 재정비되어야 할 필요성을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 또한 이용자와 담당 사서 모두 희망도서 서비스에서 문제점으로 지적한 처리시간의 문제를 상호대차 서비스를 통해 보완할 수 있다고 보고 있는 것으로 나타났으나 인적, 제도적 지원 방안이 뒷받침되고 있지 않은 것으로 나타났다.
이에 본 연구에서는 다음과 같은 개선 방안을 제시하였다.
첫째, 희망도서 서비스의 활성화 및 이용률 증가를 위해서는 이용자를 대상으로 한 구체적인 홍보 전략이 필요하며, 안내 사항이 정확하고 상세하게 설명되어야 함과 동시에 안내사항 개발 또한 지속적으로 갱신되어야 한다.
둘째, 희망도서 서비스가 ‘이용자 참여로 만들어지는 도서관 서비스’라는 부분에 초점을 맞추고 인식하여, 희망도서 선정 기준 등에 가지고 있는 이용자의 의견을 효과적으로 규정 및 수서정책에 반영하여 희망도서 서비스가 지니는 효과성이 증대될 수 있도록 활용해야 한다.
셋째, 희망도서가 신청되어 이용 가능한 상태가 되기까지의 절차 및 소요시간을 효율적으로 줄이기 위해서는 도서 납품 업체와의 조정이 필요하며, 한편으로는 희망도서 신청이 되지 않을 경우에도 취소 통보로 서비스를 끝내는 것이 아니라, 상호대차 서비스 등의 타 서비스를 통하여 이용자의 정보요구를 충족시켜야 한다. 이를 위해서는 한정된 수서 인력의 업무 가중을 분산시킬 수 있는 방법의 마련과 상호대차 협정기관과의 긴밀한 협력이 요구된다.| This paper is a research about the User-Driven Acquisition of the public library. The purpose of this paper is to improve of the User-Driven Acquisition through the analyzing current state of this service, and gathering the opinions of the user and librarian. For this purpose, this paper was adapted by following methods.
First, to gather and analyze for the state of information about the User-Driven Acquisition and the data of the approval or cancelation of this service in 3 years for the 7 district main libraries, which is located in Gangbuk region of Seoul.
Second, based on the analyzing of deducted data, the researcher did the survey for the opinion and request of the users, who have used this service more than one time. Also, this paper offers the interview of the librarian at the 4 of 7 libraries.
As the result of research, website information is needed to check for the user because the list of User-Driven Acquisition is not matched with website. Also, the result of analyzing data is that the number of approval and cancelation for the requested book is almost same among the libraries. In other words, there are few new users so that this service is influenced by existing users. In addition, the most portion of reason for the cancelation is that the requested book is already possessed and requested now. Also, the case of quantity is the requested books are too old, and the case of quality is the requested books are too professional. Especially, the reason for the cancelation is too focused on a few reasons.
Finally, the result of interview of user is that the users are not admitted the reason why their requested books are rejected. The result of librarian is that they are usually in trouble when they decide the request book by their standard. The user and librarian said that the marketing for this service is not enough as much as others. They also said that the process is too slow, and this service system needs to reorganize. Furthermore, they think that the problem of the speed can become better through interlibrary loan service. But, it should be needed for the institutional and human supports.
So, this paper introduces the following solutions for those problems.
First, for invigorating and increasing the utilization rate of User-Driven Acquisition, the marketing system is necessary for the user. And, the correct and detail information should be explained with developing and renewal information constantly.
Second, User-Driven Acquisition should focus on that ‘the library, which is made by user’s participating. And, the library accepts the user opinion effectively so that they can increase the efficiency of this service.
Third, to be short the time to receive the book since the user requested needs to adjust between the library and supplier. Other hands, it needs to not only let them notice the cancelation, but also the systems including Interlibrary Loan Service. So, it will satisfy the user when the request is rejected. For this, the method to distribute of the librarian’s weighted works, and libraries required to be close for the interlibrary service.
- Author(s)
- 유재은
- Issued Date
- 2015
- Awarded Date
- 2015-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 희망도서 서비스; 희망도서 선정기준; 취소사유; 공공도서관; 설문지; 인터뷰
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7553
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