OAK

사물인터넷(IoT) 기반 건강증진형 보험서비스의 사용자 수용의도에 관한 연구

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Abstract
최근 급속한 고령화와 만성질환의 증가로 인해 경제적 부담이 심각해짐에 따라 국민들의 진료비 부담 경감과 함께 웰니스 중심의 건강한 삶의 중요성에 대한 인식확대로 국민의 관심은 기대수명 보다 건강수명 연장, 치료중심에서 사전예방 등으로 변화하고 있다. 이런 사회적 수요 증가와 4차 산업혁명시대의 웨어러블 디바이스, 사물인터넷 등 디지털 신기술이 결합되면서, 헬스케어 산업이 빠른 성장세를 나타내고 있다. 사회경제적 변화에 따라 보험과 헬스케어가 결합된 건강증진형 보험상품 개발이 활성화되고 있는 추세이다.
본 연구에서는 아직 도입 초창기인 건강증진형 보험상품에 가입하는 소비자들의 수용의도에 영향을 미치는 잠재요인들을 분석하는데 긍정적인 요인과 부정적인 요인을 동시에 고려할 수 있는 가치기반수용이론(Value-Based Adoption Model: VAM)을 기반으로 주 연구모형을 설계하였으며, 건강증진형 보험서비스의 지각된 편익과 희생이 지각된 가치에 미치는 영향 및 지각된 가치가 수용의도에 미치는 영향을 알아보고 가치기반수용이론을 활용하여 각 항목에 미치는 중요한 요인들을 파악하고자 한다. 건강증진형 보험서비스의 잠재적 대상자인 20세 이상 일반인을 대상으로 설문조사를 하였으며, 실증분석을 통하여 도출한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, IoT 기반의 건강증진형 보험서비스의 지각된 편익을 유용성, 즐거움 등 2개의 요인으로 구성하였다. 건강증진형 보험서비스의 사용을 통하여 얻는 지각된 편익은 지각된 가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지각된 희생은 기술적 특성, 혁신저항, 프라이버시 염려 등 3개의 요인으로 구분하였고, 이러한 3개의 요인들이 지각된 가치에 미치는 영향을 살펴보았다. 실증분석 결과는 혁신저항은 지각된 가치에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 검증되었지만 기술적 특성과 프라이버시 염려는 유의하지 않는 것으로 나타났다. 따라서 지각된 편익이 지각된 가치에 보다 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 지각된 가치와 수용의도 간 관계에서 소비자들의 지각된 가치가 클수록 수용의도도 높아지는 것을 확인하였다. 마지막으로, 조절변수는 개인 혁신성으로 구성하였으며, 개인 혁신성에 따라 연구변수 상호 간에 조절효과는 없는 것으로 나타났다.
이상과 같이 본 연구에서는 IoT 기반의 건강증진형 보험서비스의 사용을 위하여 가치기반수용모델을 기반으로 잠재요인들에 대하여 분석하여 사용자들이 지각하는 가치를 향상시킬 수 있는 요인들에 대하여 규명하였고, 이를 통하여 보험회사와 인슈어테크 스타트업체에 유용한 건강증진형 보험서비스 개발 및 맞춤형 마케팅 전략에 필요한 시사점을 제시함으로써 국내 인슈어테크 산업의 성장과 발전에 기여할 수 있을 것으로 기대한다.
| With the recent rapid aging and the increase in chronic diseases, the economic burden has become serious. As the burden of medical expenses has increased and the awareness of the importance of a well-being-oriented healthy life has been increased, the public's attention has shifted to a 'healthy' life expectancy rather than just the expected life expectancy. With the increase in social demand for new digital technologies such as wearable devices in the 4th Industrial Revolution, the healthcare industry is showing rapid growth. According to the socio-economic changes, the development of health-promoting insurance products that combine insurance and health care is in an active trend.
In this study, the Value-Based Adoption Model, which can consider both positive and negative factors at the same time, analyzes potential factors affecting the acceptability of consumers who subscribe to health promotion insurance products. The effect of the benefits and sacrifices on the perceived value and the effect of perceived value on acceptance intention were utilized and the Value-based Adoption Model was used. Therefore, we want to understand the important factors affecting each item. First, the perceived benefits of IoT-based health promotion insurance services were composed of two factors: usability and enjoyment. The perceived benefit of using health promotion insurance services was found to have a positive effect on the perceived value. Second, innovation resistance was proved to have a negative effect on the perceived value, but technical characteristics and privacy concerns were not that significant. Therefore, it was found that the perceived benefits have more influence on the perceived values. Third, in the relationship between the perceived value and the acceptance intention, it was confirmed that the greater the perceived value of consumers, the higher the acceptance intention. Lastly, the moderating variable was composed of personal innovation, and it was found that there was no moderating effect between research variables according to the individual innovation.
As described above, this study analyzed potential factors based on the value-based acceptance model for the use of IoT-based health promotion insurance services, and identified factors that could improve the value perceived by users. Through this, it is expected to contribute to the growth and development of the domestic insurtech industry by presenting the necessary implications for the development of a health promotion type insurance service and customized marketing strategies useful to insurance companies and insurtech start-up companies.
Author(s)
조성수
Issued Date
2020
Awarded Date
2020-08
Type
Thesis
Keyword
사물인터넷인슈어테크건강증진형 보험서비스가치기반수용모델수용의도
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7454
Affiliation
한성대학교 지식서비스&컨설팅대학원
Advisor
전우소
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
스마트융합컨설팅학과 > 1. Thesis
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