OAK

비극적 神話의 創造와 꿈

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Abstract
우리 현대 문학사에 유별나면서도 독특한 영역을 차지하고 있는 최인훈의 작품은 먼저 소재선택에서 부터 다른 작가와 구분되는 점이 많다. 또한 그가 사용하고 있는 문학적 장치들도 간단치 않아서 어떤 경우에는 관념의 미학을 추구하는 작가로 분류되기도 하고, 이데올로기에 대한 비판을 바탕으로 하는 강한 정치성을 지향하는 문학인으로 평가되기도 한다.
세태적인 것 보다는 인간 존재의 본질문제에 더 많은 관심을 기울이는 지식인으로 지목되는가 하면, 다양한 언어체의 활용을 통해 산문예술의 가능성을 끊임없이 시험해 보인 예술가로 내세워지기도 한다. 이 모든 견해들은 최인훈 문학의 속성을 이해하는데 있어 그 어느 것도 버릴 수 없는 중요성을 가지고 있는 것이 사실이다.
본고에서는 작가 최인훈이 1970년대를 기점으로 해서 쟝르의 이동을 보여주고 있는 점에 주목하고자 한다. 소설에서 희곡으로 전환하면서 고전의 새로운 해석을 통해 현대와 접목을 시도하여 문학사에서 독특한 평가를 받고있는 「옛날 옛적에 훠어이 훠이」를 분석, 이를통해 이전의 소설세계와 이후의 희곡세계가 서로 일맥상통하는 의식의 흐름을 보인다는 점을 구명할 것이다. 동시에 한 작가의 세계관과 인식의 바탕이 시대의 흐름에 어떻게 적용하였는가를 알아보고자 한다.
먼저 희곡에 나타난 신화적 상상력의 힘에 대해 신화비평적 시각에서 분석해 보았다. 전통적 예술가의 근원적 체험은 창조의 근원이기는 하나, 깊이를 측정할 수 없기 때문에 근원적 체험에 형식을 부여해 주는 신화적 이미지를 요구하게 된다. 최인훈의 이 작품은 동서양을 막론하고 공통적으로 존재하는 속죄양모티브를 가지고 있었다. 그 신화적 이미지는 인간의 삶을 올바른 방향으로 유도하는 기능을 하기도 하고 사회적 정신의 갈망에 부응하기도 한다.
특히 그는 아기장수설화의 원형적 모습인 속죄양모티프를 사용하여 비극적 민중의 모습을 보여주었으며 사랑과 화해, 그리고 구원에의 의지로 까지 승화시켜 놓았다.
또한 설화에 나타난 대속자의 개념과 관련하여 분석하였다. 고전과 현대의 융화로 만들어진이 작품은 영원히 되풀이되는 민중들의 좌절, 그리고 이상세계를 그리지만 그것은 민중들의 상상의 세계에만 있고 실제로는 현실적 세계에 안주해 버리는 비극성을 가지고 있는 것으로 보여진다.
다음은 신화적 비극과 비극의 현세성에 대해 분석하며 최인훈이 말하는 현대의 비극적 체계를 보여 주고자 하였다. 희곡에 나타난 비극적 주제가 현실적인 민중의 삶과 상상의 나래속에 있는 가치관의 삶 사이에서 어떠한 단절을 보여주는가를 살펴 보았다.
그 작품에서 최인훈은 희곡을 통하여 현실정치에 절대적인 가치를 부여하지 않고 정치적인 문제에 대한 유토피아적 견해를 표명하고 있다. 그러면서 민중이 정치적인 압박에 고통받고 있음과 그것을 내재적 정신적 구원과 화합의 모습으로 풀어 가려는 양상을 보여주고 있다. 또한 장수설화와 이 작품에 나타나 있는 정치성에 관련하여 피지배계급과 지배계급의 순환고리를 살펴 보았다.
특히 그는 극의 갈등구조를 첨예하게 하기위한 동작의 세분화, 더듬거림이라는 연극적 장치를 사용, 현실세계에 대한 환상적인 비전을 제시하고 있다. 더군다나 보조플롯을 사용하여 아기장수의 미래를 현실적인 어두운 관점과 비교하게 한다. 이것은 해소기침장이를 등장시킴으로써 아기장수가 평민의 비극적 죽음과도 동일할 수 있음을 보여주는 암시로 작용한다.
마지막으로 최인훈의 소설과 희곡에 나오는 주인공의 행동양식이 점점 소극적 자세에서 적극적 자세로 바뀌고 있는데, 작가가 생각하는 의식의 굴절은 과연 무엇이였는가를 다루어 보았다. 거기서 희곡작품 자체의 창출력과 표현의 개방성이 그가 표현하고자 하는 바를 잘 소화시키는 장르로 작용했음을 알 수 있었다.
상기와 같이 회곡에 나타난 주제의식과 신화적 상상력의 힘, 그리고 비극성과 정치성을 중심으로 하여 희곡이 표출하고자 하는 내용을 종합적으로 분석하였다. 이에 따라 본고가 최인훈문학의 새로운 가능성에 대한 또 하나의 자리매김이 되었으면 한다.
|Choi In-Hoon's works, which have built up a unique and outstanding spheres in our modern literary history, are differentiated from other writer', in trams of even the selection of subject matters for one thing.
Besides, he has been designated not only as an intellectual who is much more concerned with the essence of human existence rather than worldly problems, but also as an artist who tries incessantly to challenge the possibility of prose art, by way of a diverse lingwistic style.
It is true that all these views ate essential for understanding the attribute of Choi's literatures.
This study mainly focuses on the fact that writer Choi In-Hoon had shifted a genre in the 1970s.
This study is aimed to verify that the novel world before is the same stream of consciousness as that of dramatic world after, and to investigate how the basis of a writer's world view and cognition is adapted to the current of age, through analyzing the work of "Get away in ancient times" which has been specially evaluated in the history of literature, and through combining the new interpretation of classic with modernism, in the course of shifting from novel to drama.
First of all, this researcher analyzed the power of mythical imagination shown in drama, from the mythocritical point of view.
'The traditional artist's fundamental experience requires a mythical image which can endow it with the form of fundamental experience, because it is immeasurable, though it is the source of creation.
Especially, he shows the aspect of tragic people by way of the motif of scapegoat which is the prototype of the baby longevity theory, and futhermore, he sublimes to the degree of the volition of relief.
In addition, it has been analyzed in connection with the concept of redemption shown in tales.
This work, in which the classic and the modernity are mixed, describes the perpetually repetitive people's frustration and their ideal world, but it resides only in the world of people's imagination, showing the tragedy in which they find the relief in a realistic world.
This researcher tried to show the modern tragic system, as Choi mentioned, through analyzing the mythical tragedy and the realism of tragedy.
In this work, Choi shows his Utopian view on political problems, not giving an absolute value to realistic politics, through drama.
And, he describes political crackdown on people, seeking to work out it through an implicitly spiritual relief and harmonization.
Especially, in an attempt to elevate the trouble factor in the drama, he suggests a fantastic vision on a realistic world, by using the subdivision of motion and a dramatic device.
Moreover, he compares the future of baby longevity with the realistic obscure view, by way of subsidiary plots.
As mentioned above, this researcher synthetically analyzed the contents drama intends to express, focusing on the consciousness of subject, the power of mythical imagination, tragedy and politics shown in drama.
Accordingly, this researcher hopes this dissertation will make another contribution to a new possibility to Choi's literature.
Author(s)
반재진
Issued Date
1994
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7418
Affiliation
한성대학교 대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교
Appears in Collections:
한국어교육학과 > 1. Thesis
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