뷰티테크가 적용된 코스메틱 플래그십 스토어의 경험디자인
- Abstract
- In the societal shift where consumer behavior encompasses emotional and experiential consumption, offline spaces have become crucial for active and sensory experiences in brand communication. Cosmetic flagship stores maximize marketing strategies by offering diverse experiential spaces for brand image, identity building, and enhancing purchase intentions. In line with this trend, there has been growing interest in beauty tech within the beauty sector.
Beautytech, a fusion of 'beauty' and 'technology,' is predominantly manifested through products such as applications and home devices but is also utilized as an element of spatial experience. Consequently, the utilization of beauty tech in cosmetic flagship stores necessitates discussion as a means to enhance consumer experiences beyond conventional approaches.
Cosmetic flagship stores integrating beauty tech should not merely exhibit products but rather create spaces for new experiences, facilitating active communication with consumers. Such spaces should continuously engage consumers experientially and be designed as user-centric environments.
This paper, first, through theoretical exploration of flagship stores and experience design, seeks to comprehend spatial components of flagship stores and attributes of experience design. Subsequently, it aims to investigate how consumers perceive and understand flagship stores incorporating beauty tech. Through an integrated mixed-method approach combining quantitative and qualitative research, survey analysis, and one-on-one in-depth interviews, the study analyzes the sequential experiences consumers undergo at the research site and their perception of beautytech.
The findings from the survey identify the highest and lowest-rated aspects of the research site, spatial elements, and experiential design elements. The 1:1 in-depth interviews revealed consumer intentions to visit, emotional responses to beauty tech experiences, and related aspects. The conclusions drawn from this study are organized into practical implications and academic contributions.
From a practical perspective, the study suggests stimulating non-routine experiences and dynamism followed by interaction, sensorial, and associative stimulation in the order of experience design attributes. Moreover, enhancing sensorial and interactive aspects within experiential spaces is essential, while evoking associative stimulation in flagship store spatial components for differentiation. From an academic standpoint, this research contributes a paradigm model that can serve as foundational evidence for the design conception and proposal of beauty tech applied in flagship stores.
The significance of this research lies in its analysis, not merely of the placement of beauty devices and applications in the space but also in the qualitative and quantitative examination of the experiential design of research subjects where beautytech-enabled experiences and products are applied. However, the limitation of this study lies in its exclusive focus on brands by Amorepacific Corporation, a leading entity in beauty tech development. Thus, future research, in alignment with the growth of the beauty tech market, necessitates broader comparative analysis encompassing cosmetic flagship stores of entirely different companies for more extensive exploration.|소비행동이 감성과 경험의 소비까지 포함하는 개념으로 변화하는 사회적 흐름 속에서 오프라인에서 소비자의 적극적 및 감각적 경험이 브랜드커뮤니케이션의 중요한 수단이 되었다. 코스메틱 플래그십 스토어는 브랜드 이미지와 아이덴티티 구축, 구매 의도 향상 등을 위해 다양한 체험 공간으로 마케팅 전략을 극대화하고 있다. 이러한 흐름과 함께 뷰티 분야에서 회자 되고 있는 뷰티테크에 대한 관심을 가지게 되었다.
뷰티테크는 미용(Beauty)과 기술(Tech)가 결합한 용어이다. 대부분 어플리케이션, 홈디바이스 등의 제품으로 많이 출시되어 있지만, 공간적인 경험의 요소로 활용되기도 한다. 따라서 코스메틱 플래그십 스토어에서의 뷰티테크 활용은 소비자에게 차별화된 새로운 경험을 제공함으로써 기존의 코스메틱 플래그십 스토어에서 향상되어지는 수단으로 논의될 필요성이 제기된다.
뷰티테크가 적용된 코스메틱 플래그십 스토어는 제품을 단지 전시하고 진열하는 것이 아닌, 새로운 경험을 제공하기 위하여 소비자와 커뮤니케이션이 이루어지는 체험 및 공간이 조성되어야 한다. 경험적인 공간으로써 소비자와 끊임없이 교류하고, 사용자중심의 공간으로 디자인되어야 할 것이다.
이에 본 논문은 우선 플래그십 스토어와 경험디자인의 이론적 고찰을 통해 플래그십 스토어의 공간 구성 요소와 경험디자인 속성을 파악한 후 이를 토대로 소비자들이 뷰티테크가 적용된 플래그십 스토어를 어떻게 파악하고 이해하는지 고찰하고자 한다. 조사대상을 분석함으로써, 소비자가 조사 대상에서 순차적으로 어떠한 경험을 하게 되는지, 뷰티테크를 어떻게 인지하는지 등에 대해 연구·분석해 보았다. 양적연구와 질적연구를 통합한 혼합연구를 진행하였으며, 설문조사와 1:1심층인터뷰 방법을 선정하였으며 설문조사는 통계분석을 통해, 1:1심층인터뷰는 근거이론을 통해 분석되었다.
그 결과, 설문조사를 통해 점수가 가장 높고 낮은 조사대상지, 공간요소, 경험디자인 요소를 파악하였고, 1:1 심층인터뷰를 통해 소비자의 방문의도, 뷰티테크 경험에 대한 정서 등을 파악하였다. 이에 따른 본 연구의 결론을 실무적 시사점과 학술적 시사점으로 정리하였다. 실무적 관점에서 첫째, 경험디자인 속성에서 비일상성과 역동성>상호작용성>감각성과 연상성순서로 자극해야 한다. 둘째, 체험 공간에 대한 적극적인 태도를 위해 체험 공간에서 감각성과 상호작용성을 강화해야 한다. 셋째, 차별화된 컨셉을 위해 플래그십 스토어 공간 구성요소에서 연상성의 자극이 필요하다. 다음으로 학술적 관점에서 본 연구는 뷰티테크가 적용되는 플래그십 스토어의 디자인 구상 및 제안에 기초적인 근거 자료로 활용될 패러다임 모형을 도출했다는 점에서 의미가 있다.
본 연구는 단순히 뷰티 디바이스 및 어플리케이션이 공간에 배치된 조사대상을 분석한 것이 아니라, 뷰티테크를 활용한 체험 및 제품이 공간에 적용된 조사 대상의 경험디자인을 양적, 질적연구를 통해 분석하여 효과적인 적용 방안을 제안한 점에서 의의가 있다. 하지만 뷰티케크 개발에 선두적인 아모레퍼시픽 기업의 브랜드만 조사 대상으로 포함되어 있다는 한계점이 있다. 따라서 추후 뷰티테크 시장의 성장에 따라 전혀 다른 기업의 코스메틱 플래그십 스토어를 조사 대상으로 비교, 분석하여 보다 확장된 후속 연구가 필요하다.
- Author(s)
- 서유진
- Issued Date
- 2024
- Awarded Date
- 2024-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 플래그십 스토어; 뷰티테크; 경험디자인; 근거이론; 혼합연구
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7395
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.