베트남인 초급 학급자를 위한 한국어 어순 교육 연구
- Abstract
- 본 논문은 한국어를 배우는 베트남인 초급 학습자를 대상으로, 한국어와 베트남어의 어순 유형과 특징을 고찰하여 이러한 특징을 기반으로 한국어와 베트남어의 어순을 대조함으로써 한국어와 베트남어 어순의 차이점을 밝히고, 한·베 어순의 차이로 인한 베트남인 초급 학습자의 어순상의 특성을 수집 및 분석하여 그에 따라 한국어 어순 교육 내용을 선정하는 데 목적이 있다. 이 논문은 총 5장으로 구성되고 내용은 다음과 같이 요약할 수 있다.
1장에서는 연구의 목적과 필요성을 설명하고 한국어와 베트남어의 어순에 관한 선행연구를 검토하였다. 그리고 이 논문의 연구대상과 방법에 대해 기술하였다.
2장에서는 한국어와 베트남어의 어순을 대조하였다. 우선, 어순의 개념 및 유형을 살펴보고 한국어와 베트남어의 기본 문형을 알아보았다. 또한 한국어와 베트남어의 어순을 대조하였다.
3장에서는 베트남인 초급 학습자의 한국어 어순상의 특성을 분석하였다. 우선, 연구 대상 선정 및 연구 방법에 대해 기술하였다. 그 다음 수집된 자료의 분석 방법과 분석 결과에 대해 기술하였다. 수집된 자료에 나타나 어순 오류를 찾아 분석하여 학습자들의 어순상의 특성을 파악하고 어순 차이로 인한 학습의 어려움이 무슨 것인지 살펴보았다.
4장에서는 3장에서 분석한 결과를 바탕으로 한국어 어순 교육 원리를 살펴보고 한국어 어순 교육 내용을 산정하였다.
5장에서는 맺음말로서 본 연구의 내용을 요약하고 결론을 내렸다.
이상으로 본 연구에서는 표현 능력 향상을 위해 어순을 고려한 한국어 교육에 대한 학습자의 필요하다고 파악하게 되었다. 어순 오류를 유형별로 살펴본 어순상의 특성을 분석한 결과는 베트남인 초급 학습자들이 보인 어순 오류 중에 가장 두드러진 특징으로는 서술부의 문장 성분 간의 어순 배열과 서술부 내 부사구 안의 문법 항목에 관한 어순 오류이었다. 이를 바탕으로 베트남인 초급 학습자를 위한 한국어 어순 교육 내용을 어순 차이, 기본 어순, 수식어-피수식어의 어순을 중심으로 제시하였다.
|The purpose of this thesis is to examine the types and characteristics of Korean and Vietnamese word order for Vietnamese learning Korean at the beginning level, to identify the differences between Korean and Vietnamese word order based on these characteristics, and to collect and analyze the word order characteristics of Vietnamese beginner learners. This thesis consists of five chapters, and the contents of each chapter are summarized as follows.
In Chapter 1, the purpose and necessity of the study and reviewed previous studies on the word order of Korean and Vietnamese. And the research object and method of this thesis were described.
In Chapter 2, the word order of Korean and Vietnamese was compared. First, the concept and type of word order were examined, and the basic word order in sentence types in Korean and Vietnamese were examined. In addition, the word order of Korean and Vietnamese was compared.
In Chapter 3, the characteristics of Vietnamese beginner learners' Korean word order. First, the selection of research subjects and research methods were described. Next, the analysis method and analysis results of the collected data were described. Through the collected data, the characteristics of learners' word order were analyzed to examine the difficulty of learning due to word order differences.
In Chapter 4, based on the results analyzed in Chapter 3, the principles of Korean word-order education were examined and the contents of Korean word-order education were calculated.
In Chapter 5, summarizes and concludes the contents of this study as a conclusion.
As described above, this study identified learners' needs for Korean language education of word order to improve expression ability. As a result of analyzing the characteristics of word order by type, the most prominent characteristics of word order errors by Vietnamese beginner learners were word order placement between sentence components in the description and word order errors in grammar items in the adverbial phrase in the description. Based on this, the contents of Korean word order education for Vietnamese beginner learners were presented focusing on word order differences, basic word order, and modifier-modificand word order.
- Author(s)
- 응웬티린
- Issued Date
- 2023
- Awarded Date
- 2023-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 어순; 대조; 교육 내용 선정
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7271
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.