메타프론티어를 활용한 커피 전문점 가맹본부의 효율성 및 생산성 분석
- Abstract
- 최근 수년간 한국의 커피 문화 및 커피 프랜차이즈 산업이 질적·양적으로 발전하고 있는 과정에서 커피전문점 프랜차이즈의 경영을 효율적으로 운영하기 위해서는 효율성 분석을 통해 운영 및 성과를 측정하고 이 자료를 분석하여 운영 효율성을 살펴보는 것이 역량 강화를 위한 체제를 구축하여 사업의 지속적 개선 방안을 찾는데 반드시 필요한 부분이다. 즉, 프랜차이즈 사업의 프로세스를 효율적으로 운영하여 지속적인 최대의 성과가 가능하도록 한다는 목표를 이루기 위한 방안으로 효율성 평가방법을 수행하여, 이를 통해 효율성을 측정하고 효율적 운영 방안을 도출하여야 한다. 이에 프랜차이즈 브랜드의 투입요소와 산출요소에 대한 효율성과 비효율성의 원인을 분석하고 환경변수를 설정하여 효율성을 최적화하는 방향을 제시하는 것이 가장 효과적인 개선방안 프로세스일 것으로 판단된다.
이러한 연구과제를 검증하기 위하여 공정거래위원회의 공시자료를 토대로 2015년~2018년의 4개년도 커피전문점 프랜차이즈의 자료를 추출하여 사용하였으며 이번 연구에서는 종단 분석으로 효율성 변화에 대한 추세와 생산성 지수로 효율성 변화추이를 분석하였다. 또한 비교집단의 동질성을 확보하기 위하여 프랜차이즈 브랜드를 규모별로 소규모, 중규모, 대규모 3개의 그룹으로 분류하여 연구를 진행하였다.
선행연구결과를 기초로 하여 창업경영신문의 랭킹 순위에 의한 4개년도의 평가 점검표상의 지표를 활용하였으며, 이를 토대로 투입변수는 ‘가맹본부 임직원수’, ‘가맹점 평균 매출액’, ‘가맹점 수’ 로 설정하고, 환경변수는 ‘가맹사업 개월수’, ‘가맹비 총합’, ‘광고홍보’, ‘관리충실도’, ‘가맹본부 성장률’, ‘가맹점 폐점율’, ‘자기자본 이익률’로 설정하되, 산출변수는 ‘재무 안정성’, ‘가맹본부 매출액’, ‘가맹본부 자산’으로 선정하여 최종 분석에 할용 하였다. 본 연구에서는 커피전문점 프랜차이즈의 효율성과 생산성 변화 분석을 위해 가맹본부를 대상으로 하여 효율성 평가에 사용도가 가장 높은 방법론인 메타프론티어(Meta-frontier: MF) 방법, Simar and Wilson이 제시한 부트스트랩 단절 회귀분석, 맘퀴스트 생산성 지수 측정으로 효율성을 분석하고 연구문제는 아래와 같이 설정하였다.
첫째, 상기의 변수들이 커피전문점 프랜차이즈산업의 효율성에 영향을 미친다는 전제조건하에, 3개의 그룹으로 구분하여 효율성을 측정하였다. 즉 서로 다른 그룹을 포함하는 메타 효율성과 같은 부류인 개별 의사결정단위(Decision Making Unit: DMU) 간의 효율성을 비교하는 그룹 효율성(Group Efficiency: GF)을 측정하였고, 메타 효율성과 그룹 효율성에서 차이를 나타내는 기술의 격차 비율(Technology Gap Ratio: TGR)을 계산하였다. 이러한 연구는 사업의 운영 효율성에 대한 의미와 관련하여 매우 중요한 활동이다. 규모의 수익 체증(Increasing Return to Scale: IRS) 영역은 투입에 비해 산출의 증가가 더 큰 영역이고, 규모의 수익 체감(Decreasing Return to Scale: DRS)의 영역은 투입증가보다 산출증가가 더 적은 영역이다. 따라서 이들 영역에 존재하는 DMUs는 규모의 수익 조정으로 효율성을 증가 시킬 수 있는 방안을 마련하여야 한다.
둘째, 그룹별 효율성 총 생산성 변화(MI)를 소규모, 중규모, 대규모로 구분하여 Malmquist 생산성지수인 MPI가 1보다 크면(MPI<1) 전년도와 비교하여 생산성이 증가한 것이고, MPI가 1과 같으면(MPI=1) 생산성이 전년도와 동일하며, MPI가 1보다 크면(MPI>1) 전년도와 비교하여 생산성이 감소한 것을 나타내는 것으로 분석하였다. Malmquist 생산성 지수 분석에서는 4개의 DMUs가 평균지수 보다 높게 나타났으며, 이는 기술변화(Technological Change: TC)의 영향에 의한 생산 효율성(Malmquist Index: MI)이 상승 지표에 미치는 영향이 있기 때문인 것으로 이해된다. 또한, 순수한 효율 변동(Pure Efficiency Change: PEC) 및 규모의 효율 변동(Scale Efficiency Change: SEC)은 평균이상의 지수를 나타냈으나 기술변화의 상승이 평균에 미치지 않아 생산 효율성에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 규모효율변동(SEC)은 T2(2015-2016년) 시점에서 최고치를 나타내다, 이후 지속적으로 감소하는 형태를 보이고 있다가 T4(2017~2018년)에 소폭의 상승 그래프로 전환하는 것으로 분석되었고, T4(2017~2018년)의 기간에 가맹점의 평균규모가 소폭으로 상승하는 것으로 분석되었다. 이는 커피전문점 프랜차이즈 운영의 형태가 규모에 따라 서비스 경영 패턴이 변화하며 나타난 것으로 이해될 수 있다. 순수효율변동(PEC)은 T3(2016~2017년)에는 소폭의 상승이 있었으나 T4(2017~2018년)에 전년대비 보다 낮은 지수를 나타내는 것으로 분석되었다. 동일 시기에 시장에서 경쟁력 있는 새로운 서비스 운영의 형태가 소자본의 1인 1점의 운영 방식으로 바뀌면서, 골목 상권 저변화에 따른 커피전문점 프랜차이즈 영역의 수익성이 가맹본부의 내적인 환경변화 및 외부적 환경인 다양한 이슈들에 따른 소비 심리의 위축에 영향을 받은 경제적인 파급효과에 따른 것으로 해석되었다. 이러한 분석을 통하여 그룹별 범주에 속해 있는 DMUs의 지속적인 운영관리 프로세스를 확립하고 방향성을 설정하기 위한 지표가 제시되었다.
이 연구는 Simar and Wilson가 제시한 부트스트랩 단절 회귀분석으로 효율성 점수에 대한 통계적 신뢰구간을 제시함으로써 효율성 측정값이 통계적으로 신뢰구간을 설정 가능한 어려움을 갖는 그간의 DEA 분석이 갖는 점을 보완하고 효율성 점수의 유의미성을 확인할 수 있게 하였다. 아울러 커피 프랜차이즈의 운영 효율성에 의미가 있는 전략적 변수가 무엇인지를 분석으로 확인할 수 있었다. 연구결과와 아울러 이론적인 시장경제의 방향성, 실무적인 시사점, 나아가 연구의 한계와 앞으로의 연구 방향에 대해 제시하였다.|The aim of the study is to analyze how to efficiently operate a coffee shop franchise in light of the expansion of the coffee shop franchise industry in recent years, measuring its operation and performance by analyzing the data and looking at its operational efficiency, essential parts of establishing a capacity-building system through continuous improvement of the business. In other words, efficiency evaluation should be carried out, measuring efficiency and drawing up efficient operational measures to achieve the goal of efficient operating processes in the franchise business so that maximum performance can be possible. The most effective improvement process is to analyse the reasons for efficiency and inefficiency of the input and output elements of the franchise brand and to present recommendations for optimizing efficiency by setting the environmental variables.
To verify these research tasks, data regarding coffee shop franchises were collected from the public disclosure of the Fair Trade Commission from 2015 to 2018. The efficiency change trend was analyzed through end-to-end analysis and a productivity index. In order to secure the homogeneity of comparative groups, the franchises were also studied in three size categories: small, medium, and large.
Based on the ranking of the Start-up Management Newspaper and the results of the preceding research, the input variables were set to ‘number of employees at the franchise headquarters’, ‘average sales of the franchiser’, and ‘numbers of branches’. The environment variables were set to ‘number of business months’, ‘total expenditure of franchisee’, ‘advertising expenditure’, ‘management sincerity’, ‘franchiser growth rate’, ‘franchisee shut-down rate’, and ‘return on equity’. The output variables are ‘financial stability’, ‘sales of the franchise headquarters’, and ‘assets of the franchiser’. In this study, the Meta-frontier (MF) method, the Simar and Wilson bootstrap truncated regression, and the Malmquist Productivity Index (MPI) method, one of the most commonly used methodologies for assessing efficiency and productivity, were used for the analysis of coffee shop franchises. The research issues are set up as follows.
First, under the precondition that the above variables affect the efficiency of the coffee shop franchise industry, the efficiency was measured in three groups. The group efficiency (GF) was measured comparing the efficiency between the homogenous individual decision-making units (DMU). The Technology Gap Ratio (TGR) was calculated, showing the differences between the meta-efficiency and the group efficiency. These studies are very important as they are directly related to the meaning of business operation efficiency. The IRS (Increasing Return-to-Scale) area is where the increase in output is greater than the increase in input, and the area of the DRS (Decreasing Return-to-Scale) is where the increase in output is less than the increase in input. Thus, DMUs in these areas should be considered to create efficiency-enhancing measures to adjust the scale of revenues.
Second, the MPI, divided into small, medium and large groups, was analyzed to indicate that productivity increased compared to the previous year. MPI < 1 was more productive than the previous year, MPI = 1 was the same as the previous year, and MPI > 1 was less productive than the previous year. The MPI analysis showed that four DMUs are higher than the average index, which is understood to be due to the effect of technological change (TC) on the upward trend. Pure Efficiency Change (PEC) and Scale Efficiency Change (SEC) showed above-average indices, but the increase in technology change was not as high as the average, which had a positive effect on productivity. It was deducedthat the scale efficiency variation (SEV) shows a pattern of maximum during the period of T2 (2015-2016) and subsequently continuously decreasing, then switches to a minor rise graph in T4 (2017-2018), and the average scale of franchisee during the same period increases slightly. This can be understood as a change in the service management pattern, depending on the size of the coffee shop franchise operation. It was shown that the PEC had a slight increase during T3 (2016-2017) but had a lower-than-year index for T4 (2017-2018). As the form of new service operation that is competitive in the market at the same time was changed to the operation by one person with a small amount of capital, the profitability of the coffee shop franchise was affected by the economic spin off from the change in the internal and external issues of the business and the reduction in consumer loyalty. Through this analysis, the continuous operational management process of DMUs in the group category was established and indicators were presented in the directional setting.
By presenting statistical confidence intervals in efficiency scores through the bootstrap truncated regression tried by Simar and Wilson, this study solves the existing DEA analysis of the difficulty of establishing statistical confidence intervals and verifies the significance of efficiency scores. In addition, the analysis was able to identify strategic variables that were significant in the operational efficiency of a coffee shop franchise. Along with the research results, the direction of the theoretical market economy, practical implications, and suggestions on the limitations of research and future research directions were presented.
- Author(s)
- 박두영
- Issued Date
- 2020
- Awarded Date
- 2020-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- 프랜차이즈; 커피전문점; 메타프론티어; 메타효율성; 단절회귀분석; 맘퀴스트지수
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7043
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