OAK

맛집 추천 O2O 서비스의 매장 평점 신뢰성에 관한 연구

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Abstract
본 연구에서는 소비자의 인식 된 탐색 비용을 낮추는 것으로 알려진 O2O 서비스의 매장 등급이 신뢰할 수 있는 시스템인지 여부를 조사할 것이다. 이를 위해 국내 맛집 추천 O2O 서비스에 등록된 매장의 평점(별점)과 식당을 방문한 고객의 실제 설문 결과를 비교하였다. 분석 결과, 앱에 나타난 매장의 평점은 매장의 실제 만족도, 충성도와 상관관계가 없으며 매장의 만족도를 이루는 속성(맛, 서비스, 접근성 등)도 유의하지 않았다. 한편 모바일 앱이나 지인의 추천을 통해 매장을 방문한 고객은 단순한 인터넷 검색을 통해 매장을 방문한 고객보다 충성도가 높은 것으로 나타났다. O2O 서비스가 보다 안정적인 고객 평가 시스템을 구축하면 O2O 서비스의 소비자 활용도가 더 높아질 것으로 예상된다.|In this study, we will examine whether store ratings of O2O service, which has been known to lower perceived search cost of consumers, are reliable system. To do this, we compared the ratings of the stores registered in a domestic restaurant recommendation O2O service with the actual survey results of the customers who visited the restaurant. As a result of the analysis, it was found that the rating of each store in the app was not correlated with the actual satisfaction of the store or the loyalties, and the result of the evaluation of the specific store attribute was also not significant in predicting the rating of the store in the O2O app. However, it was found that customers who visited the store by mobile app or recommendation of acquaintance were more loyal than customers who visited the store by simple internet search. Therefore, if O2O service establishes a more reliable customer rating system, consumer utilization of O2O service is expected to increase further.
Author(s)
김현동
Issued Date
2019
Awarded Date
2019-08
Type
Thesis
Keyword
O2O온라인 매장 평가고객 리뷰고객 충성도
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/7027
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
김형수
Degree
Master
Publisher
한성대학교 일반대학원
Appears in Collections:
산업경영공학과 > 1. Thesis
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