디저트 소비문화 트렌드를 반영한 전통강정 브랜드 패키지 제안연구
- Abstract
- 현재 대한민국은 향상된 국민 생활수준과 경제성장으로 라이프 스타일이 변화되고 ‘입속의 작은 사치’라 불리는 디저트 소비문화는 커다란 트렌드로 빠른 속도로 성장하고 있다. 이로 인해 자신이 가치를 두는 분야 혹은 만족감을 극대화하기 위해 과감하게 투자를 아끼지 않는 젊은 층을 뜻하는 포미(For Me)족이 늘어나면서 고급스러운 취향이 디저트 구매를 통해 심리적 만족감을 얻고 있다는 것이다. 또한, 사회관계서비스(SNS)가 활성화되면서 사진을 올리고 소통하려하는 욕구가 디저트 소비문화 트렌드를 만들어낸 촉진제 역할을 하게 되었다. 또한 경제적은 능력을 갖추고 가족이 아닌 자기 자신을 위해 시간과 돈을 투자하며 사회활동을 이어가는 20~30대 아름다운 기혼여성의 등장으로 아름다운 것을 추구하는 소비자 성향을 파악하여 식품, 유통업체의 소비자니즈에 맞춘 제품개발 경쟁으로 가속도가 붙었다. 대부분 디저트에 대한 인식은 정통 프랑스 빵, 케이크를 생각할 수 있다. 그러나 건강과 ‘웰빙’ 에 대한 관심도가 급증하고 당분이 많이 첨가된 빵과 케이크는 젊은 층에게는 하나의 디저트 문화로 인식되었지만, 실제로 20~30대 초반의 젊은 여성세대에게는 결혼과 출산이라는 이슈가 생겨나고 건강이라는 문제와 직결되면서 디저트에 대해 소비자들의 관심이 ‘건강한 먹거리’로 쏠리고 있다. 삶의 질에 대한 관심이 높아지는 요즘 식품에서의 ‘건강’ 이라는 단어는 현대사회에 지속적인 이슈로 자리매김 할 것이라 생각한다.
이러한 관점에서 우리나라 전통한과는 다양한 소비자를 만족시킬 수 있는 식품이라고 할 수 있다. 우리 선조들이 계절재료로 때와 시절을 맞추어 먹는 대표적인 후식이며, 이는 영양을 보충하는 것과 동시에 한과의 주재료는 천연재료를 사용한다. 한과는 단순한 단맛을 제공하기보다는 몸에 이로운 약이될 수 있는 재료들로 구성된 약식동원(藥食同源)으로 ‘음식이 곧 약이다’라는 선조들의 사상이 담겨있다. 건강한 먹거리에 대한 관심과 한과의 가치에 대한 연구가 활발해지면서 카페, 베이커리와 같은 기업체, 한과의 세계화 촉진에 앞장서는 유통업체가 증가하며 한식 디저트에 대해 주목하게 되었다. 하지만 관심과 달리 한과는 주로 명절에만 소비하는 상품으로서의 인식이 강하고 최근에는 명절에도 한과를 소비하는 경우가 크지 않아 전체 생산규모에 두드러진 변화가 없는 것으로 확인되었다. 또한 외식업 분야에서도 한과 시장은 외식업 프랜차이즈에서 새로운 아이템으로 디저트 시장에 선보였지만 일반 디저트상품 판매점 혹은 카페와 경쟁하고 있지만 아직 한과는 디저트로서 인식과 상품으로서의 대중화되기에 부족한 점이 많다.
그리하여 본 연구는 디저트 소비문화가 트렌드로 자리매김하고 있는 시대에 여러 종류의 한과 중 전통강정을 선택하였으며 그에 대한 문제점을 분석하여 디저트 상품화를 위한 패키지 디자인을 제시한다. 타겟이 명확한 20~30대 여성 소비자를 타겟으로 전통강정 브랜드라는 목표를 가지고 현재 시장상황에 맞는 패키지 디자인 전략을 구축하여 전통강정의 우수성과 상품가치에 대해 대중에게 적극적으로 알리는 것에 목적이 있다. |Currently, South Korea has changed its lifestyle due to improved living standards and economic growth, and the dessert consumption culture, called 'small luxury of mouth,' is growing at a rapid pace with a big trend.
As a result, the number of "For Me" people, meaning young people who boldly invest in the fields they value to maximize their satisfaction, is increasing, and the luxurious taste is gaining psychological satisfaction through dessert purchases.
In addition, the desire to post and communicate photos has served as a catalyst for creating the dessert consumer culture trend as social networking services have been invigorated. In addition, the number of married women in her 20s and 30s, who have the economic ability and invest time and money for herself and engage in social activities, has increased. By grasping the consumption trends of these women, food distributors compete for customized product development. Most Korean people's perceptions of desserts would be something fabulous such as authentic French bread or cakes. But Sugar-laden bread and cakes have been recognized by the younger generation as a dessert culture. In fact, for young women in their early 20s and 30s, interest in desserts is directly linked to health problems caused by marriage and childbirth, which is a trend that they look for "healthy snacks." The word 'health' in today's food culture will become a constant issue in modern society.
It is a typical dessert that our ancestors eat in time and time with seasonal ingredients, supplementing nutrition. Organic food is the main ingredient of Korean snacks. Rather than providing a simple sweet taste, Korean snack consists of ingredients that can be beneficial to the body, and contains the ideas of its ancestors that "food is medicine." The growing interest in healthy eating and research into the value of Traditional Korean snacks has led to more companies such as cafes and bakeries, as well as retailers taking the lead in promoting the globalization of Traditional Korean snacks desserts. Contrary to interest, however, it has been confirmed that there has been no noticeable change in the overall production volume as the Korean snack is mainly consumed on holidays and there are not many cases of consuming Korean snacks on other occasions. Also in the field of dining out, the Korean food market has been introduced in the dessert market as a new item in the restaurant franchise, but it lacks competitiveness when compared with the general dessert product store or cafe. Korean snack is lacking in recognition and popularization as a dessert. Thus, in an era where the consumption culture of desserts is becoming a trend, this study selected various kinds of traditional Korean snack ‘Kang-jung’ and analyzed the problems pertaining to them and put forward a package design for the commercialization of Korean desserts.
The aim of this study is to actively inform the public about the excellence of traditional Korean snack ‘Kang-jung’, and the value of the goods by establishing a package design strategy suitable for the current market situation with the goal of targeting female consumers in their 20s and 30s.
- Author(s)
- 김지원
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019-08
- Type
- Thesis
- Keyword
- 브랜드패키지디자인; 디저트 소비문화; 패키지디자인전략
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6953
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.