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디자인에서 정보화 공간개념의 확장

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Abstract
이 논문은 현대사회에서 나타나는 다양한 정보와 영상공간의 새로운 개념을 인식하고 디자인에서 인간을 포함한 정보와 공간개념의 확장을 연구함으로써 이 시대에 맞는 공간연출디자인이 나아가야 할 방향에 관하여 조망해 본다.
인류가 발전할 수 있었던 여러 가지 이유들 중 하나는 의사소통의 수단인 정보가 있었기 때문이다. 시대와 상황에 따라, 그 표현방법과 형식은 다르지만 정보를 공유한다는 의미로 볼 때 같은 맥락임을 알 수 있다. 정보환경의 변화는 테크놀로지의 발전속도와 비례해 왔으며 사회구조의 변화에 적지 않은 영향을 주고 있다. 초기 인류사회는 감각적인 방법을 통하여 의사소통을 하였으며, 문자가 발명된 이후 원활한 의사전달뿐만 아니라 정보의 지식을 축적하는 수단을 갖게 된 것이다. 이러한 문자는 수 천년 동안 중요한 매체로 자리잡았다. 그러나 20세기에 들어 새로운 매체들이 속속 등장하고 확장되면서 기존의 매체들과는 차별된 대중매체를 등장시켰고, 이러한 대중매체의 둥장은 대중사회의 생성과 밀접한 관계를 갖게 되었다.
현대와 같은 본격적인 대중사회의 탄생을 가져온 것은 새로운 영상, 사진의 발명과 보급을 통해 비로소 시작된다. 사진술의 등장으로 원본의 복제와 파괴가 가능하며 정보로서 영역의 확장을 의미하였다. 원본인 회화의 복제 가능한 시대에는 이미 그림자체 이외에는 존재하지 않는다. 이것은 모든 영상을 정보가치로 전환시킬 수 있게 되었다는 것을 의미한다. 그림은 이동이 가능하며 정보의 일종으로 모든 정보와 마찬가지로 수정과 변경, 복제에 의해 가능해졌으므로 피할 수 없다는 것이 문제이다. 예술과 기술의 만남은 대중사회를 이룩하는데 중추적인 역할을 하였으며, 시대의 변화는 새로운 생활환경을 만들고, 우리는 자신도 모르는 사이에 새로운 환경이 만들어내는 사회의 변화에 동화되어 가고 있는 것이다. 현재 우리가 삶을 영위하고 있는 21세기를 정보화사회라고 한다. 다양한 매체와 통신수단은 정보환경은 물론 가정과 일상생활에 이르기까지 정보화가 급속히 이루어져 테크놀로지의 발달로 지구촌의 글로벌 빌리지화가 구현되고 있다. 이러한 과정속에 정보와 공간개념은 공간연출 디자인속에 다각적으로 나타난다.
오늘날 공간의 개념은 3차원의 가시적인, 물리공간과 함께 시간의 개념을 포함한 4차원의 공간 즉 가상공간까지를 포함한 개념이라고 말할 수 있다. 이러한 시간 개념을 추가한 공간개념은 인간을 포함한 정보공간으로의 확장을 의미한다. 현대의 다양한 미디어의 발달로 인하여 공간은 비실재성으로 공간의 의미가 변화되어가고 있다. 그 변화되는 공간의 의미에서 공간과 정보개념의 확장은 디자인의 미래에 많은 시사점을 던져줄 것이라 생각된다. 공간과 정보의 확장된 개념을 적절히 이해하기 위한 방법의 하나는 공간에서 정보의 표현양상을 시대별, 장르별로 살펴봄으로서 공간연출 디자인이 나아가야 할 방향을 조망하고 인간과 환경의 관계속에서 존재하는 공간을 올바르게 인식하는데 그 목적 이 있다.|This study is aimed to explore the new way that Design should go in the New media era. For this purpose, especially this paper paid attention the dilation of space concept. As it's known, there are several changes that could let us figure out the future design. The dilation of space concept can be included in those significant changes also.
We have been accustomed to the term, space, as expressing physical one that we can live and act. According to this view, a space could have been evaluated by two values, aesthetic value and usability. But there is one value that have been ignored in design field. That is communication value. Nowaday like this opulent era our needs about foods and shelters are going to lessen in imminency. In propotion to this phenomenon, the importance of aesthetics value and usability are going to declined in design field. In stead of such value, the communication value begin to seue as the most significant one in design domain. Every one want to pursue his own value in design domain, not common value and want to express his own value that consists of his personality and Life view and so on.
In addition to this socio-economic related change, the advance of technology have had a positive influence on the emerging of new space concept. Internet is the new space that we can communicate with others. In this cyber space, we can jump over the numerous boundary that divided us in real world. Also we can go backward against the time flow in cyber space. In cyber space one of the most valuable things is communication. Following this, one of the most valuable things in design field can be information about user.
If we didn't conceive this change, we couldn't prepare the future properly, The phrase, "We must conceive this change", does not mean simply watching changes. That phrase is pressing us to analyze the change and find the implications to design.
For this reason, this study reviewed the concept of space in line with historical view and Oigital Technology, Through this review, we could confirm the possibility that a new design paradigm can be proposed. That is Design must be integrated with science and technology and All these integration should be converged ta cyber space. This implication is much the same to the title of this study, The Dilation of Space Concept and Information in Design".
Author(s)
박인호
Issued Date
2002
Type
Thesis
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6950
Affiliation
한성대학교 예술대학원
Degree
Master
Publisher
한성대학교
Appears in Collections:
미디어디자인학과 > 1. Thesis
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