디스플레이 요소에서 POP와 오브제 연출 특성 변화에 관한 연구
- Alternative Title
- 한국, 일본, 중국, 홍콩의 패션란제리 매장을 중심으로
- Abstract
- 시대의 급격한 변화는 소비에 대한 변화를 바꾸어 놓았다. 단순히 상품을 공급받는 소비자가 아닌 가치를 중시하는, 즉 상품 구매 시 상품과 함께 서비스와 정보 등과 같은 이미지를 사는 새로운 소비자의 개념을 말한다. 따라서 본 연구의 목적은 국내패션 란제리 매장과 국외 패션란제리 매장에서 POP와 오브제가 시기적으로 어떻게 변화 하였는지 분석하여, 이를 바탕으로 향후 패션 란제리 매장의 디스플레이에서 보다 효과적으로 POP와 오브제가 도입되기를 바란다.
연구 방법으로는 사진을 통하여 분석하였고, 구체적 분석요소로는 한국, 일본, 중국, 홍콩 4개국의 각각 시기별 POP의 기재사항, 크기, 형태, 색상을 분석하였으며, 오브제 또한 시기별 오브제 종류, 색상, 크기를 분석하였다
사진의 출처는 연구자 본인이 직접 촬영한 사진이 대부분이며 일본, 중국, 홍콩의 분석사례의 사진은 현지에 거주하는 지인을 통해 촬영한 사진이다.
분석 사례 의 시기는 첫째, 연출개념이 도입된 2000년-2003년, 둘째, 패션시장의 활성화가 시작된 2004년-2007년, 셋째, 패션시장의 경쟁화가 시작된 2008년으로 나누었으며, 이것은 참고문헌과 선행논문에서 디스플레이 연출 시기의 특성을 기준으로 분류한 것이다. 위의 내용을 바탕으로 한국, 일본, 중국, 홍콩의 사례를 분석한 결과 아래와 같다.
첫째, 제품 이미지와 브랜드 컨셉을 읽을 수 있도록 다양한 종류의 POP를 통하여 고객에게 보다 많은 정보와 만족을 주도록 한다. 이것은 기존의 POP가 판매목적만을 가진 수단으로 사용되었다면, 향후, 보다 다양한 형태와 종류의 POP를 통하여 제품에 대한 기본정보 뿐만 아니라, 그 이상의 가치를 시각적으로 드러내야 할 것이며, POP형태는 단순한 형태보다 제품의 특징과 이미지를 확실히 살려줄 수 있는 방향으로 제작되어 사용되어야 할 것이다.
둘째, 다양한 오브제 연출을 통하여 제품의 가치를 향상시키도록 한다. 이것은 과거의 디스플레이에서 주로 사용되던 단순한 소도구와 제품의 연출에서 벗어나 브랜드 이미지와 제품의 컨셉이 느껴지는 연출을 통해 제품의 특성을 효과적으로 노출해야 할 것이다.
셋째, 메인 쇼윈도의 연출과 점내 연출을 연결하는 역할의 디스플레이 연출이 필요하다.
이것을 좀 더 구체적으로 말하자면, 메인 쇼윈도에서 연출되는 POP, 오브제는 자연스럽게 매장 안으로 연결되도록 디자인 되어야 할 것이며, POP와 오브제의 다양한 요소들의 사용으로 메인 쇼윈도와 점내의 분위기는 통일성을 갖추어야 할 것이다.|Rapid change of the era has caused change to consumption. New concept of consumer means not consumer who is simply provided a product, but a consumer who lays emphasis on value. That is to say, it indicates a consumer who values both on service and information as well as a product itself when they purchase.
Therefore, the purpose of this research is to analyze the changes of POPs and objets at domestic and foreign fashion lingerie shops in different periods, and to encourage the effective introduction of POPs and objets for display at fashion lingerie shops in the future.
I have analyzed a hundred images of six of our national brands, and eighty images of six international brands from three countries: Japan, China, and Hong Kong, for our research method. We have analyzed mentioned items, sizes, shapes, and colors of POP from all over the world for detailed analysis in different time frames.
I also analyzed types, colors, and sizes of objet in different time frames.? The images used in the research are personally taken by the researchers, and the images from overseas are taken through acquaintances that dwell there.
There are three time frames that we have analyzed; first time frame is from 2000 to 2003 when the conception of presentation is introduced, second is from 2004 to 2007 when fashion market became vitalized, and the last is from 2008 to the current where the fashion market became extremely competitive.
According to our analysis, our country and foreign countries utilized POP and objet in stores during a similar time frame, but due to presentation of objets in our country, window dummy used in our national stores were more diversified and more liberated compared to foreign countries.
As for stores in foreign countries, a torso is used as the principal objet presentation, and high usage in lightings and props are employed according to our analysis.
Using these analyses as our background, we came up with the conclusion hoping epoch-making and ingenious POP and objet to be produced and presented in the future for displays in lingerie stores.
First, I need to satisfy clients with more information through various type of POP so that they can easily perceive brand concept and image of a product.
If purpose of established POP is solely on selling products, it should become more diversified in shapes and types to portray not only the fundamentals, but bring out values worth more than the fundamentals by making it visually more appealing.
The shape of POP should not just be in simple shape, but should be produced and utilized in the way to enhance the product's distinctive feature and image.
Second, value of products needs to be improved through various styles of objet presentations. For instance, instead of mainly presenting simple props and products in the displays like the past days, we need to effectively expose product's distinctive features through presentations that can sense brand image and concept of products.?
Thirdly, it is necessary to have display presentation that connects main show windows to the presentations in the store.
To be more specific, POPs and objets presented in the main show window should be designed in the way to naturally link into the stores.
Furthermore, various POPs and objets should be utilized to unify the ambience of main show window and the store within.
- Author(s)
- 라선문
- Issued Date
- 2009
- Awarded Date
- 2009-02
- Type
- Thesis
- Keyword
- POP; 오브제연출
- URI
- http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6944
- Authorize & License
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