OAK

대형 베이커리 카페 공간디자인 선호도 분석 연구

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Alternative Title
경기 외곽 지역을 중심으로
Abstract
In recent years, the shape and scale of the domestic bakery café market has changed due to changes in modern lifestyles. Unlike in the past, people now emphasize the balance between work and rest, and people tend to move to bakery cafes to enjoy their leisure time in a relaxing space, which has led to an increase in the number of large bakery cafes.
Bakery cafes have become a “third space” where people can enjoy their leisure life as a space that anyone can enjoy, not just at home or at work. A 'third space' is an informal public space where anyone can enjoy leisure without discrimination. With the development of transportation, people are traveling to areas outside of Seoul to take a break, and as the number of customers visiting large bakery cafes has increased, cafes have gradually changed into spaces that can provide a variety of experiences, not just food and drink, so that customers can enjoy them for a long time. As customers visit the cafes for various purposes and have good memories of the cafes through various experiences, this is effective for long-term marketing and can attract customers despite being located in the outskirts of Seoul.
Therefore, this study aims to provide a design direction for future bakery café spaces by utilizing the third spatial characteristic.
First, to understand the concept and definition of large bakery cafes and the development of bakery cafes in Korea through theoretical consideration of previous studies, and to find out the current status of large bakery cafes, 20 cafes in Seoul and Gyeonggi were organized through a portal site. In addition, the spatial elements of large bakery cafes were reconstructed based on previous papers and expert opinions.
Second, based on the literature review and previous studies on third space, we investigated the concept and definition of third space and reconstructed the characteristics of third space.
Third, a checklist of consumer preferences for large bakery cafes was derived with experts by utilizing the derived third space characteristics.
Fourth, based on the results of a questionnaire conducted with visitors to large bakery cafes, we propose an efficient design direction for future large bakery cafes. The case study sites were selected from the first to fifth place in the rating of the portal site 'Dining Code' as of December 2024 among large bakery cafes of 100 square meters or more that opened in Gyeonggi-do within the last three years. The survey was conducted online from December 9 to 23, 2024, with 50 copies of the survey for each case site and 250 copies in total, and the conclusions were drawn by synthesizing the survey results. The study found that large bakery cafes are especially popular with families, who not only drive to the outskirts of the city center, but also stay for a long time once they arrive. Visitors always want a cafe that anyone can feel free to stay and visit for a long time, and to do this, they prefer to stay with a playful experience while doing various experiential activities, not just a cafe where they can rest. In addition, since many parents come to the cafe, it is important to design a space where they can rest for a long time with a comfortable space design. In other words, large bakery cafes should provide customers with a fun experience through various experiential elements while including interior elements that make visitors feel comfortable for a long time. This will help bakery cafes attract customers with advanced design in the future.
At a time when the number of large bakery cafes continues to increase in the outskirts of the city center, it is significant that we have proposed an effective space design for large bakery cafes based on the preferences of consumers, and we hope that research on large bakery cafe spaces will continue.| 최근 현대인의 라이프스타일의 변화로 인해 국내 베이커리 카페 시장의 형태 및 규모가 변화하였다. 과거와 다르게 현재는 일과 휴식의 밸런스를 중요시 여기는 시대에 사람들은 베이커리 카페 전문점을 향해 여가시간을 즐기기 위해 편히 쉴수 있는 공간으로 이동하는 경향을 보이게 되었는데 이러한 현상으로 대형 베이커리 카페의 수가 증가 하였다. 베이커리 카페는 집과 직장이 아닌 누구나 즐길 수 있는 공간으로서 여가생활을 즐길 수 있는 ‘제3의 공간’으로 자리잡았다. ‘제3의 공간’은 비공식적인 공공장소로 누구나 차별 없이 여가생활을 즐길 수 있는 공간이다. 교통의 발달로 서울이 아닌 서울 외곽 지역까지 이동하여 휴식을 취하는 형태가 보이고 있는데 이에 대형 베이커리 카페에 방문하는 고객의 수가 그만큼 증가하면서 카페도 고객이 카페에서 오래 즐길 수 있도록 식음만 하는 공간이 아닌 여러 경험을 제공할 수 있는 공간으로 점점 바뀌었다. 다양한 목적을 갖고 방문하여 여러 체험을 통해 소비자들에게 좋은 기억을 심어주고 홍보가 되면서 이는 서울 외곽 지역에 있음에도 장기적인 마케팅에 효과가 있어 지속적인 고객유치가 가능하다.
이에 본 연구에서는, 제3의 공간 특성을 활용하여 향후 베이커리 카페 공간의 디자인 방향성을 제시하는데 목적이 있다.
첫째, 선행연구의 이론적 고찰을 통해 대형 베이커리 카페의 개념 및 정의와 국내 베이커리 카페의 발달을 알아보고 현재 대형 베이커리 카페의 현황을 알아보기 위해 서울, 경기 지역을 중심으로 포털사이트를 통해 각 20개의 카페들을 정리한다. 또한, 선행 논문과 전문가의 의견을 바탕으로 대형 베이커리 카페의 공간요소를 재구성하였다.
둘째, 제3의 공간에 대한 선행연구와 문헌적 고찰을 기반으로 개념 및 정의를 알아보고 제3의 공간의 특성을 재구성하였다.
셋째, 도출된 제3의 공간 특성을 활용하여 전문가들과 함께 대형 베이커리 카페에 대한 소비자 선호도 체크리스트를 도출하였다.
넷째, 대형 베이커리 카페 방문객들을 대상으로 진행 한 설문지의 결과를 통해 도출된 내용을 바탕으로 향후 대형 베이커리 카페의 효율적인 디자인 방향성을 제시한다. 연구 사례 대상지는 최근 3년 이내에 경기도에 개장한 100평 이상의 대형 베이커리 카패 중, 2024년 12월 기준 포털사이트 ‘다이닝코드’의 평점 1위부터 5위를 선정하였다. 설문조사는 해당 사례지의 방문객을 대상으로 2024 12월 9일부터 23일까지 조사 대상당 50부, 총 250부의 온라인 설문조사를 진행하였으며 해당 설문 조사 내용을 종합하여 최종적으로 결론을 도출하였다. 본 연구를 통해 대형 베이커리 카페는 특히 가족 단위의 사람들이 많이 휴식을 가지러 오는 것을 알 수 있었는데, 이는 도심지가 아닌 외곽지역까지 자차를 이용해 오는 것 뿐만 아니라 카페에 오면 오래 머물다 가기 때문이다. 방문객들은 언제나 누구든지 부담없이 오래 머물고 갈 수 있는 카페를 원하며 이를 위해 단순히 쉴 수 있는 카페가 아닌 다양한 체험적인 활동들을 하면서 유희적인 경험과 함께 머물기를 선호한다. 또한 부모 세대가 많이 오기 때문에 편안함이 있는 공간 디자인으로 오래 쉬어갈 수 있는 공간의 디자인이 중요한 것을 알 수 있었다. 즉, 대형 베이커리 카페는 방문객들이 오랜시간 편히 쉬어갈 수 있는 인테리어 및 조형적 요소를 넣는 것과 더불어 다양한 체험적 요소들을 통해 고객들에게 즐거움 경험을 제공해야 한다. 이는 앞으로의 베이커리 카페의 발달된 디자인으로 고객유치가 가능할 것이다.
최근 도심 외곽 지역에 많은 대형 베이커리 카페의 수가 계속 증가하는 시점에서 최근 서울 도심이 아닌 아닌 외곽 지역에 많은 대형 베이커리 카페의 수가 계속 증가하는 시점에서 소비자들의 선호도를 바탕으로 한 효과적인 대형 베이커리 카페의 공간 디자인을 제안했다는 점에 의의를 가지며 이를 통해 대형 베이커리 카페 공간에 대한 연구가 지속적으로 이루어지길 바란다.
Author(s)
김지영
Issued Date
2025
Awarded Date
2025-02
Type
Thesis
Keyword
카페대형 베이커리 카페제3의 공간소비자 선호도공간 디자인
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6899
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
이주형
Degree
Master
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
미디어디자인학과 > 1. Thesis
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