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뉴실버세대의 라이프스타일이 삶의 질에 미치는 영향

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Alternative Title
대인관계를 매개로
Abstract
본 연구에서는 뉴실버세대의 특징들을 규명하고 라이프스타일이 삶의 질에 미치는 영향을 대인관계를 통해서 연구하고자 하였다. 서울 · 경기 소재의 노인종합복지관의 뉴실버들을 대상으로 실행한 설문지를 분석하였으며, 연령, 가족 형태, 학력, 월평균 가구소득, 건강 상태, 종교, 현재 종사하는 업종의 내용으로 설문지로 구성하였다.
라이프스타일은 문화지향적, 웰빙지향적, 가족지향적 유형들이 유의한 영향을 미치고 대인관계는 라이프스타일과 삶의 질에 매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 라이프스타일 측정항목의 요인분석과 신뢰도 표를 보면 가족지향적 유형은 가족과 있을 때 가장 큰 행복을 느낀다고 하였고, 문화지향적 유형은 전람회나 연주회에 참석할 때 제일 높은 만족감을 보였다. 또한 웰빙지향적 유형에서는 일반 메뉴보다 친환경 메뉴를 선호한다는 문항이 가장 큰 비중을 차지하고 있다. 그리고 뉴실버세대는 경제력, 친구, 가족들과 함께 행복하고 여유로운 삶을 추구하려는 노력하는 것을 알 수 있다.
이에 본 연구자는 뉴실버세대가 가족, 문화, 웰빙지향적 유형들이 대인관계를 통해서 삶의 질을 향상하고자 노력하고자 한 부분과 연구 모형의 실증검증을 통한 연구 모형의 적합성을 검토하였다. 또한, 대인관계가 삶의 질의 중요한 요인이 되는 것이 연구결과로 도출되었기 때문에 뉴실버세대가 더 나은 삶을 영위할 수 있도록 모든 사람이 노력하는 자세가 필요한 것을 시사하였다.
고령화 사회에 접어들어서 과거의 어려운 생활에서 벗어나 어느 정도 소득의 안정과 자산을 지니고 경제적 활동과 문화적 생활을 영위하며, 자기 계발과 여행, 음식, 운동 등 건강한 삶의 질을 추구하는 뉴실버세대들의 생각과 삶의 방식이 과거보다 다양하게 변화하는 양상을 알 수 있다.| In this study, we wanted to identify the characteristics of the New Silver Generation and study the effects of lifestyle on quality of life through interpersonal relationships. The questionnaire was analyzed for new silver students at the Seoul-Gyeonggi General Welfare Center and consisted of a questionnaire consisting of age, family type, educational background, monthly household income, health status, religion, and current businesses.
Lifestyle has shown that cultural, well-being-oriented and family-oriented types have a significant influence and interpersonal relationships have a medial effect on lifestyle and quality of life. According to the factors analysis and reliability table of lifestyle measurement items, the family-oriented type felt the greatest happiness when with family, while the culture-oriented type showed the highest satisfaction when attending exhibitions or concerts. In addition, the question of preferring eco-friendly menus to regular menus is the most important factor in well-being-oriented types. And the New Silver Generation can see its efforts to pursue a happy and leisurely life with its economic power, friends and family.
The researchers reviewed the suitability of the research model through verification of the research model and one part of the New Silver Generation's efforts to improve the quality of life through interpersonal relationships with family, culture and well-being oriented types. The study also suggested that everyone needs to be prepared to make efforts to make the New Silver Generation lead a better life because interpersonal relationships are an important factor in the quality of life.
We can see that the thinking and way of life of the New Silver Generation, which entered an aging society and carried out economic activities and cultural life with some income stability and assets, and pursued a healthy quality of life such as self-development, travel, food and exercise, are changing in various ways compared to the past.
Author(s)
손미자
Issued Date
2020
Awarded Date
2020-02
Type
Thesis
Keyword
뉴실버세대라이프스타일삶의 질대인관계웰빙지향적문화지향적가족지향적
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6848
Affiliation
한성대학교 학술정보관
Advisor
허진
Degree
Master
Publisher
한성대학교 경영대학원
Appears in Collections:
호텔관광외식경영학과 > 1. Thesis
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