OAK

老人綜合福祉館 敎育프로그램 活性化 方案에 관한 硏究

Metadata Downloads
Abstract
현대사회에서 노인교육의 중요성이 점차 부각되고 있다. 우리 나라에서 노인교육은 노인종합복지관에서 주로 이루어지고 있다. 본 연구는 노인종합복지관 노인교육 프로그램의 활성화 방안을 다루고 있다.
많은 노인들이 복지관의 노인교육프로그램을 이용하고 있고 많은 수의 프로그램들이 복지관에서 운영되고 있는 것이 사실이다. 그래서 언뜻 보면 활성화된 것처럼 보이지만 세부적으로 보면 아직도 개선해야 할 부분이 산재해 있는 것이 현실이다.
본 조사는 서울 성동구에 위치한 성동노인종합복지관에서 현재 노인교육프로그램을 이용하고 있는 노인들을 대상으로 하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
생각보다 노인의 노인교육프로그램에 대한 인식이 긍정적이고 적극적이였다. 노인 교육프로그램의 필요성도 인식하고 있었고 활성화도 되었다고 느끼고 있었다. 또한 배우는 것에 열의가 대단했다. 교육프로그램 참석도를 묻는 질문에 '한번도 결석하지 않았다.' 가 가장 높은 비율을 보였다.
노인들은 정부의 적극적인 지원을 원했고 노인교육프로그램이 노인들의 눈높이에 맞게 진행되기를 바랬다. 그리고 교육내용보다 강사에 의해 프로그램의 만족도를 느꼈다.
또한 프로그램에 참여하게 된 동기도 지식의 습득이고 참여후의 변화도 지식의 습득이라고 할만큼 프로그램을 통해 지식을 얻기 원한다는 것을 나타내었다.
끝으로 본 연구자는 노인교육의 활성화를 위하여 다음과 같이 제안하였다.
첫째, 노인교육 프로그램을 계획할 때에는 인구학적 특성상 노인의 신체적·심리적·사회적 특성에 적합한 프로그램 개발이 요구되고 있다.
둘째, 노인교육 프로그램에는 각 분야의 많은 전문가들이 필요하다. 그리고 노인교육기관의 담당자. 특히 노인에 대해 전문적으로 훈련 및 교육을 받은 사회복지사가 노인복지 차원에서의 노인교육의 전문가를 연결하는 역할을 해야 한다. 또한 교육 전문가를 양성해야 하는데 교육전문가 양성을 통해 노인교육의 효과성과 효율성을 갖도록 하여야 한다. 교육전문가를 교육시키는 기관을 설치하고 장기적으로 운영자 및 종사자를 위한 전문교육기관으로 발전시켜야 한다. 또한 보수교육을 통해 강사들끼리의 친목과 케이스연구를 통해 보다 나은 양질의 교육이 되도록 해야 한다.
셋째, 노인교육의 이원화된 행정체계문제로부터 노인교육의 기능 및 성격 또는 사업범위 등에 대한 뚜렷한 개념정립이 이루어져야 한다. 이원화된 행정체계를 일원화하여 전국에 산재해 있는 노인교육 실시 기관을 하나의 체제로 관리할 수 있도록 해야한다. 또한 노인종합복지관이 서울 둥 대도시를 중심으로 발전되어 있는 실정이라 지역간의 균형이 맞지 않는다. 지역간 균형을 고려한 정부의 공적서비스 계획이 요구된다.
넷째, 노인교육 교재의 개발과 시청각 기자재를 보급해야 한다. 노인교육 프로그램에 맞는 교재와 기자재가 개발되어야 한다. 노인들 위한 시청각비디오도 미미하고 교재 또한 적당한 것이 없어 시중에 있는 다른 계층의 교재를 이용하고 있는 현실이다. 노인들의 눈높이에 맞는 교재와 시청각 기자재의 개발이 정말 시급한 현실이다.
다섯째. 그 밖의 부수적인 복지지원이 요구된다. (복지관셔틀버스의 활성화, 수업시 이용할 수 있는 탁아시설 등)|The old population increases every year, while our modern society changes rapidly. Meanwhile, elderly's needs become diversified; many of the elderly hope that their retirement life will be more satisfactory and hopeful, and thus, their demands for education increase. Our reality is that the elderly's welfare centers are mostly responsible for elderly's education. Under such circumstances, this study was aimed at reviewing the education programs operated by the elderly's welfare center in terms of not quantity but quality.
Currently, many elderly people participate in the elderly's education programs provided for by the elderly's welfare centers. At a glance, the elderly's education programs seem to be active, but there are many various problems to be solved.
For this study, the elderly people using an elderly's education program operated by Seongdong Elderly's Welfare Center were sampled to conduct a survey. The results of this study can be summarized as follows;
Most of the elderly were more positive towards the elderly's education program than expected. Most of them perceived that elderly's education programs were required and that the programs were activated. Moreover, they were very eager to loam about something new. To the question "how many times have you been absent from the program?", many of the subject elderly answered "not once."
However, most of the elderly wanted the government to subsidize the elderly's education programs more, while wishing that the level of the programs would be more appropriate. On the other hand, most of the elderly were more satisfled with lecture than contents of the program.
It was found that most of the elderly began to participate in the education program to acquire new knowledge, which suggests that the education programs should be designed to keep the elderly informed of the new knowledge.
Based on the above findings, the researcher has put forwards the following suggestions to activate the elderly's education programs;
First, the education programs should be designed in consideration of elderly's physical, psychological and social attributes.
Second, diverse professionals need to be fostered to support the elderly's education programs. To be specific, those social welfare specialists trained on elderly's problems should be recruited to take care of elderly's educational needs. Moreover, the experts of elderly's education should be brought up to enhance the quality and efficiency of elderly's education. In a longer term, it is deemed necessary to establish a special educational institute which will foster elderly's education specialists. In addition, lecturers should be encouraged to meet with each other to discuss their cases in order to enhance the quality of the elderly's education programs.
Third, it is necessary to streamline the dual administration system by clearly defining the functions, characteristics or scope of the elderly's education. Then, the elderly's education centers dispersed throughout the nation can be operated in a systematic way. Besides, there is an unbalance of the education services between metropolitan cities and other regions. Hence, the government is urged to plan a public education service program for the elderly in consideration of such an unbalance.
Fourth, it is required to develop the textbooks for the elderly's education programs as well as provide the education centers with the audio/video equipments. The reality is that the education centers are using the textbooks developed for other purposes, because there are few ones for the elderly's education. It is very urgent to develop the textbooks and audio/video equipments for the elderly.
Fifth, it is required for the government to support the elderly's education programs by operating the shuttle buses as well as the daycare facilities for children.
Author(s)
洪性子 .
Issued Date
2002
Type
Thesis
Keyword
노인종합복지관교육프로그램노인복지노인교육
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6816
Affiliation
漢城大學校 行政大學院
Degree
Master
Publisher
漢城大學校 行政大學院
Appears in Collections:
사회복지학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.