OAK

노인장기요양보험제도의 평가 및 발전방안 연구

Metadata Downloads
Abstract
산업화, 도시화에 따른 전통적 가족관의 변모로 가족의 일체성이나 연대성, 효 이데올로기 등이 약화되고 있는 가운데 노인인구 급증에 따른 노인수발과 부양문제는 가족 간 갈등을 심화시키고 심지어 가족해체를 초래하기도 한다. 이로써 노인에 대한 사회적 보호서비스의 중요성이 날로 부각됨에 따라 정부는 노인부양문제를 사회보험으로 해결하기 위한 일환으로, 노인장기요양보험제도를 도입하여 시행한 지 올해로 5년 째 접어들고 있다.
지금까지의 시행 결과 국민들 대다수가 필요한 제도로 인식하고 있는 만큼, 시행과정에서의 문제점을 정확히 파악하고 개선하여 보다 안정적인 제도로 유지․발전시켜갈 수 있도록 해야 할 것이다. 이를 위해 외국의 선험사례, 서비스 이용자는 물론 서비스 제공을 담당하고 있는 여러 실무진들의 제도에 대한 평가와 인식을 조사하여 반영하는 등 다각적인 검토와 보완이 필요하다.
따라서 본 연구는 노인장기요양보험제도에 대한 지난 기간 동안의 성과와 문제점을 분석하고 발전방안을 제시하는 데 목적을 두고, 수요와 공급측면으로 구분하여 제시한 분석틀을 적용하여 외국사례분석과 장기요양관련 실무자인 건강보험공단직원, 장기요양기관 시설장 및 관리자(사회복지사 및 간호사 포함), 요양보호사를 대상으로 실증조사를 병행하였다. 이에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 장기요양제도 시행과정상 노정된 문제점으로 본인부담금 과다, 제한적이고 한정된 재가급여, 예방체계 미흡, 비공식서비스 제공자에 대한 지원 부재, 공적장기요양기관의 부족, 일부 장기요양기관의 불법․부당행위, 요양보호사의 열악한 처우 및 전문성 부족, 등급판정의 문제, 재정 불안정을 들 수 있다.
둘째, 외국 사례로 네덜란드․독일․일본의 장기요양제도를 분석한 결과, 이들 국가의 최근 주된 개혁동향은 재가급여 및 예방 강화, 가족 등 비공식부문의 지원 강화, 서비스 질 개선, 재정 안정화로 요약할 수 있다.
셋째, 지난 4년 간 장기요양제도 시행결과에 대한 실무자들의 인식조사 결과 장기요양보험제도가 노인의 삶 및 가족의 부양부담 경감에 도움을 주며 앞으로도 필요한 제도로 평가하고 있는 것으로 나타났다. 또한 장기요양제도 발전을 위한 최우선 과제는 서비스 질 향상과 요양보호사 처우개선으로 나타났다. 그리고 서비스 질 개선을 위한 방안으로 먼저 장기요양기관 관련해서는 일부 장기요양기관의 불법․부당행위에 대한 강력한 제재의 필요성이 가장 높았고, 그 외 평가전담독립기구설치, 지정갱신제 도입, 평가하위그룹에 대한 행정처분 강화, 인증마크제 도입에 대해서도 필요하다고 인식하는 것으로 조사되었다. 또한 장기요양서비스 전담인력인 요양보호사와 관련해서는 처우개선, 업무지침서 제공, 전문성 강화의 필요성이 높게 나타났다.
등급판정과 관련해서는 장기요양기관 관리자와 요양보호사 집단은 1회성 조사나 조사자에 따른 차이로 인해 신뢰정도가 낮게 나타났다. 장기요양기관 평가에 대해서도 장기요양기관 관리자와 요양보호사 집단의 신뢰정도가 낮게 나타났으며, 그 이유로 과다한 서류중심의 평가를 들고 있는 것으로 조사되었다. 또한 장기요양기관 평가단으로는 평가전담독립기구를 가장 선호하는 것으로 조사되었다. 재정안정화 방안으로는 정부지원 확대와 장기요양복지기금 조성, 소득 있는 노인층 보험료 부과 순으로 나타났다.
이상에서 살펴 본 결과들을 토대로 정책적으로 유의미하게 시사하는 바를 다음과 같이 제시함으로써 발전방안에 대신하고자 한다.
첫째, 장기요양서비스에 대한 가치정립 및 교육이다. 장기요양서비스는 휴먼서비스로서 개인의 이익보다는 사회적 목적과 형평성 등의 사회복지적 가치가 최우선되어야 하며 이에 대한 사회적 합의를 이루어낼 수 있도록 해야 한다. 이를 토대로 장기요양서비스제공 인력에 대한 교육도 병행되어 일 자체의 보람과 가치를 중시하고 자신의 업무에 대한 자긍심과 소명의식을 가질 수 있는 환경이 조성될 수 있도록 해야 한다.
둘째, 서비스 질 개선이다. 장기요양제도가 공적제도로 자리매김하기 위해서는 서비스 질 제고를 위한 노력이 중요하다. 이를 위해서는 공적기관의 역할 강화, 장기요양기관 평가 및 관리, 요양보호사 처우개선의 다각적인 접근이 필요하다. 즉, 공적기관의 책임과 역할을 다할 수 있도록 인력확충과 공공성을 강화해야 한다. 그리고 서류중심의 장기요양기관 평가방식 개선은 물론이고, 평가결과 점수가 높은 상위 일정 기관에 포상금을 지급하는 인센티브제를 인증마크제로 변경하고, 평가결과 점수가 낮은 일부 하위기관에 대한 패널티를 적용할 필요가 있다. 아울러 평가에 대한 전문성과 신뢰성을 확보할 수 있도록 평가전담기구의 설치와 장기요양기관에 대한 지속적 관리를 위해 지정갱신제 도입을 고려해 볼 필요가 있다. 또한 서비스 전담인력인 요양보호사 처우개선 및 고용관리를 위한 법적 보장이 이루어져야 한다.
셋째, 재정 안정화를 위한 다원적 방안 마련이 필요하다. 장래 장기요양 수요급증에 대응해 가기 위해서는 보험료 인상이 불가피 할 것이나 이는 국민의 부담을 가중시키므로 한계가 있다. 따라서 우선적으로 재가급여의 활성화 및 예방 강화, 가족 등 비공식 부문에 대한 지원, 불법‧부당행위 기관에 대한 제재 강화가 이루어져야 한다. 또한 장기적으로 안정적 재원확보를 위해 장기요양복지기금이나 특별세 도입, 소득 있는 노인층에 대한 보험료 부과 등의 다양한 방안에 대한 검토가 필요하다.
| As a result of industrialization and urbanization, traditional family values has been changed, which led to weakening of family’s unity, solidarity and ideology of filial duty. Under these circumstances, elderly term care and support problems according to the rapid surge in population of elderly people exasperate family frictions or bring about family break-ups. Accordingly, as importance on social care services for the elderly gets magnified, the government has executed the long-tem care for the elderly, and it has passed four years.
It is thought that the majority of citizens now find it very necessary to continue implementing this program, therefore, it is absolutely required that the program shall be reviewed multilaterally and reformed in order to be developed into newly stabilized long-term care system. For this purpose, any similar examples in foreign countries or any opinions and evaluation from service users and service provider shall be reflected upon current program in a variety of ways.
The purpose of this study is in analyzing the long-term care system’s past achievements, current problems and suggesting improvement plans. To achieve theses purposes it is combined analysis of foreign cases with empirical research from employees responsible for the division ‘long-term care’ in the National Health Insurance Corporation, directors and managers(inc. social welfare experts and concerned nurses) of Long-term care facilities, care workers on the basis of supply - demand analysis axis. The summary of this study is stated as below.
Firstly, drawbacks derived from on-going execution of the Long term care program are, for instance, excessive share of one’s payment, limited home-care services, insufficient preventive system, absence in a support for unofficial service providers, lack of public long-term care facilities, illegal acts from some long-term care facilities, inadequate treatment for care workers, problems with grading criteria and financial predicament, etc.
Secondly, regarding cases from Netherland, Germany and Japan, it is analyzed that their recent focus on the program’s development is growing in the topics such as vitalization of home-care service, strengthening preventive systems and support of unofficial service providers, improving service quality and financial stabilization after all
Thirdly, in a study of executives about this Long-term care system for the last 4 years, it is found that most executives recognize it is inevitable system to go along with the program continuously because it helps improving the quality of the elderly life and diminishing burden in supporting the aged. Also the executives commented that the top priority for the development of long-term care institutions is to improve service’s quality and treatment for care workers. And to tackle service’s quality improvement issue related facilities in the first place, they insist that it is considered to punish rigidly any illegal and unfair acts committed by some long-tern care facilities, to establish independent organization for the program assessment, to institute designated renewal system and to adopt authorization mark program. They also requested for upgrade of current incentive system for care workers and provision of official care-working guidelines and reinforcement of the worker’s expertise.
With regard to grade evaluation, credibility rate was turned out to be low for groups of Long-term care managers and care workers due to difference between each individual characteristics. It was surprisingly also the same for the evaluation of Long-term care facilities in terms of its credibility rate. The reason for this phenomenon is mainly caused by unnecessary documentation evaluation process. In addition, it is said that most relative parties are in favor of independent organization for the program assessment when it comes to evaluating Long-term care facilities. As for financial stabilization issue, the people were thought to prefer solutions such as extension of public support, foundation of Long-term care funds and imposing insurance charges on the elderly, who declared to have an earned income.
Based on above mentioned statements, I would like to suggest followings particularly as possible political solutions to this topic.
Firstly, establishment of social values and education system shall firmly stand upon Long-term care service. Long-term care service is human-related, which has its base on social-welfare values so that it shall be processed through social agreements. In addition to its value, suitable education shall be provided to concerned parties in order to form favorable environment for people’s individual values, pride and their loyalty in their own occupation.
Secondly, better service quality. it is immensely critical to pay attention to the service’s quality in order for Long-term care program to step into society as a public system. To achieve this goal, it is necessary to reinforce public service, to evaluate & steer Long-term care facilities and to develop incentive systems for people employed in this industry. To put it bluntly, the responsible range of public institution shall be strengthened by adding more people and embracing more publicness. Of course, it is important to transform current documentation evaluation system into fresh one and to change present incentive program driven by scores acquired throughout a year into authorization mark program. If necessary, it shall bring any penalty programs whatsoever to revitalize these suggestions. It is also worthwhile to establish independent organization for the program assessment and to try designated renewal program for continuously proper management. Possible law enforcement on employee management of Long-term care program and improvement on care worker’s payroll system shall be done accordingly.
Lastly, diverse solutions shall be applied to the issue of financial stabilization. To deal with increasing demand for Long-term care programs, it seems absolutely sure that higher insurance rate would be inevitable, yet it still could be extremely a limited way-out because it puts just another pressure on public after all. Therefore, above all, it is critical to adjust approved wage level, to reinforce prevention system, to provide a support to unofficial service providers like families and to crack down on any illegal acts from facilities. As well as that, it is conceivable to have Long-term care funds, special levy and additional insurance charge on the elderly, who make some profits, in the long run.
Author(s)
손창숙
Issued Date
2013
Awarded Date
2013-02
Type
Thesis
Keyword
노인장기요양보험제도가치정립서비스 질재정 안정화
URI
http://dspace.hansung.ac.kr/handle/2024.oak/6811
Affiliation
한성대학교 대학원
Advisor
윤경준
Degree
Doctor
Publisher
한성대학교 대학원
Appears in Collections:
행정학과 > 1. Thesis
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.